Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
Jag hade hopp om den kvinnliga tävlanden, som skulle föreställa "Sveriges mest allmänbildade" . Som tandläkare, "vetenskapligt kunnig" etc så hade man väl förutsatt att hon läst matematik på åtminstone högstadiet i alla fall - där begreppen "tangent" och "normal" bör vara lika självklara som "plus" och "minus". Det kändes som en dolkstöt i hjärtat se henne missa denna fråga. Saknar nutida skolor förmåga att lära ut matematik överhuvudtaget?
Nu är inte matte min starka sida men tangent och normal har i alla fall jag inget minne av att jag fick lära mig på mina mattelektioner.
Citera
2017-12-10, 00:28
Medlem
Begreppet normal har jag aldrig hört talas om inom matte, men var ändå 85% säker att det var det rätta, då de andra kändes helt fel.
Citera
2017-12-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Begreppet normal har jag aldrig hört talas om inom matte, men var ändå 85% säker att det var det rätta, då de andra kändes helt fel.
Ändå en svår fråga och för en gångs skull logisk på den nivån. Jag har heller aldrig hört talats om begreppet normal.
Citera
2017-12-10, 08:50
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Ska man ha med "Sveriges mest allmänbildade" vore väl Kristoffer från Vem vet mest (precis som det föreslås i den tråden) ett bra bidrag.

Vi har ju ändå sett att frågorna i Postkodmiljonären kan vara sjukt varierade i svårighetsgrad, trots att det är samma belopp det gäller. Extremt ojämnt program.

Ja, det är verkligen ojämnt.
Framförallt märks detta när det är "kändis-tävlanden" för välgörenhet. Jag förstår tanken med att man vill låta dessa vinna lite men det blir likväl tråkigt att se på när det är såpass mycket lättare där än annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Tyckte inte heller hon var speciellt allmänbildad. Slösa två livlinor relativt långt ner kommer man inte långt på.

Nej, det sket sig för henne redan där även om herr Sjöberg försökte trycka igång det hela med att en miljonvinnare spelat likadant.
Man får ändå ge henne att hon chansade lite för att komma högre, det hade jag aldrig trott hon skulle göra efter fredagens avsnitt.
Citera
2017-12-10, 09:04
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Nu är inte matte min starka sida men tangent och normal har i alla fall jag inget minne av att jag fick lära mig på mina mattelektioner.
Har du aldrig hört talas om tangent? Har du läst matte C för där får man lära sig vad en tangent är?
Citera
2017-12-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Har du aldrig hört talas om tangent? Har du läst matte C för där får man lära sig vad en tangent är?
Nej jag har inte läst Matte C och har aldrig haft matte som favoritämne heller. varför är tangent något man bara ska kunna?
Citera
2017-12-10, 12:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
Jag hade hopp om den kvinnliga tävlanden, som skulle föreställa "Sveriges mest allmänbildade" . Som tandläkare, "vetenskapligt kunnig" etc så hade man väl förutsatt att hon läst matematik på åtminstone högstadiet i alla fall - där begreppen "tangent" och "normal" bör vara lika självklara som "plus" och "minus". Det kändes som en dolkstöt i hjärtat se henne missa denna fråga. Saknar nutida skolor förmåga att lära ut matematik överhuvudtaget?

Man pratar definitivt inte om tangent och normal på högstadiematten.
Citera
2017-12-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Hyggligt svår fråga. Vem fan har hört talats om Laibach liksom?

Modigt att chansa dock trots att han inte hade en aning.

Allmänbildade människor vet att Laibach är det tyska namnet på Ljubljana. Sedan är väl gruppen Laibach inte helt okänd. Om man inte är född igår förstås.
Citera
2017-12-10, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Allmänbildade människor vet att Laibach är det tyska namnet på Ljubljana. Sedan är väl gruppen Laibach inte helt okänd. Om man inte är född igår förstås.
Gruppen Laibach känner nog många i den yngre generationen till men att känna till vart dom kommer ifrån känns extremt mycket begärt att tolka som allmänbildning.
Citera
2017-12-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Man pratar definitivt inte om tangent och normal på högstadiematten.
Kan inte minnas att jag ens hört talats om dom begreppen inom matematik överhuvudtaget. Men sedan är ju inte matematik mitt ämne heller.
Citera
2017-12-10, 16:48
Medlem
Tangenter går man väl in på först i Matte C, när man behandlar derivator. Men om man inte kan det så kanske man har hört ordet tangera, är ju ett ganska vanligt ord när man talar om sportrekord t.ex.
Citera
2017-12-10, 17:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Varför är det allmänbildning och veta om andra länders ord på städer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in