2008-09-26, 22:28
Medlem
Bakgrund: Flyttade till egen lägenhet för 6 månader sedan och har inte använt min stationära på över ett år eftersom jag har skaffat bärbar. Fick äntligen flyttat min stationära från föräldrarnas hem för att kunna använda den som filserver. Nu till problemet.

Problemet: Glömt lösenordet till min stationära pga att jag inte använt den på ett år. Så jag kommer inte in i datorn, men jag kommer in i bios.

Hur skulle jag då lösa detta? försökte i timmar med att gissa fram lösenordet. Fail. Men jag kan ju formatera datorn och ominstallera windows! kommer ändå inte ihåg vad där är på hårddisken så det kan kvitta. Men när det står "press any key to boot from cd" så kvittar det hur många gånger eller hur hårt jag trycker på tangentbordet, för den reagerar inte och hoppar bara fram till inloggning.

Då tänkte jag att det kanske var tangentbordet. Men det kan det inte vara! för den reagerar på att jag trycker på delete för att komma in i bios.

Men när det säger till mig att trycka valfri knapp för att boota från cd. Styrs det av Bios eller mitt windows? för om det är bios så måste det ju vara fel på bios och hur omformaterar jag själva bios'en?

Någon som har en lösning?
Citera
2008-09-26, 22:59
Medlem
Androass avatar
Kör Boot&Nuke eller Gparted.
Citera
2008-09-26, 23:07
Medlem
927s avatar
har du ett usb tgtbord så testa med ett vanligt/gammalt
Citera
2008-09-26, 23:11
Medlem
fick ett mail:
Citat:
Ursprungligen postat av auto100560
Hej

Läste ditt inlägg om bios problem, undrar bara om du ställt in i bios att boota cd'n före andra enheter? Tyckte inte det framgick i inlägget. Vad är det för bios?

Mvh

ja det har jag gjort.

det står längst upp inne i biosen "phoenix - AwardBIOS CMOS setup utility" men moderkortet är ett "uGuru" och det finns även en "uGuru UTILITY" flik, vet inte vilket som är relevant.

---

Citat:
Ursprungligen postat av 927
har du ett usb tgtbord så testa med ett vanligt/gammalt

ja det är ett usb, men det reagerar ju så att jag kommer in i bios, så då kan det ju inte vara tangentbordet.. eller?

---

Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Kör Boot&Nuke eller Gparted.

men kör man inte det via skiva? för jag kan ju inte boota med skiva som jag beskrev
Citera
2008-09-26, 23:12
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Om man har usb-tillbehör måste man tillse i BIOS att något val liknande Legacy USB är påslaget, annars kommer USB-portarna inte att tolkas.

Saxat från en annan tråd.
Citera
2008-09-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Saxat från en annan tråd.

Det funkade!!!
Skriv din address i ett mail och vilken sorts kakor du föredrar så skickar jag det på måndag!
Citera
2008-09-27, 17:38
Medlem
DennisOlofs avatar
liddellpower, ännu bättre.

Tanka ner hirens boot cd och boota upp med den, då kan du nollställa lösenordet i ditt operativsystem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in