• 1
  • 2
2008-09-26, 11:31
Bannlyst
Igår skickade jag ett PM till Oddball där jag frågade om jag kan kunde få starta en tråd som handlar om att "Renovera badrum" och det var inga problem. Det finns även en del andra plattsättare här på forumet som jag har varit i kontakt med som säkerligen finner hit.

Jag går en utbildning till plattsättare, har gått sen 2 juni och jag har cirka 10 veckor kvar på min utbildning, så jag är nästan utbildad och klar. Har lärt mig det mesta inom yrket redan, vad för regler som gäller, hur du ska lägga tätningsskikt, vad du ska ha för fix och fog m.m. Vad du ska tänka på när du ska renovera ditt badrum.
Många renoverar sina badrum på egen hand idag, vilket är dumt att göra. För, skulle ni renovera ert eget badrum och ni inte har våtrumscertifikat och det slutar med att ni får vatten/mögel skador i badrummet och vem får stå för dom kostnaderna? Jo, det får ni göra. För ni har inte lagt plattorna och tätat enligt BKR:s byggregler plus att ni inte har något våtrumscertifikat.

Visst, jag förstår människor fullt ut som idag väljer den lösningen att renovera sitt badrum på egen hand. Men tänk efter innan ni börjar att sätta plattor vad det kan bli för konsekvenser av det hela om det inte blir rätt gjort.
Ni ska inte heller ge er in och sätta plattor i ett badrum som ligger mellan 13-20 kvm om ni inte är insatta i yrket.

Denna tråd är till för frågor, för er som ska renovera ert i badrum eller allmänna frågor om plattsättning, t ex om du har fått fukt/vatten skador i badrummet, vad ska du göra då? Osv osv. Finns mycket att prata om i denna tråd.

Fråga på nu! Kan inte jag svara så ska jag söka reda på svaret eller så rycker någon annan plattsättare in och svarar. Men jag ska försöka att hjälpa er så gott jag kan.
Citera
2008-09-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red_Sea

"Många renoverar sina badrum på egen hand idag, vilket är dumt att göra. För, skulle ni renovera ert eget badrum och ni inte har våtrumscertifikat och det slutar med att ni får vatten/mögel skador i badrummet och vem får stå för dom kostnaderna? Jo, det får ni göra. För ni har inte lagt plattorna och tätat enligt BKR:s byggregler plus att ni inte har något våtrumscertifikat."

"Ni ska inte heller ge er in och sätta plattor i ett badrum som ligger mellan 13-20 kvm om ni inte är insatta i yrket."

Hmm... Jobbar på försäkringsbolag och kan dessvärre slå sönder din "dröm" om att ett försäkringsbolag skulle hjälpa dig Även om ett proffs misslyckats med fuktspärr etc. Det enda FS bolagen i dag ersätter är läckande fasta installationer.. MAO. Om en golvbrunn eller ett vatten rör går sönder och börjar läcka så kan du få ersättning men om fuktspärren runt golvbrunnen läcker är det kört...

Varför skulle inte ej insatt klara av att sätta plattor i ett rum som är mellan 13-20 kvm?

Vad är skillnaden menar du ?
Citera
2008-09-26, 16:12
Medlem
Socialdemokratis avatar
Det är lättförtjänta pengar, men egentligen för lite, som finns att tjä na som kakelslusk. Vidare, hur ser de yrkesverksamma på det OTROLIGA svartarbete som pågår i svenska folkets badrum?
Citera
2008-09-26, 16:16
Medlem
Lostkids avatar
Flyttade in i lägenhet för några veckor sedan, och har upptäckt att kakeljobbet i duschen är ett jävla klåparjobb, sprickor i fogarna osv osv...
Vad kostar det, mellan tummen och pekfingret att renovera om det skulle vara så att man även fått fuktskador?
Rummet i fråga är 2.5x1.5x2.5 m
Citera
2008-09-26, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Varför skulle inte ej insatt klara av att sätta plattor i ett rum som är mellan 13-20 kvm?

Att sätta plattor själv, foga, lägga silicon och allt "förarbetet" är inte det enklaste. Man måste följa BKR:s regler för våtrum om man ska lägga nya plattor i sitt badrum ensam. Detta tar man med sitt försäkringsbolag om man ska sätta plattor själv. Men, man ska alltid följa BKR:s regler i våtrum. Om sedan kommer fram att man inte riktigt har följt dessa och det blir vatten/fukt/mögel skador i badrummet då åker man dit och då går inte försäkringsbolaget in. Men, har man följt BKR:s byggregler i våtrum och det sedan uppkommer vatten/fukt/mögel skador då får man ut ett belopp från Försäkringsbolaget.

