Citat:
"Theus är en framåt och envis kille, nyfiken och full av enrergi. Han kan dra i kopplet när han vill hälsa på andra hundar eller barn också för den delen, som han har börjat älska nu på senare tid. Han kan dra till när någon joggar förbi och hans vallinstinkt väcks och leklust. Han kan dra till när han vill valla ankor. "
Min ena hund älskar också barn, inte sjutton dras det i kopplet för att man får syn på ett barn för det.
& om han har sådan vallinstinkt borde han få mer träning & inte bara stadspromenader.
Visst, B bor inte längre i Maddes hus & missköter djuren på den nivån, men det finns rent uppenbara brister.
& för pajnis information kan jag ju tillfredsställa med att jag varje dag engagerar mig i x antal hundsmugglare & sådana som pysslar med extrem vanvård, det är inte så svårt att jobba mot sådant, & det hindrar inte mig från att lägga mig i B's hundägande, spelar ingen roll vem det är, är det något som är fel tänker jag inte sitta & titta på.
Min ena hund älskar också barn, inte sjutton dras det i kopplet för att man får syn på ett barn för det.
& om han har sådan vallinstinkt borde han få mer träning & inte bara stadspromenader.
Visst, B bor inte längre i Maddes hus & missköter djuren på den nivån, men det finns rent uppenbara brister.
& för pajnis information kan jag ju tillfredsställa med att jag varje dag engagerar mig i x antal hundsmugglare & sådana som pysslar med extrem vanvård, det är inte så svårt att jobba mot sådant, & det hindrar inte mig från att lägga mig i B's hundägande, spelar ingen roll vem det är, är det något som är fel tänker jag inte sitta & titta på.
Det var jag som ställde frågan, heter dock inte Hanna och har redan ställt ungefär samma fråga tidigare dock inte på ett sådant "naivt" och hjärtligt sätt och då publicerades inte kommentaren och tänkte att frågestunden var ett utmärkt tillfälle att formulera om frågan för att förhöja sannolikheten att få svar och voila.... Däremot var jag ju inte ute efter att få veta NÄR Theus drar utan vilka åtgärder hon har, vad hon gör för att Theus skall förstå att han beter sig utanför ramarna för vad som är accepterat. Att bara stanna när en hund drar i kopplet för att t.ex. hälsa på barn eller valla djur/människor tror jag inte är så effektivt eftersom den enda konsekvensen är "nu står vi här tills du slutar" och tills hunden slutar kan mycket ske, t.ex. kan den gå så upp i varv att den _inte_ slutar. Det som behövs är en tydlig signal att "det där vad du just nu gör accepterar jag inte". Gäller såklart inte bara i drag-situationer. Nåväl!