2008-09-26, 04:48
Bannlyst
Hej, skåda nu hur jag överträffar sokrates.
Här kommer en modell över hur insikt och vetande (du: "så här är det pucko!") uppstår.

Jag länkar till bild istället för att skriva en massa otydlig text.
Det är en grovmodell, lite onödigt att utveckla alla detaljer.

http://img218.imageshack.us/my.php?image=smrgsiw8.jpg

Kommentarer, frågor?
Citera
2008-09-26, 05:00
Bannlyst
Jag fattar inte, förklara.
Citera
2008-09-26, 10:40
Medlem
wellermans avatar
Jag vet inte. Skulle vilja säga att insikt är när man kan relatera det man läser till någon modell man redan förstår. Vissa har svårt för matte och måste öva mycket för att saker ska sitta. Dom läser hur man ska göra för att räkna ut något, men dom förstår det inte på ett djupare plan. PI blir ett tal man använder för att göra beräkningar på en cirkel så att säga.

Andra ser det från ett annat perspektiv och ställer rätt frågor helt enkelt. Dom nöjjer sig inte med att veta hur man räknar ut något utan försöker istället bevisa uträkningen.
Vissa verkar förstå saker direkt och ser ut att knappt behöva öva alls. Det är inte nödvändigtvis för att dom föds med högre IQ (som dom flesta verkar tro) utan för att dom angriper problemet från en annan vinkel. Förstår du varför pi ser ut som det gör så kan du dra egna slutsatser och bygga vidare från dessa.

Tragiskt nog är det i princip enbart det första alternativet som lärs ut i grundskolan. Eleverna förväntas kunna lösa en viss typ av uppgifter enligt läroplanen och hur dom gör det spelar mindre roll.
Baserar detta på mina egna erfarenheter från grundskolan där bevisen lämnades som extraövningar åt dom intresserade (idioti).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in