Citat:
Ursprungligen postat av
Azdz
Dock tycker jag det var svagt att han inte var säker på vilken högtid som var kristen . I övrigt har ju frågorna varit tillrättalagda för honom . " ekonomifrågor som ekonom till yrket och Harry-potterfråga som Harry-Potterfantast . Petterfrågan var även den rätt enkel då vi som var unga på 90-talet växte upp med honom . Dock måste jag medge att jag blev osäker på grund av alternativen .
Jag reagerade också över att det förmodligen var de enklaste frågorna i följd på bra länge. Det kan dyka upp frågor som man kan ha missat på något sätt men detta var flertalet frågor som man inte ens kan bomma pga kunskapshål. Det dyker ibland upp frågor om t ex blommor på tidiga nivåer som en stor del av befolkningen antagligen inte har koll på pga bristande intresse och där få eller inga alternativ kan uteslutas på ren orimlighet.
Denna person fick frågor som:
8*8=64
Att buddhismen inte härstammar från mellanöstern och inte islam, judendom eller kristendomen.
Att påskafton är en kristen högtid och inte valborg, midsommar eller nyårsafton.
Vet inte riktigt vad Harry Potter-kunskaper skulle bidra med. Jag har aldrig sett en minut av Startrek men blev jag ombedd att ordagrant översätta ett ganska simpelt sammansatt ord så skulle jag inte ha svårare för det då än om namnet kom från en filmserie jag känner till. Alternativen var dessutom - om jag inte missminner mig - så pass konstiga att det räckte med att bara kunna översätta ett av delorden "hog" och "warts" för att få rätt svar, något de flesta högstadieelever skulle klara av.
Man behöver dessutom bara vara läskunnig och ha gått i skolan eller bara ha råkat titta på ett samhällsprogram på TV för att koppla ihop ordet "konjunktur" med ekonomin, när alternativen återigen var konstiga.
Inte för att vara dryg men det är lite som att resonera som att: "Åh vad tur att han var läkare och därmed hade den nödvändiga kunskapen för att känna till vad en skalpell är".
Petterfrågan var även den orimligt enkel med tanke på att namnet på låten förekommer på ett väldigt utmärkande och minnesvärt sätt i låten. Jag kan spontant inte nämna en enda låttitel av ACDC, men jag kommer att känna igen några när de presenteras för mig och om dessutom den enda del av en av deras låtar som jag känner igen, nämligen "T N T" råkar utgöra en låttitel så kommer jag att klara den frågan.