Försäkringsfrågor är inte mitt jobb och kommer aldrig att bli det. Mitt jobb kommer är att sätta plattor och förebygga vattenskador mm i de badrummen jag är. Men detta har jag hört av en kille som har jobbat som plattsättare sen 1960-talet och nu är han lärare på våran skolan, så jag tror knappast att han snackar en massa skit.
Citera
2008-09-26, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Flyttade in i lägenhet för några veckor sedan, och har upptäckt att kakeljobbet i duschen är ett jävla klåparjobb, sprickor i fogarna osv osv...

Som hemma hos min sambo och mig. Ser ut som någon polack eller en amatör har varit och lagt plattor där. Plattorna sitter snett, dom har fogat som några idioter och fullt med fix mellan plattorna. Det är inte snyggt alls och jag förstår dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Vad kostar det, mellan tummen och pekfingret att renovera om det skulle vara så att man även fått fuktskador?

Beror på vad du ska ha för plattor i ditt badrum, mycket beror på det. Sen beror på det om någon gör det svart eller om något företag gör det. Svårt att säga från min sida.
Citera
2008-09-26, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrati
Det är lättförtjänta pengar,

Kan man säga. En kompis till mig lägger plattor. Han blev arbetslös under 2 år. Fick pengar från sitt fack runt 10 000 lökar i månaden efter skatt. Under tiden jobbade han svart och tog ut lika mycket svart. Så han levde på 20 000 lökar varje månad innan sina utgifter.

Vet du hur mycket man tjänar som plattsättare svart? Isåfall kan jag lägga till lite information om du vill...
Senast redigerad av Red_Sea 2008-09-26 kl. 16:36. Anledning: ändrade stavfel
Citera
2008-09-26, 18:05
Medlem
eskimås avatar
Det roligaste med fuktspärr är att det första som görs när plattsättaren är färdig är att punktera det med en massa skruvhål!!!!
Citera
2008-09-26, 18:17
Medlem
attila_the_huns avatar
Hade en fuktskada i en bostadsrätt en gång och det var ingen höjdare. Försäkringsbolaget stretade emot men tillslut fick jag en slant i varje fall.

Om jag som amatör skulle renovera ett badrum skulle jag sätta in en duschkabin el badkar. Betydligt säkrare ur fukthänsyn.

Citat:
Ser ut som någon polack eller en amatör har varit och lagt plattor där.
Polska yrkesarbetare är minst lika duktiga som svenska yrkesarbetare. Enda skillnaden är kanske att de inte drar benen efter sig på samma sätt.
Citera
2008-09-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red_Sea
Jag går en utbildning till plattsättare, har gått sen 2 juni och jag har cirka 10 veckor kvar på min utbildning, så jag är nästan utbildad och klar. Har lärt mig det mesta inom yrket redan

Ibland slår viljan att hjälpa, ut förnuftet.
Du ska nog göra din tid och lära av dina erfarenheter innan du delar ut råd. Speciellt när det gäller såpass dyra utrymmen som våtytor.
Synpunkter är alltid välkommet.

Exempelvis har storlek på utrymme ingen betydelse, det är lika viktigt/lätt/svårt att göra rätt på en liten toalett som ett stort grovkök.

Angående din utbildningstid, vad hände med ca.7000tim. innan man fick yrkesbevis ?

Ta det här som ett vänligt råd. Är ingen plattsättare själv men bekant med branschen..
Senast redigerad av Nafets 2008-09-26 kl. 18:39.
Citera
2008-09-26, 18:39
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attila_the_hun
Hade en fuktskada i en bostadsrätt en gång och det var ingen höjdare. Försäkringsbolaget stretade emot men tillslut fick jag en slant i varje fall.

Om jag som amatör skulle renovera ett badrum skulle jag sätta in en duschkabin el badkar. Betydligt säkrare ur fukthänsyn.

Polska yrkesarbetare är minst lika duktiga som svenska yrkesarbetare. Enda skillnaden är kanske att de inte drar benen efter sig på samma sätt.

Så då menar du att polen har lika "hårda" regler när det gäller våtrum? Du menar alltså att om man går in i en nybyggd villa i polen så är standarden lika hög på fuktspärr o dyl som i sverige?
Har du ens sett resultatet av badrumm som renoverats av östeuropeer?

Hur många polacker kan svara på regler kring BKR o GVK!!!????

Mycket kan man ha polacker/östeuropeer till, men inte fan är det inom plattsättning.

Generellt kan man säga att europa har extremt dålig standard när det gäller byggnation. Då pratar jag om villor och flerfamiljshus.
Citera
2008-09-26, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Angående din utbildningstid, vad hände med ca.7000tim. innan man fick yrkesbevis ?

Finns inga 7000 timar längre. Vi ska göra 3500 timmar - 810 timmar som vi har från skolan. Med andra ord ska vi göra 2690 timmar så får vi vårt yrkesbevis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in