2013-04-16, 12:45
Medlem
Kardnialvokals avatar
Berny, vad var/är din relation till Cat Olovson? Var ni tillsammans?
Citera
2013-04-16, 18:12
Medlem
Jag tycker att det är fel att skuldbelägga Berny's böcker för att självskadebeteende hos unga tjejer blivit mer uppmärksammat. Sofia Åkerman skrev en bok som också handlar om självskadebeteende, visst så beskrev hon inte blodet som något vackert eller glittrande, men ingen påstår att hennes bok ökade problemet?. Detta är ett problem som funnits i många många år. dock så tror jag att genom Bernys bok så vågade fler unga visa det öppet. Tidigare har det hänt i det tysta. Sen finns det säkert fjortisar som tog efter för att det var "coolt". Sådant kommer alltid finnas. Tänk bara på punken på 70-talet och Sid Vicious som öppet skar sig på scen...

Jag tror inte att Bernys tanke var att få fler unga att skära sig, utan för att berätta om ett problem som finns i ALLA kretsar och åldrar.

Men såklart är det alltid lättare att skylla på en enskild person.
Citera
2013-04-16, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nifelheim
Jag tycker att det är fel att skuldbelägga Berny's böcker för att självskadebeteende hos unga tjejer blivit mer uppmärksammat. Sofia Åkerman skrev en bok som också handlar om självskadebeteende, visst så beskrev hon inte blodet som något vackert eller glittrande, men ingen påstår att hennes bok ökade problemet?. Detta är ett problem som funnits i många många år. dock så tror jag att genom Bernys bok så vågade fler unga visa det öppet. Tidigare har det hänt i det tysta. Sen finns det säkert fjortisar som tog efter för att det var "coolt". Sådant kommer alltid finnas. Tänk bara på punken på 70-talet och Sid Vicious som öppet skar sig på scen...

Jag tror inte att Bernys tanke var att få fler unga att skära sig, utan för att berätta om ett problem som finns i ALLA kretsar och åldrar.

Nej, självklart inte men Sofia Åkerman romantiserade inte det hela, vilket Berny gjorde. Sofia Åkerman skrev kanske om det på ett mindre lockande sätt medans Berny fick det att låta som att bara man skär sig och säger att man hör röster kommer man in på psyk där man inte behöver ta något som helst eget ansvar.

Just det, har jag drömt eller har inte Berny skrivit att hon har polskt påbro? Det kan ju förklara hennes koppling till katolicismen.
Citera
2013-04-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Nej, självklart inte men Sofia Åkerman romantiserade inte det hela, vilket Berny gjorde. Sofia Åkerman skrev kanske om det på ett mindre lockande sätt medans Berny fick det att låta som att bara man skär sig och säger att man hör röster kommer man in på psyk där man inte behöver ta något som helst eget ansvar.

Just det, har jag drömt eller har inte Berny skrivit att hon har polskt påbro? Det kan ju förklara hennes koppling till katolicismen.

Jo jag förstår hur du menar. Men hon får väldigt mycket "skäll" för sin bok och att hon gjort att unga börjat skära sig. Om man t.ex söker på self harm på tumblr så kommer det upp oerhört mycket. Och det är inte många som är svenska. Vad jag vill ha sagt är att detta problem har funnits länge men att hennes bok gjorde det mer öppet. Men inte att folk började skära sig endast pga hennes bok.
Citera
2013-04-17, 10:50
Medlem
Citat:

Måste man se det så svart och vitt?
Fakta är att Socialstyrelsen gjorde en undersökning och ökningen av självskadebeteendet ökade runt 2004, då min bok släpptes. En ökning märktes redan 2000. Men den markanta ökningen kom alltså 2004. Det har gjorts många undersökningar i samband med detta och mina böcker.
Självskadebeteende är dock inget nytt- det har funnits redan på medeltiden- och innan år 2000. Men då var det ett dolt problem.
Min bok uppmärksammade ett problem- och problemet växte sig större- men det skapade också debatt om detta. Det var på ont och gott. Att jag beskrev blodet som vackert var ju en del av min sjukdom, att jag beskrev blodet som glitterblodet var bokstavligt därför att blod glittrar om solljuset reflekterar det (här är mitt språk alltså mycket "Asperger", bokstavligt). Det var ett av skälen till att boken blev så pass hyllad- för att jag beskrev den stämning jag befann mig rakt upp ner, men det är också skälet till att så många blev felaktigt påverkade av denna bok.

Jag hade självklart inte tanken att fler skulle skära sig. Det tror jag inte en enda människa tror heller. Men nu blev det så. Det finns många dimensioner i detta och det handlar inte enbart om skuld.
Citera
2013-04-17, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks

Jag tänker inte gå i attack mot dig vad gäller mina böcker men jag känner inte igen det du skriver. Jag har i båda böckerna lyft fram att man just inte ska skära sig, måste göra motstånd mot att anpassa sig till ett liv på psyk och ta ansvar för sin friska del.
Sedan är det skrivet naivt och ofullständigt då jag var ung när jag skrev mina två böcker.

