Citat:
Ursprungligen postat av Nifelheim
Jag tycker att det är fel att skuldbelägga Berny's böcker för att självskadebeteende hos unga tjejer blivit mer uppmärksammat. Sofia Åkerman skrev en bok som också handlar om självskadebeteende, visst så beskrev hon inte blodet som något vackert eller glittrande, men ingen påstår att hennes bok ökade problemet?. Detta är ett problem som funnits i många många år. dock så tror jag att genom Bernys bok så vågade fler unga visa det öppet. Tidigare har det hänt i det tysta. Sen finns det säkert fjortisar som tog efter för att det var "coolt". Sådant kommer alltid finnas. Tänk bara på punken på 70-talet och Sid Vicious som öppet skar sig på scen...
Jag tror inte att Bernys tanke var att få fler unga att skära sig, utan för att berätta om ett problem som finns i ALLA kretsar och åldrar.
Men såklart är det alltid lättare att skylla på en enskild person.
Måste man se det så svart och vitt?
Fakta är att Socialstyrelsen gjorde en undersökning och ökningen av självskadebeteendet ökade runt 2004, då min bok släpptes. En ökning märktes redan 2000. Men den markanta ökningen kom alltså 2004. Det har gjorts många undersökningar i samband med detta och mina böcker.
Självskadebeteende är dock inget nytt- det har funnits redan på medeltiden- och innan år 2000. Men då var det ett dolt problem.
Min bok uppmärksammade ett problem- och problemet växte sig större- men det skapade också debatt om detta. Det var på ont och gott. Att jag beskrev blodet som vackert var ju en del av min sjukdom, att jag beskrev blodet som glitterblodet var bokstavligt därför att blod glittrar om solljuset reflekterar det (här är mitt språk alltså mycket "Asperger", bokstavligt). Det var ett av skälen till att boken blev så pass hyllad- för att jag beskrev den stämning jag befann mig rakt upp ner, men det är också skälet till att så många blev felaktigt påverkade av denna bok.
Jag hade självklart inte tanken att fler skulle skära sig. Det tror jag inte en enda människa tror heller. Men nu blev det så. Det finns många dimensioner i detta och det handlar inte enbart om skuld.