• 1
  • 2
2008-09-27, 15:34
Bannlyst
Pga av utlandsjobb kommer jag att bli tvungen att placera två av knoddarna på internat (de är i gymnasieåldern). Det verkar bara finnas tre i landet (Lundsberg, Sigtuna och Gränna). Vilket skall vi välja och varför?
Citera
2008-09-27, 15:38
Medlem
timpakays avatar
Lundsberg har gått ner sig lite senaste tiden och Sigtuna går uppåt och uppåt. Sigtuna placeras mest barn till föräldrar som jobbar utomlands och vill att barnen ändå ska få sin barndom i Sverige medan man på Lundbergs hittar aristokrater vars föräldrar inte bryr sig/orkar ta hand om sina ungar.

Så jag säger Sigtuna, har också hört att det är en extremt bra skola (självklart är Lundberg också det men som sagt har den gått ner sig).

Har ingen fakta som backar upp det bara sånt jag har hört av bekanta som har/är i kontakt med skolorna.

(Gränna har jag ingen värst koll på)
Citera
2008-09-27, 16:23
Medlem
Gränna ser jag ingen anledning till att välja. Lundsbergs fördel är väl statusen om det är något som man är ute efter(säger inte att du är det men om man är sådan) och kontaktnätet kan vara riktigt vasst om dina barn har ambitioner att bli framgångsrika i det Stockholmska näringslivet. Sigtunas fördel är dels att det är en bra skola men kan också tänka mig att dina barn ssom är i tonåren skulle tycka det var roligt att ha nära Stockholm och kunna åka in dit med polare.
Citera
2008-09-27, 16:47
Medlem
timpakays avatar
Både status och kontakter rasar lundbergs i medan sigtuna blir bättre och bättre, det jag snackade om innan. Sigtuna börjar bli sedd som, om inte redan är det, en bättre skola än lundbergs.
Citera
2008-09-27, 18:47
Bannlyst
Det sägs att de som relegerats från Sigtuna o Lundsberg bara har Gränna att välja på eftersom Sigtuna inte tar de från Lundsberg o vice versa.
Citera
2008-09-27, 19:24
Medlem
Itmans avatar
http://forsmarksskola.se/
Bra lärare och motiverade studenter.
Citera
2008-09-27, 19:31
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Både status och kontakter rasar lundbergs i medan sigtuna blir bättre och bättre, det jag snackade om innan. Sigtuna börjar bli sedd som, om inte redan är det, en bättre skola än lundbergs.

öh vem fasn bryr sig om var man gick gymnasiet? Vad är det för status med det? Vem vill hämta sina kontakter från gymnasiet???
Citera
2008-09-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rularn
öh vem fasn bryr sig om var man gick gymnasiet? Vad är det för status med det? Vem vill hämta sina kontakter från gymnasiet???

Statusen är att kunna sitta i sin våning på Östermalm eller i villan i Djursholm och kunna säga att ens barn går på Lundsberg, det är dyrt och fint. Kontakter handlar om att många på skolan kommer från mäktiga familjer som kan vara bra och ha om man skall in i näringslivet och flera som inte är så mäktiga blir det i framtiden, så om man är kariärist så finns det mycket att hämta.
Citera
2008-09-27, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Statusen är att kunna sitta i sin våning på Östermalm eller i villan i Djursholm och kunna säga att ens barn går på Lundsberg, det är dyrt och fint.
Eller som i mitt fall i San Diego och önska att jag kunde göra annat med de 40 000 i månaden som det kostar att ha avkomman där...
Citera
2008-09-27, 21:09
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodagger
Eller som i mitt fall i San Diego och önska att jag kunde göra annat med de 40 000 i månaden som det kostar att ha avkomman där...
Kostar inkvarteringen 40 000 i månaden? För det är väl inte terminsavgifter på Lundsberg eller Sigtuna utan endast så att de ber om "frivilliga" bidrag?
Citera
2008-09-27, 21:27
Medlem
jumpcuts avatar
Forsmark har jag en vän som gått på, han var mycket nöjd. Annars har jag hört samma sak som tidigare nämnts, att Lundsberg är för barn som blir bortskickade medan Sigtuna är för barn som är kvar och att detta speglar sig i beteendet hos eleverna också.

Får jag fråga varför barnen inte kan/får/vill följa med till San Diego?
Citera
2008-09-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty
Kostar inkvarteringen 40 000 i månaden? För det är väl inte terminsavgifter på Lundsberg eller Sigtuna utan endast så att de ber om "frivilliga" bidrag?

Kostar mellan 140'-200' per år har jag för mig, beroende på olika saker...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in