Flashback bygger pepparkakshus!
2008-09-27, 02:52
Medlem
Audemarss avatar
Jag ar saker pa att det finns en och annan har inne som gillar valutaspekulationer, sa jag hoppas ni kan ge mig rad.

Jag har nagra hundratusen sittandes i en Brittisk bank (=GBP). Jag kommer vilja flytta over medlen till en Australiensisk bank (=AUD) inom, sag, 6-18 manader.

Med tanke pa vad som just nu hander pa finansmarknaderna runt om i varlden, vad har ni for asikter om pundet vs australiensiska dollarn den narmaste tiden?

Ska jag ha is i magen och vanta sa lange som mojligt med overforingen? Eller ska jag fora over pengarna nu, innan "the shit hits the fan"?
Citera
2008-09-27, 19:48
Medlem
Psionicists avatar
Har inte jättestor koll på UK-situationen, men kom ihåg Northern Rock. UK sitter i sitsen precis som USA, vars dollar är kraftigt övervärderad för närvarande. Alla tre av AUD/USD/GBP följer ju förresten varandra rätt nära, så varför inte satsa på en valuta utanför anglosfären? Nu har jag ju ingen större koll på dessa, men det borde finnas ett par fundamentellt bra valutor fn.
Citera
2008-09-29, 02:41
Medlem
Audemarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psionicist
Har inte jättestor koll på UK-situationen, men kom ihåg Northern Rock. UK sitter i sitsen precis som USA, vars dollar är kraftigt övervärderad för närvarande. Alla tre av AUD/USD/GBP följer ju förresten varandra rätt nära, så varför inte satsa på en valuta utanför anglosfären? Nu har jag ju ingen större koll på dessa, men det borde finnas ett par fundamentellt bra valutor fn.

Jag hade garna satsat pa annan valuta istallet men just de har pengarna ar for konsumtion i Australien, sa jag har inte mycket annat val.

Nagon annan som tror sig kunna forutspa vad som kommer handa?
Citera
2008-09-29, 11:41
Medlem
jnilssons avatar
Både AUD och GBP ligger risigt till. Jag skulle satsa på USD och JPY. Principen är enkel. Kolla vilka valutapar som är korrelerade med aktiemarknaden. Välj sedan andra valutan i paret (vad kallas den?).
Citera
2008-09-29, 12:21
Medlem
Upprclss_drpouts avatar
Det ar ett intressant valutapar. GBP ar strykgossen i vast, har tappat rejalt mot USD och EUR. Kollade just upp utvecklingen AUDGBP och det visade sig att AUD fatt annu mer stryk an GBP.

AUD ar generellt en valuta som starks i tider av riskaptit, och ofta anvand i carrytrades (dar man gar lang i en hog-yieldande valuta och kort i en "billig" fundingvaluta som JPY). Om du inte tror att krisen forvarras kan du borja skyffla over nu, men jag skulle anta att AUD kommer att fortsatta straffas gentemot GBP och skulle darfor avvakta.
Citera
2008-09-29, 12:23
Medlem
Upprclss_drpouts avatar
Det ar ett intressant valutapar. GBP ar strykgossen i vast, har tappat rejalt mot USD och EUR. Kollade just upp utvecklingen AUDGBP och det visade sig att AUD fatt annu mer stryk an GBP.

AUD ar generellt en valuta som starks i tider av riskaptit, och ofta anvand i carrytrades (dar man gar lang i en hog-yieldande valuta och kort i en "billig" fundingvaluta som JPY). Om du inte tror att krisen forvarras kan du borja skyffla over nu, men jag skulle anta att AUD kommer att fortsatta straffas gentemot GBP och skulle darfor avvakta.
Citera
2008-09-30, 05:49
Medlem
Audemarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upprclss_drpout

Tack Upprclss_drpout. Det politiska spelet i Oz kanns ganska rorigt just nu, vilket ocksa bidrar till komplexiteten. Jag kanner mig dock overtygad om att den har krisen ar langt ifran over, sa jag kommer nog vanta med att flytta over kulorna. Far halla ett close eye pa vaxelkurserna sa lange...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in