Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-05-13, 19:35
  #85
Medlem
Sviis avatar
Tyska självklart, så du kan göra affärer i Tyskland och prata med gemene germanska folk.
Citera
2018-05-13, 19:55
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svii
Tyska självklart, så du kan göra affärer i Tyskland och prata med gemene germanska folk.


Det tror jag också
Överväger mellan tyska, latin och franska
Citera
2018-05-13, 19:58
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Såvida man inte behöver språket för yrket, (vilket då man redan borde lärt sig tidigare) så skulle jag satsa på turistspråk. Alltid nice att kunna på semestern. Lite basic spanska exempelvis. (Spanjorer är fortfarande rätt dåliga på engelska). -Bra att kunna lite spanska så man hittar till "Peppes bodega".

Vad menas med "Öst. tyska"? -Österrikisk tyska eller DDR-tyska? Tyska räcker bra, typ vanlig skoltyska man lärde sig i plugget som liten.


Agreed! Är främst intresserad av tyska då jag tror att det är simpelt att lära sig fortare än andra språk.
Samt att jag kan dra nytta av det i affärssammanhang Ja, tänkte att det kanske bör vara en viss inriktning på tyskan eller ska jag plugga det klassiska, vad kan vara till min fördel?
Citera
2018-05-13, 20:03
  #88
Medlem
Timmervargens avatar
Ingen som tror på Japanska? Inte många västerlänningar som kan kommunicera ordentligt med en japanes.
Citera
2018-05-13, 20:05
  #89
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zookie
Agreed! Är främst intresserad av tyska då jag tror att det är simpelt att lära sig fortare än andra språk.
Samt att jag kan dra nytta av det i affärssammanhang Ja, tänkte att det kanske bör vara en viss inriktning på tyskan eller ska jag plugga det klassiska, vad kan vara till min fördel?

Vanlig "skoltyska" duger bra. Behöver du inte officiella betyg, kan du gå en språkkurs typ studiecirkel eller fixa något själv på nätet. Tyskan har många ord som är lika svenska, men "der, das och die" samt böjningar därav, är det knepigaste att lära sig utantill. Men klart lättare med tyska än med latinska språk.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-05-13 kl. 20:16.
Citera
2018-05-13, 20:14
  #90
Medlem
Pastellfisks avatar
Om du lär dig tyska så satsa på klassisk skoltyska. Att lära sig österrikisk tyska (som för övrigt på intet sätt är homogen) är helt meningslöst då man i Österrike pratar standardtyska i kontakten med andra tyskspråkiga länder/företag. Möjligen med undantag för Bayern.

Personligen anser jag att det hör till den klassiska bildningen att, åtminstone hjälpligt, kunna tala och förstå tyska.
Citera
2018-05-13, 22:21
  #91
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-05-14, 17:46
  #92
Medlem
Välj ett språk där du kan hitta incitament att lära dig, mer än bara att det ska vara "till nytta". Gillar du att resa till Spanien så kommer det gå mycket lättare att lära dig spanska än om du väljer franska "bara för att".
Citera
2019-07-28, 22:26
  #93
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Tyska? Franska? Japanska?

Tyskland och Frankrike är EU-länder och därmed så kommer Engelskan domineras där, oavsett om England är med EU eller inte. Tysken idag talar Engelska och Fransosen är på väg in i globaliseringsengelskan.
Japaner talar redan Engelska, då dem är tvingad till att följa en Europeisk standard.

Italiernare...EU-land.

Ryska är inte bästa språk att lära sig med tanke på att slaviska länder runt om Ryssland börjar sopa undan Ryskan och trycka upp sitt eget språk.

Det bästa språk att lära sig är: Spanska.

Varför?
500 miljoner talare.
Kan talas i södra USA, halva Sydamerika + Spanien.
Enkelt språk.
Citera
2019-07-28, 22:33
  #94
Medlem
Hotrod-SWEs avatar
Kinesiska/Mandarin , antalet kinesiska företag ökar hela tiden och sen är dom ju 1400 miljoner människor också
Citera
2019-07-28, 22:37
  #95
Medlem
Definitivt tyska.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback