2008-09-24, 23:02
Medlem
norados avatar
Jag har köpt nytt moderkort, CPU, minne och grafikkort och grejen är att jag har en hårddisk och en DVD-läsare som båda har IDE-inkopplingar. Grejen med nya moderkort är ju att dom kör på SATA nu. Iofs har moderkortet en IDE-inkoppling också men jag vet inte hur jag ska använda den när jag har 2 enheter som behöver IDE-inkopplingar. 2 frågor då:

1. Går det att koppla IDE-hårddisken och DVD-läsare på SATA på något sätt?
2. Måste jag formatera om IDE-hårddisken innan jag installerar Vista på den? (XP är installerat på den) Hade för mig att allt ändå tas bort när man installerar om OS på en hårddisk.
Citera
2008-09-24, 23:05
Medlem
samuels avatar
Du har ju två kontakter på varje IDE, så det är väl inget problem?
Citera
2008-09-25, 00:05
Medlem
norados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
Du har ju två kontakter på varje IDE, så det är väl inget problem?
Hur menar du nu? Jag har en IDE-ingång på hårddisken och en IDE-ingång på DVd-läsaren. Moderkortet (som är nytt) har en IDE-kontakt men också 2 SATA-kontakter. Jag vet inte hur jag ska koppla båda två och/eller om jag ska koppla in genom IDE eller genom SATA med nån konverterare på nåt sätt.
Citera
2008-09-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norado
Hur menar du nu? Jag har en IDE-ingång på hårddisken och en IDE-ingång på DVd-läsaren. Moderkortet (som är nytt) har en IDE-kontakt men också 2 SATA-kontakter. Jag vet inte hur jag ska koppla båda två och/eller om jag ska koppla in genom IDE eller genom SATA med nån konverterare på nåt sätt.
Du kan koppla två diskar på samma PATA kontakt.
Citera
2008-09-25, 00:08
Citat:

på sladden finns det ju 3 kontakter? right?
då kopplar du master till hårddisken, slave till dvd:n och den sista till moderkortet. svårare än så är det inte.
Citera
2008-09-25, 00:20
Medlem
norados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
på sladden finns det ju 3 kontakter? right?
då kopplar du master till hårddisken, slave till dvd:n och den sista till moderkortet. svårare än så är det inte.
Okej gotcha. Är det mellankontakten som är till Master?
Behöver jag förresten ändra jumpern på DVD:n till slave också om jag gör som du säger?
Citera
2008-09-25, 10:33
Medlem
DennisOlofs avatar
norado, kanske lika bra att byta till ny hårddisk också som är SATA.

Det finns brännare och dvd-rom läsare som har SATA men dom har inte blivit lika vanliga som hårddiskarna är idag.

Däremot blu-ray brännare är uteslutande sata om jag inte har fel.

Alla moderna moderkort (de flest) har fortfarande EN IDE kontakt på moderkortet, där kan du köra två enheter på samma kabel. Och då du har hårddisk och en dvd-rom ska du bygla hårddisken till MASTER och dvd-rom som du har till SLAVE.

Koppla in och du kan använda datorn.

Men det bästa är att byta till sata hårddisk, och istället t.ex. använda IDE hårddisken i ett extern USB2 låda som backup enhet.
Citera
2008-09-25, 14:49
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Okej gotcha. Är det mellankontakten som är till Master?
Behöver jag förresten ändra jumpern på DVD:n till slave också om jag gör som du säger?
Var på sladden du sätter mastern spelar inte så himla stor roll, men jag har för mig att något alternativ är något, marginellt, lite bättre än det andra. (Vilket som är bäst kommer jag dock inte ihåg.)

Viktigt är dock att hårddisken är master. Åtminstone om du kör C: (Windows) på den hårddisken.. Och brännaren/läsaren ska följaktligen vara slave!

Kan och vill du uppgradera så satsa (först) på en hårddisk med SATA.. DVD'n kan du gott ha kvar på PATA/IDE.
Citera
2008-09-25, 15:32
Medlem
norados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Var på sladden du sätter mastern spelar inte så himla stor roll, men jag har för mig att något alternativ är något, marginellt, lite bättre än det andra. (Vilket som är bäst kommer jag dock inte ihåg.)

Viktigt är dock att hårddisken är master. Åtminstone om du kör C: (Windows) på den hårddisken.. Och brännaren/läsaren ska följaktligen vara slave!

Kan och vill du uppgradera så satsa (först) på en hårddisk med SATA.. DVD'n kan du gott ha kvar på PATA/IDE.
Då jag gör det här på min pappas dator (som endast surfar, betalar räkningar, läser e-post osv) så är jag glad så länge IDE-hårddisken fungerar. Det är ju så att det redan är Windows XP installerat på hårddisken samt är halvfylld med massa annat som film och musik. Behöver jag formatera den innan jag kopplar in den och installerar Vista eller formateras den automatiskt när jag installerar Vista?
Citera
2008-09-25, 15:37
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Då jag gör det här på min pappas dator (som endast surfar, betalar räkningar, läser e-post osv) så är jag glad så länge IDE-hårddisken fungerar. Det är ju så att det redan är Windows XP installerat på hårddisken samt är halvfylld med massa annat som film och musik. Behöver jag formatera den innan jag kopplar in den och installerar Vista eller formateras den automatiskt när jag installerar Vista?
Bäst är nog att säkerhetskopiera allt viktigt, köra formatering och installera en "ren" version av Vista.. Uppgraderingsversioner litar jag inte helt på, personligen.

Edit: Val för formatering bör förresten komma upp om du startar om datorn med Vistaskivan i och om datorn bootar från den?
Citera
2008-09-25, 20:10
Medlem
DennisOlofs avatar
norado, om du ändå ska installera om operativsystemet är det ju ingen vits att köra på IDE. Då skulle jag köpa en SATA disk direkt, det jobbiga är ju inte att installera hårddisken eller köpa den. Snarare installera om ett operativsystem som är drygt.

Det vill man inte göra så ofta, det är då smidigt att skaffa ny hårdvara när man ändå ska göra det, som i ditt fall, hårddisken.

Bonusen är ju att om du kör med en extern USB2 låda med disken i så finns allt kvar där, ingen risk att något försvinner.

Men du gör som du vill.
Citera
2008-09-26, 03:28
Medlem
norados avatar
Jag formaterade hårddisken och sen kopplade ihop så som ni beskrev. Det funkar nu. Extern hårddisk kanske inköpes senare Tack för all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in