• 1
  • 2
2008-09-26, 06:32
Medlem
Blancos avatar
halloj alla matglada

Ska ha en temakväll ikväll med några kompisar. Temat blev Judar (fråga inte varför) men nu har jag väldigt svårt att hitta någon judisk mat som passar. Liten minikravlista;

lättlagat
hyfsat snabblagat
Antingen huvudrätt, plockmat eller förrätt

är det någon som sitter och ruvar på något bra så får ni gärna hjälpa mig.
Citera
2008-09-26, 06:55
Medlem
FNGs avatar
Ett tips är, som alltid, Google. Annars kan du titta på wikipedia för lite inspiration.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_cuisine#Yom_Kippur

Vill du vara lite extra tematisk så börjar ju Yom Kippur på måndag och då finns det säkert massor med olika specialpryttlar man ska käka.
Citera
2008-09-26, 08:20
Medlem
GreenStuffs avatar
Har ingen större erfarenhet av "Kosher" mat...men, det jag tycker är riktigt gott till kaffet är en bagel med creamcheese (bagels är ju judiska )
Citera
2008-09-26, 08:21
Medlem
Papa Dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blanco
halloj alla matglada

Ska ha en temakväll ikväll med några kompisar. Temat blev Judar (fråga inte varför) men nu har jag väldigt svårt att hitta någon judisk mat som passar. Liten minikravlista;

lättlagat
hyfsat snabblagat

Några enkla guidelines är ju att undvika mjölkprodukter i maten om den innehåller kött (i vegetariska rätter går det bra), att inte äta fläsk, skaldjur, häst m.m. har du bibeln hemma så kan du se vilka föreskrifter som gäller kosten i Leviticus, eller om du har Torah, samma sak.

Osyrat bröd är förståss också passande. Mycket av den judiska maten är annars lik den övriga i området kring israel. Hoummus osv.
Citera
2008-09-26, 09:25
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Ett tips är, som alltid, Google. Annars kan du titta på wikipedia för lite inspiration.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_cuisine#Yom_Kippur

Vill du vara lite extra tematisk så börjar ju Yom Kippur på måndag och då finns det säkert massor med olika specialpryttlar man ska käka.
Ehm, ska man inte fasta just på Yom Kippur?
Citera
2008-09-26, 09:52
Medlem
Papa Dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Ehm, ska man inte fasta just på Yom Kippur?

Nej, men man äter mer lättlagad mat, som t.ex. osyrat bröd som jag tipsat om.
Citera
2008-09-26, 11:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blanco
halloj alla matglada

lättlagat
hyfsat snabblagat

Det heter kosher och inget annat, indisk mat tex är enligt kosher.
Citera
2008-09-26, 11:47
Medlem
Papa Dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det heter kosher och inget annat, indisk mat tex är enligt kosher.

Indier använder väll inte Kosher Salt? Och jag tror inte heller att alla indier slaktar enligt Kosher.
Citera
2008-09-26, 12:28
Medlem
Roger Pontares avatar
I Nice så fanns en kosheraffär när där jag bodde, gick ibland dit och handlade, inte för att dom hade något speciellt som jag gillade mest för att det var kul. Och det var inte en liten specialaffär utan en riktig supermarket.

Angående topic så har jag ingen aning om vad du ska laga, men jag önskar dig lycka till
Citera
2008-09-26, 12:40
Medlem
Tjohildas avatar
Jahapp, men jag har en israelisk-judisk väninna och hon fastar ett dygn på Yom Kippur. Men det kanske är olika. Hon lagar jävligt god mat med, kan återkomma med recept.
Citera
2008-09-26, 13:05
Medlem
apoteks avatar
OT angående judars eventuella snuskighet raderat. Skärpning.

/Moderator
Citera
2008-09-26, 13:19
Medlem
Papa Dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jahapp, men jag har en israelisk-judisk väninna och hon fastar ett dygn på Yom Kippur. Men det kanske är olika. Hon lagar jävligt god mat med, kan återkomma med recept.

Ja men barn får inte fasta, inte heller kvinnor som är gravida, eller äldre. Kvinnor som inte är gravida och äldre barn får fasta om de vill men får också bryta den när dom vill. Fastan bör vara under ett dygn.
Senast redigerad av Papa Dan 2008-09-26 kl. 13:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in