2008-09-27, 14:16
Medlem
Kanske redan finns postat om detta någonstans, men hittade inget när jag sökte.
Är det någon som kan berätta vad det är för bergrum som ligger precis på gränsen mellan Östergötland/Småland längs med väg 134, på Östgötska sidan? Är det aktivt och vad har det använts till?
Citera
2008-09-27, 21:36
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Har varit ett ammunitionsførråd. Ta lite bilder vetja.
Citera
2008-09-28, 15:31
Medlem
Ja, får ta och fara dit igen och kika lite mer och ta lite mer foton.

Har bara detta för tillfället och det är på ingången.

http://www.pixbox.se/alb_show_id918219_page0.html

Är det någon som har något hum om det är larmat eller inte? Finns inte en enda skylt eller något som antyder på något alls.
Citera
2008-10-02, 18:53
Medlem
Ser intressant ut, inte speciellt långt härifrån heller. Ingen som har varit där som vet hur stort det är inuti eller så? Nån som vet om det någonsin används än, eller om det är helt övergivet?
Citera
2008-10-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thoughtcrime
Ser intressant ut, inte speciellt långt härifrån heller. Ingen som har varit där som vet hur stort det är inuti eller så? Nån som vet om det någonsin används än, eller om det är helt övergivet?

Gränsen du beskriver stämmer med det här http://kartor.eniro.se/query?&what=m...0;0;;;;0&stq=0 och här ligger ett ammoförråd i berg. Men bilden du viisar stämmer inte med bergtäckning eller inslag.
Citera
2008-10-06, 09:26
Medlem
Fundering...

Precis i kröken på 134:an vid foten av Uvaberget så finns det en port in, men det är inte den som visades på bilden. Eller så sviker mitt minne mig, rätt länge sedan jag körde förbi där.

Anders
Citera
2008-10-06, 12:11
Medlem
Jodå, det är den ingången som ligger som man ser från vägen. Sedan kanske det finns fler ingångar som jag inte har någon aning om, men den här är den som jag såg som sagt.
Citera
2008-10-06, 12:58
Medlem
LoZnoCs avatar
Någon som vet fall det är aktivt?
Ligger ju inte långt ifrån...
Citera
2008-10-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laika.
Jodå, det är den ingången som ligger som man ser från vägen. Sedan kanske det finns fler ingångar som jag inte har någon aning om, men den här är den som jag såg som sagt.

Hade ett ärende till Eksjö igår, passade på att köra förbi och visst har du rätt Laika, det är dörren "i kröken på vägen vid foten av berget".. Sorry, my bad.

Skulle tro att den depån är aktiv, det finns ju en del armisar kvar i Eksjöregionen.

Men det bör finnas en å annan intressant tom industrilokal i trakterna kring Bruzaholm. för att inte tala om det gamla sanatoriet i Målilla, "slottet i skogen" som det brukar kallas för. Men det tror jag används fortfarande.

Anders
Citera
2008-10-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawler72
Men det bör finnas en å annan intressant tom industrilokal i trakterna kring Bruzaholm.
Anders

Ja jag funderade på Bruzaholm. Det har ju lagts ner mycket där och borde ju finnas en hel del intressant om man inte nyttjat lokalerna til annat? Var ett tag sedan man var där, man kanske skulle ta sig en tur dit i dagarna.
Citera
2009-12-16, 22:38
Medlem
Running_mans avatar
Ja jag vet att det är en gammal tråd men råkade bara snubbla över den, körde förbi bergrummet i somras och vill informera om att det enligt en källa är ett f.d. ammunitionsförråd precis som karatekanakas skriver.

Numera avvecklat och sålt, klottret hade inte funnits på dörrarna om det hade varit aktivt. Istället hade där suttit någon slags gula förbudsskyltar...

Detta bergrum var alltså ett av de s.k. Militärområdesammunitionsförråden, förkortas MTA helt enkelt.
Citera
2010-10-08, 21:23
Medlem
Roddarens avatar
Kan ju meddela att porten syns på Street view i Google Earth...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in