2008-09-25, 21:57
Medlem
Sommaren förra året fick jag mina specialinlägg efter haft inflammation och hemsk värk i fötterna. Ortopeden gjorde en avgjutning av mina fötter så att dom skulle passa mig perfekt.

Jag trivs i dom och dom ska hålla några år. Men jag är väldigt orolig över att få tillbaka problemen och jag vill gärna känna till ett par bra ställen dit jag kan vända mig om/när jag får problem igen.

Av olika orsaker kan jag inte återvända till ortopeden jag var hos förra året. MEN jag vill kunna få så snarlika inlägg jag fick av honom. Jag vet att många ortopeder har olika åsikter hurviuda man ska ha mjuka/hårda fotinlägg.

Så om nån har bra tips på ett ställen inom Stockholm-området där man får *hårda* ortopediska inlägg skulle jag verkligen uppskatta om ni kunde tipsa om det i denna tråd.

Tacksam för svar!
Citera
2008-09-26, 17:03
Medlem
Anabellas avatar
Olmed t ex, finns nära Sös och på något annat ställe i Stockholm. Vad jag vet, en remiss på fotinlägg gäller i några ord, dvs du kan beställa nya om ett år utan behöva betala något. Annars du kan gå till vilken ortoped du vill och be om remiss.
Citera
2008-09-26, 17:54
Medlem
snor tråden lite
Jobbar på verkstad och känner att jag börjar få problem i knän och fötter eftersom jag går på betonggolv minst 8 timmar om dagen...
Finns det bra ställen på nätet där jag kan beställa inlägg? Vilka är bäst?
Kanske bör jag avgjuta mina fossingar också?
Citera
2008-09-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Olmed t ex, finns nära Sös och på något annat ställe i Stockholm. Vad jag vet, en remiss på fotinlägg gäller i några ord, dvs du kan beställa nya om ett år utan behöva betala något. Annars du kan gå till vilken ortoped du vill och be om remiss.

Så man måste ha en remiss för att få komma till Olmed? Jag har varit inne på deras hemsida tidigare men jag tyckte det var så dålig information om vad för typ av inlägg man får.

jag vill helst undvika att fixa en remiss till ett ställe som envisas med att tillverka mjuka inlägg för fötterna....för sånt håller inte länge.

har du själv fått inlägg via det stället? tack för svaret förresten!!!

jag hoppas fler vill svara
Citera
2008-09-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkfella
snor tråden lite
Jobbar på verkstad och känner att jag börjar få problem i knän och fötter eftersom jag går på betonggolv minst 8 timmar om dagen...
Finns det bra ställen på nätet där jag kan beställa inlägg? Vilka är bäst?
Kanske bör jag avgjuta mina fossingar också?

Skaffa avgjutna inlägg! jag använde "vanliga" mjuka inlägg köpta på scholl och dom hjälpte i början men dom är inte ett dugg individuellt anpassade och ger inget stöd för foten. har du börjat få problem med knänen också så är jag säker på att avgjutna inlägg är det bästa för dig och skaffa det i tid, vänta inte för länge som jag gjorde.
Citera
2008-09-29, 15:22
Medlem
ingen mer?
Citera
2008-10-21, 21:45
Medlem
jag försöker igen
Citera
2008-10-21, 23:24
Medlem
För 5-6 år sen fick jag inlägg gjorda på ortopeden Gävle sjukhus.
Har använt dom dagligen i mina Rockport-skor sen dess, kvalitet!
Perfekt hårdhet ochså.

Ortopeden scannade av foten digitalt och jag fick lämna skorna sen fick jag hämta skor och inlägg efter ett tag.

Kanske inte hjälper dig men tekniken finns.

Numera kan man väl vända sig till andra än sitt eget Landsting men man kanske måste ha remiss?
Citera
2008-10-23, 15:09
Medlem
De inlägg som du får på en Ortopedteknisk avdelning (Olmed eller Ot-center för att nämna några i Stocholmsområdet) är alltid gjorda efter avgjutning/scanning av din fot. Alla inlägg är väl mer eller mindre hårda, dom ska ju hålla iaf i 2-3 år om man inte är maratonlöpare Om du inte har remiss så skulle jag tippa att de kostar runt 1200 spänn, med remiss så betalar du betydligt mindre, i vissa landsting ingenting. Har inte örnkoll på hur det funkar i Sthlm med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in