Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Siffran 4 på romerska siffror var väldigt enkel. Det lärde man sig i lågstadiet. Bostongurkan var jag inte helt säker på fast jag jobbar i matbutik eftersom jag vet att Önos gör gurkor också och inte bara saft som stjärnorna sa.
Vad bra att jag åtminstone hittar lite stöd gällande Bostongurkan . Har även jag jobbat i matbutik och anser helt klart att det var en väldigt svår fråga på så låg nivå. Säger absolut inte att den var jättesvår men jämfört med flera andra deltagare har den här kvinnan fått svettas en hel del . Som tur är har hon klarat en del kluriga frågor som den med vilka hav Costa Rica gränsar till (eller hur nu frågan löd) så hon har ändå tagit igen en hel del . Hon må blanda och ge men känns väldigt orättvist att hon häcklas i tråden för att hon blev osäker på Bostongurkan .
Citera
2022-10-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
De är inte lätt att vara klokare än du, men vi släpper detta med bostongurkan nu.
Som sagt du måste se det i perspektiv . Hade frågan varit på en högre nivå så hade jag kunnat köpa ditt tänk men nu handlade det om en fråga värd första säkerhetsnivån . Du måste väl ändå hålla med om att hon jämfört med flera andra deltagare fått betydligt svårare frågor på dom lägre nivåerna?
Citera
2022-10-07, 21:58
Medlem
Söker man "baroque composers" så dyker Händl, Vivaldi och Bach upp direkt, med bilder och allt, så jag skulle inte säga att den är jättesvår att googla. Men de allra flesta livlinorna verkar antingen inte ens försöka, eller ta 20 sekunder på sig innan de får upp google, så det gör det ju svårare
Citera
2022-10-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Som sagt du måste se det i perspektiv . Hade frågan varit på en högre nivå så hade jag kunnat köpa ditt tänk men nu handlade det om en fråga värd första säkerhetsnivån . Du måste väl ändå hålla med om att hon jämfört med flera andra deltagare fått betydligt svårare frågor på dom lägre nivåerna?

IV var som sagt inte svår. Felixfrågan kunde jag då jag gillar Bostongurka, men kan tänka mig att den är svår för många. Det brukar jämna ut sig. Hon fick väldigt enkla frågor efteråt. Överlag tror jag att det varit fler frågor jag inte kunnat på 10 000 än exempelvis 50–75 000, kanske till och med 100 000.
Citera
2022-10-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastaivaggen
IV var som sagt inte svår. Felixfrågan kunde jag då jag gillar Bostongurka, men kan tänka mig att den är svår för många. Det brukar jämna ut sig. Hon fick väldigt enkla frågor efteråt. Överlag tror jag att det varit fler frågor jag inte kunnat på 10 000 än exempelvis 50–75 000, kanske till och med 100 000.

Jag har inte påstått att bostongurkafrågan i sig var jättesvår , men däremot relativt svår för att vara på så låg nivå . Många har som som sagt bommat den typen av frågor tidigare på låga nivåer och åkt ut . Med facit i hand gjorde hon , vad folk än säger rätt som tog en livlina där även om det försämrade hennes chanser .
Citera
2022-10-07, 23:22
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att bostongurkafrågan i sig var jättesvår , men däremot relativt svår för att vara på så låg nivå . Många har som som sagt bommat den typen av frågor tidigare på låga nivåer och åkt ut . Med facit i hand gjorde hon , vad folk än säger rätt som tog en livlina där även om det försämrade hennes chanser .

