2008-09-25, 15:58
Medlem
judaass avatar
Fick ett nytt grafikkort idag, Geforce 9500 GT (Asus). Tog bort mina gamla grafikdrivrutiner, tog ut gamla kortet, satte i det nya. Installerade drivrutiner osv och startade om. Så långt allt väl...

När datorn startas om så ser allt ut att fungera bra, och gör det också vid vanlig användning. Försöker man däremot gå in i nvidias kontrollpanel så hänger sig datorn, detsamma gäller om man försöker starta ett spel (testat flertalet).

I enhetshanteraren står det att maskinvaran fungerar korrekt. Även ett av programmen som kom med grafikkortet säger "Your VGA card is OK".
Tydligen så är ju dock inte så fallet...

Har testat att installera både senaste drivisarna från nvidias hemsida, och drivisarna som följde med på cd skivan. Ingen skillnad.

Fick även med en liten sladd som går att fästa på kortet som ska vidare till någon pin plats på moderkortet (som jag förstod det enligt manual så behövdes detta dock inte användas alls?). Menar dessa sladdar som t.ex går från power och reboot knapparna, små tunna med svarta plasthölje som går över pinsen. Testat att koppla denna till diverse pins på moderkort även detta utan framgång.

Specs:
-----------
CPU: AMD Athlon 64 3200+
MINNE: 3GB DDR Ram
MODERKORT: Kan tyvärr inte se detta just nu, då jag var tvungen att gå till jobb. Det är dock ett ASRock, återkommer med nummer när jag kommit hem.

Någon som vet vad detta kan vara?! Hade varit oerhört tacksam.
Citera
2008-09-26, 22:01
Medlem
Om du söker lite på nätet om ditt kort så kanske du hittar nån med liknande problem. Ibland med grafikkort är det inte det senaste drivarna som ska användas utan lite äldre beprövade drivrutiner.

Annars kan jag tänka mig att ett sånt grafikkort ska ha extra ström direkt från moderkortet. Har du kopplat in det?
Citera
2008-09-26, 22:46
Medlem
jerryleelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandan
Om du söker lite på nätet om ditt kort så kanske du hittar nån med liknande problem. Ibland med grafikkort är det inte det senaste drivarna som ska användas utan lite äldre beprövade drivrutiner.

Annars kan jag tänka mig att ett sånt grafikkort ska ha extra ström direkt från moderkortet. Har du kopplat in det?
Det kan också vara så att du stoppat in ett kort som enligt specen kräver ett nätaggregat med högre watt än som finns i datorn. Kolla hur många watt som finns i datorn (står på nätaggregatet) och kolla sedan specen på kortet.
Citera
2008-09-27, 16:50
Medlem
judaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandan

Testat så pass många drivrutiner nu att jag kan inte tro att det har något med det att göra..
När det gäller strömmen från grafikkortet så har detta kortet inte en sån anslutning. Bara att plugga in (samt en spdif pin koppling om man vill ha digitalt ljud till det).

Citat:
Ursprungligen postat av jerryleelvis
Det kan också vara så att du stoppat in ett kort som enligt specen kräver ett nätaggregat med högre watt än som finns i datorn. Kolla hur många watt som finns i datorn (står på nätaggregatet) och kolla sedan specen på kortet.

Trodde själv också att det var det som var felet. Men testade med ett nytt aggregat som ska klara av det utan framgång.
Citera
2008-09-27, 17:50
Medlem
Bara för att testa... Kan du köra med kortet utan att ha några drivrutiner till det? Alltså dålig upplösning osv men ändå se att det fungerar.
Testa även att installera bara drivrutinen och inte Nvidias kontrollpanel
Citera
2008-09-27, 21:42
Medlem
judaass avatar
Problemet löst. Hade ett minne i som blivit dåligt, tog ut detta så fungerade allt direkt. Hade för mig det var en av dom första sakerna jag kollade, men tydligen inte .

Tack för hjälpen hur som!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in