• 1
  • 2
2008-09-24, 21:49
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Cowboymetoder och olagligheter har blivit mera regel än undantag inom delar av den svenska polisen. Risken är överhängande att oskyldiga döms och att domar blir felaktiga. Nyligen dömdes en lastbilschaufför i Skåne trots att viktiga fakta hemlighölls av polisen. Mycket tyder på att mannen är helt oskyldig. Enligt höga jurister kan tusentals rättegångar behöva tas om för att återupprätta rättssäkerheten i Sverige.

Lastbilschauffören Peter Nilsson dömdes i våras till tio års fängelse för grovt narkotikabrott. Enligt åtalet har han åtagit sig att köra en stor mängd knark från Holland till Sverige. Peter Nilsson själv menar att han skulle smuggla cigaretter och att han inte hade en aning om att lådorna innehöll 125 kilo knark.

Av domen framgår att bevisen mot Peter Nilsson är svaga. Hovrätten över Skåne och Blekinge skriver till och med att det finns ”visst stöd för att Peter Nilsson inte insåg att paketen innehöll narkotika.” Ändå väljer man att döma. Enligt Peter Nilssons advokat, Stefan Rosell, har polisen undanhållit fakta för domstolen, vilket gör det omöjligt för honom att försvara sig effektivt. Rosell hävdar också att Nilsson utsatts för olaglig brottsprovokation som är förbjuden enligt Europa-konventionen.

Insider kan presentera en rad polisoperationer de senaste åren där polisagenter använts, och fakta undanhållits domstolarna. En del av materialet presenteras i en ny bok skriven av journalisten Dick Sundevall. Boken slår fast att det finns ett stort glapp mellan lagstiftningen, och hur polisverksamheten i dag ser ut i praktiken. Enligt Sundevall är det hundratals, kanske tusentals, rättegångar där bevis medvetet undanhållits.
http://www.tv3.se/index.php?option=c...04&Itemid=1676
Det här blir nog ett intressant program om polisens arbetsmetoder, börjar om 10 min i 3an.
Är det så att man undanhåller bevis för att kunna sätta dit "oskyldiga" så är det ju åt helvete, annars är jag positiv till brottsprovokation.
Men vi kan ju diskutera programmet i den här tråden när det är slut och man har lite mer "kött på benen"..
Citera
2008-09-24, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Det här blir nog ett intressant program om polisens arbetsmetoder, börjar om 10 min i 3an.
Är det så att man undanhåller bevis för att kunna sätta dit "oskyldiga" så är det ju åt helvete, annars är jag positiv till brottsprovokation.
Men vi kan ju diskutera programmet i den här tråden när det är slut och man har lite mer "kött på benen"..

Läs boken som en internerad lånad mig en gång,
"häktad på sagolika skäl" ja så är det, sitter många oskyldig dömda i sverige, om det är knark går alla sirener igång, skit samma om han är oskyldig. Åka dit skall han, därför tar ej Leif S, Peter Althin mera sådana mål. Där narkotika är iblandad. säkert fler advokater, för tröskeln syns knapp, behövs inga bevis, säger du att du varit i holland så har du halva arslet på kåken, så funkar det.
Citera
2008-09-24, 22:09
Medlem
Sälklubbarns avatar
Det är väl inte helt nytt att polisen bryr sig mer om att nån blir fälld än att rätt person blir fälld.
Citera
2008-09-24, 22:16
Medlem
johnny-62s avatar
Långtradar chaffisen dom intervjuade som sitter på 10 år verkar då vara oskyldig, i alla fall fick jag den uppfattningen..
Citera
2008-09-24, 22:18
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorig
Läs boken som en internerad lånad mig en gång,
"häktad på sagolika skäl" ja så är det, sitter många oskyldig dömda i sverige, om det är knark går alla sirener igång, skit samma om han är oskyldig. Åka dit skall han, därför tar ej Leif S, Peter Althin mera sådana mål. Där narkotika är iblandad. säkert fler advokater, för tröskeln syns knapp, behövs inga bevis, säger du att du varit i holland så har du halva arslet på kåken, så funkar det.
Tack för tipset, ska jag ta och låna den boken..
Citera
2008-09-24, 22:49
Bannlyst
Johnny 62

Citat:
Tack för tipset, ska jag ta och låna den boken..

Johnny-62 Den är skriven av Lena Holvfe som var övervakare i många år och väl insatt i kriminalvårdfrågor. Detta uttryck blev sedan något som då alla körde med, ligger något idet!
Citera
2008-09-24, 23:17
Medlem
Korneliuss avatar
Verkar vara en jävla massa mygel i en massa utredningar, och chefer samt politiker slingrar sig med långa ord och spelar dumma i vanlig ordning.. fy fan för Sverige
Citera
2008-09-24, 23:19
Avstängd
Känns lite som svensk bonnpolis som försöker leka FBI men klarar inte av att gå hela vägen eftersom lagstöd saknas.
Citera
2008-09-24, 23:46
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Enligt texten verkar ju lastbilschauffören vara skyldig, att han trodde att han skulle smuggla cigaretter istället för narkotika visar ju att han iaf visste om han skulle smuggla, och således inte är något oskyldigt offer.
Citera
2008-09-25, 00:01
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Enligt texten verkar ju lastbilschauffören vara skyldig, att han trodde att han skulle smuggla cigaretter istället för narkotika visar ju att han iaf visste om han skulle smuggla, och således inte är något oskyldigt offer.
Men att han smugglat cigg och whisky innan erkände han ju i programmet, och skulle jag tro dom flesta chaffisar gör, i alla fall dom jag känner ser det som en "löneförmån".
Men vad det gäller knarket så är han nog oskyldig, man fick det intrycket av han i alla fall..
Citera
2008-09-25, 08:12
Medlem
Spoke_islands avatar
Enligt en gammal polismästare i Sthlm, "Stenberg med påken", så består Sthlms invånare av 2 kategorier, häktade och ännu inte häktade. Så är det! Ingen har rent mjöl i påsen!
Citera
2008-09-25, 17:39
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Kan man knarka "knark". Hur mycket kostar 1kg knark?

Polisen är allmänt vidriga. De kan inte ens garantera rättsäkerheten.

Domstolarna är ruttna de med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in