2008-09-26, 21:37
Bannlyst
Citat:
SVT2 22.00 DOKUMENT UTIFRÅN: MONSANTOS VÄRLD
Det multinationella storföretaget Monsanto är världsledande på genmanipulerad mat och håller i tysthet på att ta patent på en stor del av jordens grödor. Men vad finns det för risker med genmodifierad mat? Och vad säger forskarna?

SVT2 Söndag 28 sep 2008 kl 22.00

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=96343&a=1256013

Vad säger ni? Vilka är för- och nackdelarna med genmanipulerad mat? Har ni smakat?
Citera
2008-09-26, 23:42
Medlem
kringlarn87s avatar
Såg en dokumentär på Discovery/National Geographic om det.
Nån bonde som gått över och matat sina kor med genmanipulerad mat.
Efter ett tag insjukna i stort sett alla korna o massvis fick avlivas.
Tror inte obduktionen visade några teckens allt på att något var fel o det hela slutade som ett mysterium men det var klart att det berodde på födan.

Jag skulle aldrig personligen äta det då dom även berätta att forskningen inom området var extremt liten samt mycket av forskningen sköttes av bolagens egna forskare.
Senast redigerad av kringlarn87 2008-09-26 kl. 23:44.
Citera
2008-09-27, 00:34
Medlem
Har antagligen ätit massor utav GMO-grödor.. och säkert utan att själv varit medveten om det, och det smakar nog många gånger bra.

T.ex. genmodifierad majsfrön har väl sen ett tag en majoritet bland utsådden, i USA framför allt.. och sannolikt har man således fått i sig majs från modifierade frön ett antal gånger.. samma gäller sojabönor.

Har dock inte reflekterat särskilt mycket över smaken och jag är tveksam till huruvidare jag skulle kunna märka smakskillnader som endast beror på genmodifieringen..

Citat:
In the US, by 2006 89 % of the planted area of soybeans, 83 % of cotton, and 61 % maize was genetically modified varieties.

http://www.ers.usda.gov/Data/BiotechCrops/

Dock så borde mycket bättre information finnas till hands och striktare krav på märkning.. så man iaf. kan göra ett medvetet val.
Citera
2008-10-05, 15:53
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs

Dock så borde mycket bättre information finnas till hands och striktare krav på märkning.. så man iaf. kan göra ett medvetet val.

Men problemet är att vi får inte göra ett medvetet val. Monsantos produkter är så "ofarliga" att de anser att det vore ett handelshinder om folk fick välja bort GMO kontaminerade livsmedel.
Citera
2008-10-05, 21:52
Medlem
Det stora problemet som jag ser det är inte att maten skulle vara farlig, det upptäcks förr eller senare. Problemet är snarare patentfrågan, där framförallt USAs patentsystem är trasigt och borde göras om från grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in