Jag har inte polskt påbrå. Vad får du allt ifrån?
Citera
2013-04-17, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Berny, vad var/är din relation till Cat Olovson? Var ni tillsammans?

Cattis är en nära vän till mig. Vi har känt varandra i flera år nu. Nej. Jag är singel och ska försöka hålla mig singel. Det fungerade inte med mannen. Han var arton år äldre än mig och förhållandet slutade i ren katastrof. Som vanligt. Jag dras som sagt till psykopater som någon skrev här. Det stämmer på många sätt. Han sitter häktad nu.
Citera
2013-04-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Måste man se det så svart och vitt?
Fakta är att Socialstyrelsen gjorde en undersökning och ökningen av självskadebeteendet ökade runt 2004, då min bok släpptes. En ökning märktes redan 2000. Men den markanta ökningen kom alltså 2004. Det har gjorts många undersökningar i samband med detta och mina böcker.
Självskadebeteende är dock inget nytt- det har funnits redan på medeltiden- och innan år 2000. Men då var det ett dolt problem.
Min bok uppmärksammade ett problem- och problemet växte sig större- men det skapade också debatt om detta. Det var på ont och gott. Att jag beskrev blodet som vackert var ju en del av min sjukdom, att jag beskrev blodet som glitterblodet var bokstavligt därför att blod glittrar om solljuset reflekterar det (här är mitt språk alltså mycket "Asperger", bokstavligt). Det var ett av skälen till att boken blev så pass hyllad- för att jag beskrev den stämning jag befann mig rakt upp ner, men det är också skälet till att så många blev felaktigt påverkade av denna bok.

Jag hade självklart inte tanken att fler skulle skära sig. Det tror jag inte en enda människa tror heller. Men nu blev det så. Det finns många dimensioner i detta och det handlar inte enbart om skuld.

Jag tror du missförstod mig Berny. Vad jag menade var att det är ett problem som funnits i många många år och i alla sorters olika kretsar, inte endast unga flickor, men att det tidigare funnits i det dolda och nu är det mer öppet.

I Känn Pulsen slå skrev du ett förord om vad vingklippt ängel skapade, eller uppmärksammade, och att det inte var din mening. Och många glömmer det och istället skyller allt på dig, och det är det jag tycker är fel.
Citera
2013-04-17, 15:01
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Cattis är en nära vän till mig. Vi har känt varandra i flera år nu. Nej. Jag är singel och ska försöka hålla mig singel. Det fungerade inte med mannen. Han var arton år äldre än mig och förhållandet slutade i ren katastrof. Som vanligt. Jag dras som sagt till psykopater som någon skrev här. Det stämmer på många sätt. Han sitter häktad nu.

Såg att det snabbt tog slut mellan din vän och Amelia..lika bra det kanske.

Undrar lite vad som skedde med mannen? Förstår dock helt om du inte vill prata om det, men eftersom du skrev att han var häktad så låter det allvarligt?
Citera
2013-04-17, 16:53
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:

Blir nästan mållös av att läsa vad som händer runt omkring dig. Förstår du att man undrar hur just DU kan omge dig med vissa typer av människor? Kan du också att man skrattar åt saker du säger när du först dejtar Jhna som är ditt livs kärlek i ungefär två veckor, sen träffar du en ny kille som är såååå seriös och äldre och stabil och några veckor senare sitter han häktad och förhållandet "slutade i katastrof"? Dessutom stod det i några dagar att du var tillsammans med Cat som sedan dagen efter är tillsammans med Amelia och gud jag vet inte allt. Hur orkar du? Någonstans väljer du ju vad det är för människor du omger dig med.
Citera
2013-04-17, 19:53
Medlem
Citat:

Just detta jag menar! Som att säga det var Judas Priests fel att deras fans begick självmord efter att ha lyssnat på deras skiva. Individen har alltid ett eget val. Jag slänger mig inte utför en bro för att jag sett "The Bridge". Gemene man kan inte lägga ansvaret för andras liv och beslut på författaren till en bok/idé. Då får vi isåfall censurera precis allting som kan orsaka skada och det går ju inte, då får vi ett slutet samhälle och blir ett sektförklarat land.
Citera
2013-04-17, 19:57
Medlem
Citat:

Just detta jag menar! Som att säga det var Judas Priests fel att deras fans begick självmord efter att ha lyssnat på deras skiva. Individen har alltid ett eget val. Jag slänger mig inte utför en bro för att jag sett "The Bridge". Gemene man kan inte lägga ansvaret för andras liv och beslut på författaren till en bok/idé. Då får vi isåfall censurera precis allting som kan orsaka skada och det går ju inte, då får vi ett slutet samhälle och blir ett sektförklarat land.

Författare/konstnärer SKA få romantisera precis vad de vill! Det handlar om att inte behöva bli censurerad utan att frispråkigheten fortfarande råder i detta land. Hur många filmer finns det inte som romantiserar mentalsjukdom och droger/våld o.s.v..? Då skulle man alltså förbjuda dem? Inte okej..Individen får ta eget ansvar, så är det. Är det fjortonåriga flickor det handlar om, får föräldrarna göra sitt bästa men individen är det i grund och botten som gör sina egna val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in