Och jag höll med dig om det 😉

Tycker att nivåerna i sig är rätt arbiträra. Många frågor på 75k+ är lättare än många runt 10k. Vore intressant att testa frågorna på ett representativt urval för befolkningen. Tror inte att det hade varit så stor skillnad som det "borde" vara.
Citera
2022-10-08, 19:37
Medlem
Jag säger inte att frågan om vem som var Sveriges första statsminister var lätt men för oss som spelar Quizkampen har fått den frågan ett antal gånger . Synd dock att hon inte var såpass säker .
Citera
2022-10-08, 19:51
Medlem
Den här killen vet man inte vart man har . Vågat av honom att välja 4 livlinor men var inte säker på vilken högtid som är kristen . Troligtvis är han väldigt nervös .
Citera
2022-10-08, 19:57
Medlem
Ganonitos avatar
Ännu en inkovoterad neger bland stjärnorna. Transa dessutom. Är det någon regel på Tv4 att den tredje stjärnan måste bytas ut med jämna mellanrum och att varannan måste vara neger? Hur många program fick egentligen Ravelli? Typ 5? Var han för vit och medelålders må tro? Likadant Tilde De Paula fick inte heller många program medan Shanti Rydwall Melon och negern som kom efter henne satt i flera månader.
Senast redigerad av Ganonito 2022-10-08 kl. 19:59.
Citera
2022-10-08, 20:11
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Vilka enkla frågor den senaste deltagaren fick, även om det var på förhållandevis låga nivåer. Hogwarts-frågan var nog en 1000 kronors-fråga som hade hamnat fel.
Citera
2022-10-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Vilka enkla frågor den senaste deltagaren fick, även om det var på förhållandevis låga nivåer. Hogwarts-frågan var nog en 1000 kronors-fråga som hade hamnat fel.
Dock tycker jag det var svagt att han inte var säker på vilken högtid som var kristen . I övrigt har ju frågorna varit tillrättalagda för honom . " ekonomifrågor som ekonom till yrket och Harry-potterfråga som Harry-Potterfantast . Petterfrågan var även den rätt enkel då vi som var unga på 90-talet växte upp med honom . Dock måste jag medge att jag blev osäker på grund av alternativen .
Citera
2022-10-08, 23:07
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Dock tycker jag det var svagt att han inte var säker på vilken högtid som var kristen . I övrigt har ju frågorna varit tillrättalagda för honom . " ekonomifrågor som ekonom till yrket och Harry-potterfråga som Harry-Potterfantast . Petterfrågan var även den rätt enkel då vi som var unga på 90-talet växte upp med honom . Dock måste jag medge att jag blev osäker på grund av alternativen .

Jag reagerade också över att det förmodligen var de enklaste frågorna i följd på bra länge. Det kan dyka upp frågor som man kan ha missat på något sätt men detta var flertalet frågor som man inte ens kan bomma pga kunskapshål. Det dyker ibland upp frågor om t ex blommor på tidiga nivåer som en stor del av befolkningen antagligen inte har koll på pga bristande intresse och där få eller inga alternativ kan uteslutas på ren orimlighet.

Denna person fick frågor som:
8*8=64
Att buddhismen inte härstammar från mellanöstern och inte islam, judendom eller kristendomen.
Att påskafton är en kristen högtid och inte valborg, midsommar eller nyårsafton.

Vet inte riktigt vad Harry Potter-kunskaper skulle bidra med. Jag har aldrig sett en minut av Startrek men blev jag ombedd att ordagrant översätta ett ganska simpelt sammansatt ord så skulle jag inte ha svårare för det då än om namnet kom från en filmserie jag känner till. Alternativen var dessutom - om jag inte missminner mig - så pass konstiga att det räckte med att bara kunna översätta ett av delorden "hog" och "warts" för att få rätt svar, något de flesta högstadieelever skulle klara av.

Man behöver dessutom bara vara läskunnig och ha gått i skolan eller bara ha råkat titta på ett samhällsprogram på TV för att koppla ihop ordet "konjunktur" med ekonomin, när alternativen återigen var konstiga.

Inte för att vara dryg men det är lite som att resonera som att: "Åh vad tur att han var läkare och därmed hade den nödvändiga kunskapen för att känna till vad en skalpell är".

Petterfrågan var även den orimligt enkel med tanke på att namnet på låten förekommer på ett väldigt utmärkande och minnesvärt sätt i låten. Jag kan spontant inte nämna en enda låttitel av ACDC, men jag kommer att känna igen några när de presenteras för mig och om dessutom den enda del av en av deras låtar som jag känner igen, nämligen "T N T" råkar utgöra en låttitel så kommer jag att klara den frågan.
Senast redigerad av Nord88 2022-10-08 kl. 23:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in