• 1
  • 2
2008-09-27, 11:44
Medlem
noidels avatar
tänkte köpa en sån här:

ASUS EEE PC 900 VIT

Processor Celeron M 900MHz
Internminne 1GB
Minnestyp DDR2 SO 667MHz
Hårddisk 16GB flash SSD
Grafikkort Intel GMA900
Grafmin eget-Ink del -
Ut-gångar grafikkort VGA
Skärm 9" WVGA
Ljudkort Ja, HD Audio
Optisk enhet Nej
PC-Card-Express-Mini Nej
Wlan-NÄtverk-Bluetoo 11g/100Mbps/Nej
USB-Firewire-Modem 3/0/0
Operativsystem Linux Xandros
Batteri tid upp till -
Vikt 0.99Kg

Läser matlab i plugget, kommer dator att palla trycket för programmering i matlab och python?

Vad ser ni för brister i den här?
Celeron M 900MHz, hur illa är den?
jag spelar aldrig spel, förutom flashspel någongång, jag kanske kollar klipp på youtube eller liknande och hänger på flashback. Men mest vill jag kunna ha med mig den på matlab lektionerna?
ska jag slå till?
Citera
2008-09-27, 11:48
Medlem
Wildenlols avatar
Skulle nog investerat i en EEE 1000 istället då den har Intels Atom processor, 1,6 Ghz.
Citera
2008-09-27, 11:51
Medlem
Afrokamels avatar
Jag har en eee pc 901 och den funkar utmärkt, går t.om att spela spel som world of warcraft på den om man orkar installera det.

Finns matlab till linux? Om inte så får du installera windows på den, fast jag har hört att windows laddar rätt segt på eee modellerna med solid drives.
Citera
2008-09-27, 12:00
Medlem
OrgaZms avatar
Jag har en 901 som jag kör Ubuntu eee på och en på jobbet kör en bantad win XP på sin. Skulle säga att hans XP startar lite snabbare...ingen större skillnad dock!

Det förinstallerade Xandros är däremot svårslaget när det gäller snabbhet, men jag trivdes inte med det.
Citera
2008-09-27, 12:02
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrgaZm
Jag har en 901 som jag kör Ubuntu eee på och en på jobbet kör en bantad win XP på sin. Skulle säga att hans XP startar lite snabbare...ingen större skillnad dock!

Det förinstallerade Xandros är däremot svårslaget när det gäller snabbhet, men jag trivdes inte med det.

Jo, xandros är väldigt bra imo, startar snabbt, laggar inget, och allt man behöver finns i det.
Citera
2008-09-27, 12:10
Medlem
noidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildenlol
Skulle nog investerat i en EEE 1000 istället då den har Intels Atom processor, 1,6 Ghz.

Låter lyxigt, kostar 1000kr mer också och den finns bara på internet shopar. Jag hade tänkte springa och köpa en nu idag

Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel
Finns matlab till linux? Om inte så får du installera windows på den, fast jag har hört att windows laddar rätt segt på eee modellerna med solid drives. .

Men klarar datorn av att jobba med matlab om vi tänker oss att operativsystemet samarbetar?
Citera
2008-09-27, 14:18
Medlem
noidels avatar
Har Celeron M dubbla kärnor?
Citera
2008-09-27, 14:24
Medlem
Den nordiska varianten av EEE PC 900 har nästan alltid enbart en flashdisk, på 16 gigabyte.

Varning för den datorn, den duger knappast att köra Windows XP på. SSDn är så långsam i slumpad läsning/skrivning att det praktiskt taget är omöjligt att ladda ner en fil och surfa på Internet på samma gång... datorn hänger sig i fem sekunder, vaknar och fortsätter, hänger sig i fem sekunder till... den stilen.

Ska du köra windows, försök få tag på en variant som har en snabb disk... den amerikanska EEE med windows har t.ex. 8+4 istället... där den på 4 gigabyte är snabb.
Citera
2008-09-27, 15:12
Medlem
TKD_1337s avatar
https://www.flashback.org/showpost....00&postcount=1

Läs ex. på den posten, de verkar duga åt de du vill ha den till.
Citera
2008-09-27, 15:20
Medlem
Socialdemokratis avatar
Skaffa istället en Acer Aspire One! Släng in ett gig extra i ram så har du 1512 meg att arbeta med. Atom-processorn jobbar fin fint. Kör nedbantat XP på en Solidstate hårddisk, kan vara segt att tanka film, men man kör ju med extern hårddisk.

Världens bästa köp enligt mig!
Citera
2008-09-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrati
Skaffa istället en Acer Aspire One! Släng in ett gig extra i ram så har du 1512 meg att arbeta med. Atom-processorn jobbar fin fint. Kör nedbantat XP på en Solidstate hårddisk, kan vara segt att tanka film, men man kör ju med extern hårddisk.

Världens bästa köp enligt mig!

Hur känns den i övrigt? Det ryktas att den ska låta som en smärre dammsugare om man belastar den det minsta.
Citera
2008-09-27, 18:42
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Den nordiska varianten av EEE PC 900 har nästan alltid enbart en flashdisk, på 16 gigabyte.

Varning för den datorn, den duger knappast att köra Windows XP på. SSDn är så långsam i slumpad läsning/skrivning att det praktiskt taget är omöjligt att ladda ner en fil och surfa på Internet på samma gång... datorn hänger sig i fem sekunder, vaknar och fortsätter, hänger sig i fem sekunder till... den stilen.

Ska du köra windows, försök få tag på en variant som har en snabb disk... den amerikanska EEE med windows har t.ex. 8+4 istället... där den på 4 gigabyte är snabb.

Det är för det första inte tänkt att man skall använda eee till fildelning, och om man nu måste göra detta kan en 1,8" hdd installeras så går det väldigt mycket bättre.

Imo skulle det bästa du kan satsa på vara en eee 904 HD, den har en riktig hdd, intels atom cpu och det nya bättre batteriet. Kostar typ bara 300 kr mer än eee 900 så det är lätt värt det, ångrar nästan att jag inte väntade någon vecka och köpte den själv.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=370177
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in