2008-09-25, 16:26
Medlem
Har en kastrull som är av riktigt dålig kvalité, då jag köpte den så var det teflon i skiten men den börjar långsamt att lossna och istället för den skyddande telfonen så har det nu uppstått orange/brun rost.

Rosten blir bara värre och värre, är det farligt att använda den här kastrullen? Har inte orkat köpa en ny, men ska väl göra det snart.. Ska tilläggas att jag endast har använt den i två månader.

Så, är det farligt att få i sig rost?

Är det farligt att få i sig teflon?
Citera
2008-09-25, 16:37
Medlem
Enligt livsmedelsverket så är då teflonbeläggningen inget att oroa sig för, vad det gäller rosten så vet jag inte, borde väl inte vara någon fara.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV
Citera
2008-09-25, 16:38
Medlem
Fickludds avatar
Livmedelsverket skriver:
Är det farligt att använda stekpannor och kastruller som har ett skadat teflonskikt?

Teflon eller fluon (polytetrafluoretylen - PTFE på expertspråk) innehåller grundämnena kol och fluor och används som beläggning i stekpannor och kokkärl.

Materialet används just därför att det är värmebeständigt upp till 250-300°C och motståndskraftigt mot kemiska angrepp. Vid normal användning, t ex stekning, är temperaturen omkring 200°C.

Det finns inget som tyder på att flagor som lossnar från materialet vid sådan användning skulle innebära några hälsorisker. Teflon används också inom medicinen, bland annat som ersättning för skadade skelettdelar.
Citera
2008-09-25, 16:44
Medlem
elbastardos avatar
Rost (oxiderat järn) är inte så farligt men din rost kommer nog inte från järn. En teflonpanna måste vara av extremt dålig kvalitet eller ha genomgått extrem överhettning för att bli så som du beskriver.
Teflonflagorna som lossnar är i sig inte så farliga men teflon som överhettas (över 260 grader C) bildar giftig gas.
Troligen är det en bränd och oxiderad yta av aluminium du ser som rost. Långvarig exponering av aluminiumoxid är inte rekommenderat.

Hur som haver - släng skiten. Det finns väl ingen anledning att laga den mat du skall äta i en miljö som kunde vara hämtat från en soptipp.
Citera
2008-09-25, 17:05
Medlem
Tack för alla svar, har tänkt slänga den länge och blev intresserad av om det kunde vara farligt att använda den, vilket jag har fått svar på nu.

Ja, de är sämsta skit jag någonsin har använt i ett kök, man börjar ju fundera på hur dom får sälja sånt i butikerna. Fast priset på kastrullerna var ju som hittat, så man förstog nästan innan att det skulle vara dålig kvalité..

En följd fråga - Ja, de är mest troligt att det är från aluminium så, aluminiumoxid, vad kan det leda till för sjukdomar om man får i sig det?
Citera
2008-09-25, 17:15
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pucco88
Ja, de är sämsta skit jag någonsin har använt i ett kök, man börjar ju fundera på hur dom får sälja sånt i butikerna. Fast priset på kastrullerna var ju som hittat, så man förstog nästan innan att det skulle vara dålig kvalité..

En följd fråga - Ja, de är mest troligt att det är från aluminium så, aluminiumoxid, vad kan det leda till för sjukdomar om man får i sig det?
Då kommer följdfrågan... Vad är det för märke? Var köpte du den? Och vad kostade den?

Teflon klarar ca 250 grader. Däremot värmer man en vanlig spis till ca 400 grader, så även om den är korrekt tillverkad så är det lätt hänt att det förstörs om man värmer på högsta värme.
Citera
2008-09-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Då kommer följdfrågan... Vad är det för märke? Var köpte du den? Och vad kostade den?

Teflon klarar ca 250 grader. Däremot värmer man en vanlig spis till ca 400 grader, så även om den är korrekt tillverkad så är det lätt hänt att det förstörs om man värmer på högsta värme.

Ja du, bra fråga.. Det är ett noname brand (Smart Price), köpt på ASDA i Skottland för cirka £15 - £20... Så du behöver nog inte vara rädd att hitta samma skit i Sverige (skulle vara på Dollar Stores då)..
Citera
2008-09-25, 17:37
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pucco88
Ja du, bra fråga.. Det är ett noname brand (Smart Price), köpt på ASDA i Skottland för cirka £15 - £20... Så du behöver nog inte vara rädd att hitta samma skit i Sverige (skulle vara på Dollar Stores då)..
Ja, jag handlar aldrig på ASDA / WallMart. Men för £15-20 borde man få hyfsad kvalité. Är ju värre om det är något man plocka ut för 69.50 på Coop eller nåt.

Kan vara svårt att få tag på Le Creuset och andra bättre märken för det priset, men typ dom billiga italienska märkena bör man ju hitta..
Citera
2008-09-25, 18:35
Medlem
sommarlovs avatar
Aluminium kan leda till Altzemers (stavning?)
Citera
2008-09-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo

Ja, jag handlar aldrig på ASDA / WallMart. Men för £15-20 borde man få hyfsad kvalité. Är ju värre om det är något man plocka ut för 69.50 på Coop eller nåt.

Kan vara svårt att få tag på Le Creuset och andra bättre märken för det priset, men typ dom billiga italienska märkena bör man ju hitta..

Jo, man tycker ju de.. De var ett set med kastruller 3 eller 4 stycken och med lock till alla. Men varje kastrull har gått sönder mer eller mindre, så de är bara till att köpa nytt igen. Tror jag satsar på bättre och lite dyrare den här gången, som sagt var.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Aluminium kan leda till Altzemers (stavning?)

Så, då var de kastrullerna slängda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in