Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-09-24, 22:01
Medlem
ray-mans avatar
hej, vad är det lönsammaste sättet att växla från sek till euro ?
swedbank, forex eller ta ut pengar ur bankomat i ett euroland
Citera
2008-09-24, 22:13
Medlem
pwrs avatar
gissar på forex. ett rykande hett tips är att kolla vad olika företag har för växlingskurs. det blir liksom lite enklare.
de har även hemsidor, så du behöver ju inte ens kontakta dem via telefon. faktum är att det hade gått fortare att bara kolla deras hemsidor än läsa all skit jag skriver.
Citera
2008-09-24, 22:16
Medlem
D_Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pwr
gissar på forex. ett rykande hett tips är att kolla vad olika företag har för växlingskurs. det blir liksom lite enklare.
de har även hemsidor, så du behöver ju inte ens kontakta dem via telefon. faktum är att det hade gått fortare att bara kolla deras hemsidor än läsa all skit jag skriver.

Måste faktiskt hålla med där..

http://www.forex.se/
http://www.swedbank.se/
http://www.valutor.se/
Citera
2008-09-24, 22:16
Medlem
det finns ju bankomater där man kan välja att ta ut i euro. Det ska inte kosta ngt extra vad jag vet.

Sen kan du gå till stora butiker där priset finns skrivet i SEK, NKK och Euro (typ stadium och såna) och betala med euro (om det blir billigare alltså), det är lite roligt att göra så.

Om man inte vill betala i kontanta euro så ska det gå bra att säga att man vill betala i euro när man betalar med kort. Om priset står i euro så har de inte så mycket att säga till om.
Citera
2008-09-24, 22:23
Medlem
Om du har rätt kreditkort kan du ta ut Euro i Euro-land utan avgift/valutapåslag. Vilket jag brukar göra om jag är ute och reser. Inte bara Euro-land ska tilläggas.
Citera
2008-09-24, 22:25
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolk
Om du har rätt kreditkort kan du ta ut Euro i Euro-land utan avgift/valutapåslag. Vilket jag brukar göra om jag är ute och reser. Inte bara Euro-land ska tilläggas.

Ja, jag har för mig att en tidning testade just vad som är bäst och kom fram till att bankomatuttag på resmålet var det förmånligaste (förutsatt att man har en bank som inte tar en avgift).
Citera
2008-09-24, 22:30
Medlem
J.D.Rockefellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBoy
det finns ju bankomater där man kan välja att ta ut i euro. Det ska inte kosta ngt extra vad jag vet.

Sen kan du gå till stora butiker där priset finns skrivet i SEK, NKK och Euro (typ stadium och såna) och betala med euro (om det blir billigare alltså), det är lite roligt att göra så.

Om man inte vill betala i kontanta euro så ska det gå bra att säga att man vill betala i euro när man betalar med kort. Om priset står i euro så har de inte så mycket att säga till om.

Spelar ingen roll vilka valutor som anges på lappen, fortfarande är laga betalningsmedel i staten Sverige svenska kronor i och med att anslutningen till EMU tyvärr röstades ner. Således är det helt upp till den individuella näringsidkaren (i detta exempel då stadium-kedjan) att besluta om huruvida de vill ta emot ytterligare valutor. Dessutom är priserna angivna i butikerna enligt konsumentlagstiftningen s.k. angivelsepriser och det riktiga priset anges vid köpet i kassan (avtalsinnehållet definieras där). Så att prislapparna anger euro, nkk, dkk, pund fucking sterlings eller nån annan valuta spelar ingen roll.
Citera
2008-09-24, 22:56
Medlem
corpuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolk
Om du har rätt kreditkort kan du ta ut Euro i Euro-land utan avgift/valutapåslag.

Måste man ha ett kreditkort för att kunna ta ut euro utan påslag?
Eller fungerar det lika bra med ett betalkort också?
Citera
2008-09-24, 23:51
Medlem
antagonistens avatar
Om du skall växla pengarna är det billigast att kontakta ditt lokala bankkontor, de brukar nästan alltid ha lägre avgifter än valutaväxlingskontoren.
Om man är en trogen kund hos banken brukar man kunna få växla pengar till en förmånlig växlingskurs utan avgift.
Citera
2008-09-25, 00:31
Medlem
humdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Om du skall växla pengarna är det billigast att kontakta ditt lokala bankkontor, de brukar nästan alltid ha lägre avgifter än valutaväxlingskontoren.
Om man är en trogen kund hos banken brukar man kunna få växla pengar till en förmånlig växlingskurs utan avgift.

Brukar det inte vara så att bankerna faktiskt har rätt dåliga växlingskurser på valuta för att de egentligen inte vill hålla på med det över disk så att säga?
Citera
2008-09-25, 01:23
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humdi
Brukar det inte vara så att bankerna faktiskt har rätt dåliga växlingskurser på valuta för att de egentligen inte vill hålla på med det över disk så att säga?
Jag är inte så insatt så jag vet inte exakt hur det ligger till, men är man en trogen kund på banken brukar man oftast kunna få växla pengar mot en rätt bra växlingskurs.
När jag skall ut och resa fixar jag alltid växlingen via banken då det blir billigare än om jag skulle ha vänt mig till Forex eller något annat växlingskontor.
(Visst, det är ju inte några enorma summor det gäller, men många bäckar små...)
Citera
2008-09-25, 10:39
Medlem
Ta ut euro i bankomat på plats.
Svenska banker får ej ta ut avgift om du tar ut euro i ett euroland. Dock kan de ha en växlingsavgift på mellan 1,25-1,5%, men det har ju forex också...
Så mitt tips, ta ut pengar allt efterssom du behöver dom. Stöldrisken minskar, och man slipper stödja puckona på forex.

(har du ett visakort eller mastercard så skall det inte vara några problem någonstans)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in