2001-07-23, 23:51
Medlem
Jag hatar verkligen dessa, jag vet att de "kastar" Ir strålar som bryts av en prisma på detektorn.
Intervallerna mellan de är rätt snabba, men jag har funnit att man kan hitta svagheter i spridningen. Lyckades till om en gång att gå ända fram till en ir utan att bli upptäckt!

Och det är ju värme som krävs för en registrering, nu undrar jag om hur man lurar dessa jävla manicker utan att klippa kablar etc...?

2001-07-24, 00:41
Medlem
Lura Ir-dektektorer?

Värm långsamt, och succesivt upp hela rummet till 37grader med en stor värmefläkt. Därefter kan du promenera framför detektorn utan att något händer.
Lätt attt tillämpa praktiskt, yeah :-)
2001-07-24, 10:09
Medlem
Lura Ir-dektektorer?

klä in dig i folie, ifrån topp till tå.
Borde funka ett litet tag :)
2001-07-24, 13:37
Medlem
Lura Ir-dektektorer?

Bryt strålen med en spegel eller blank metall. Jag har en ir-detektor hemma, man kan inte ens göra ett luftkarateslag utan att den ger signal, men brödkniven ser den inte eftersom den speglar tillbaka strålen.

I ett kolsvart rum syns ofta strålen, speciellt om du blåser cigarettrök på den.

2001-07-24, 20:01
Medlem
Lura Ir-dektektorer?

Hallååååå? Amatörernas afton?
En modern IR-deckare tar ALLT. Glöm folie, sovsäckar, speglar osv. Och Urzut; laser syns i rök. INTE IR! Så har du sett strålar i mörkret så får du gå till doktorn (psykologen).
Skall man skratta eller gråta?
Det handlar inte om att bryta en stråle, deckaren mäter avståndet till omgivningen.
2001-07-24, 21:01
Medlem
Lura Ir-dektektorer?

Azrael!
>deckaren mäter avståndet till omgivningen

Nu snackar du hitech som inte finns installerat hos vanliga företag. Nästan överallt hittar man "nertrimmade" givare pga alla falsklarm. Securitas har tröttnat på fladdrande gardiner som ger falsklarm.

2001-07-25, 00:26
Medlem
Lura Ir-dektektorer?

Det är inte känsligheten du ställer ned, det är avståndet den tar på. Och det är inte hightech. Hightech är när deckaren ser genom väggen också. Och det finns att köpa sedan länge. Jag tror att er bild av IR-deckare är de där gamla dosorna som sattes upp för tjugo år sedan och som man kunde smyga förbi.
Den tiden är över.
Huvudpoängen är att flera skribenter uttalar sig om saker de inte har en aning om utan bara "har hört" eller tror sig veta.
2001-07-25, 00:32
Medlem
Lura Ir-dektektorer?

klarlack på ir detektorn fungerar
på lite enklare versioner.
2001-07-25, 13:54
Medlem
Lura Ir-dektektorer?

Azrael!
>gamla dosorna som sattes upp för tjugo år sedan

På alla ställen jag jobbat och besökt så sitter det sådana. Dessa går att lura på otaliga sätt, jag har själv försökt och lyckats.

Men skulle man råka på en modern variant som du beskriver så lär det vara betydligt knepigare... Fast var sitter det det sådana då?
2001-07-25, 23:22
Medlem
Lura Ir-dektektorer?

Aluminumfolie funkar inte.

"Bryt strålen med en spegel eller blank metall. Jag har en ir-detektor hemma, man kan inte
ens göra ett luftkarateslag utan att den ger signal"

Då måste den bara bra okänslig, min reagerar om jag knäpper med fingrarna...

Hast.

Men varför skulle det fungera, den borde ju reagera på varmluften, min reagerar när den är riktad mot ett element.

Fler förslag?
2001-07-27, 02:56
Medlem
Lura Ir-dektektorer?

Jag jobbar på Securitas och tro mig, dagens deckare tar ALLT och dom brukar INTE ge falsklarm.
Desutom kostar en sån modern deckare typ 400 spänn. Då är det en kombinerad IR och Rörelse deckare vi pratar om och dom sitter överallt.
Sen brukar det även sitta en glaskrossdeckare som hör om en ruta slås sönder också. Räckvidd ca 6 meter.
Och ja, den fungerar perfekt.
Ett företag (eller villa eller whatever) som uppfyller ISO:n kommer INGEN in i utan att larmet inte går. Inte ens med "high-tech" apparater eller nåt annat påhittat skit.
Dom flesta deckare är desutom satt på tyst larm så det är nog därför ni tror att ni har kunnat lura dom. Ni hör helt enkelt inte att larmet går.
2001-07-27, 13:36
Medlem
Lura Ir-dektektorer?

"Ett företag (eller villa eller whatever) som uppfyller ISO:n kommer INGEN in"

Så du menar att det är omöjligt att gå in, oupptäckt? Det tvivlar jag starkt på, hur länge du än har jobbat på securitas.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in