• 3
  • 4
2008-09-24, 01:26
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Här kan du läsa din köttskalle! Och om du inte nöjer dig med det så köp boken som det är länkat till! Hoppas du kan lära dig något för en gångs skull och kan erkänn att du har fel...

http://khymos.org/meat.php

Edit: Finns hur många sidor som helst som säger samma sak, bara att googla om du fortfarande känner dig mentalt och fysiskt retarderad.

Köttbiten på bilden var inte korrekt brynt, man ser att det läcker köttsaft från köttbitens sidor.
En vetenskaplig undersökning, filmad vill jag se.
Kom igen nu lallare!
Citera
2008-09-24, 04:08
Medlem
Det är ju inte ens nyheter. Redan tidigt på 1900talet visste man (eller åtminstone några) att brynande av kött inte förseglar någon vätska. Återkommer imorrn med källa.
Citera
2008-09-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
För mig och många andra kan jag tänka mig är det gallimatias att inte försegla köttbitarna.
Försök att svettas genom en brännskada på din hud, går inte och samma är det när man bränner på en köttbit.

Fast nu brukar vi ju ta bort huden från djurens muskelvävnader innan vi tillagar dem, så jag förstår inte hur det här skulle kunna vara relevant öht. Och köttsaft är väl knappast svett, nä det var en tokdålig jämförelse.

Om det du säger skulle stämma så skulle en snabbt grillad stek inte lämna några spår på tallriken. Och det vet ju alla att grillfatet efter en grilkväll knappast behöver diskas...</sarkasm>
Citera
2008-09-24, 11:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Fast nu brukar vi ju ta bort huden från djurens muskelvävnader innan vi tillagar dem, så jag förstår inte hur det här skulle kunna vara relevant öht. Och köttsaft är väl knappast svett, nä det var en tokdålig jämförelse.

Om det du säger skulle stämma så skulle en snabbt grillad stek inte lämna några spår på tallriken. Och det vet ju alla att grillfatet efter en grilkväll knappast behöver diskas...</sarkasm>
Precis. Jämförelsen med bränd hud är helt felaktig. När du bränner dig så är ytan kanske en 10 tusendel av kroppens totala ytvolym. Huden kan därför andas genom porer skilda från själva brännsåret. Därför får man ingen vätskeutfällning (synlig) genom själva brännsåret.

Däremot känner de flesta till att när en människa har fått 70 procentiga brännskador så är vätskeförlusten enorm. Om man inte tillför denna förlust med en gång så dör människan inom loppet av några timmar. Observera att det här handlar om ytskador. I fallet med köttbiten så blir genomstekningen avsevärt djupare och därmed också vätskeförlusten!

Jag tror att missörståndet med stekyta beror på att man i samband med hög stekvärme inte ser vätskeförlusten lika lätt som när man steker på lägre värme. Vätskan förångas nämligen lika fort som den når stekpannan. Det är då lätt att tro att det inte förekommer någon vätskeförlust alls.

~Paul~
Citera
2008-09-24, 13:12
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Jag tror att missörståndet med stekyta beror på att man i samband med hög stekvärme inte ser vätskeförlusten lika lätt som när man steker på lägre värme. Vätskan förångas nämligen lika fort som den når stekpannan. Det är då lätt att tro att det inte förekommer någon vätskeförlust alls.

~Paul~

En annan förklaring kan vara att om man bryner kött för att ha i en köttgryta (som StigAllan beskriver) tar man upp grytbitarna när de har en har en snygg yta:
1) Bryner man vid hög värme går detta fort = bitarna är kalla inuti = låg vätskeförlust
2) Bryner man vid låg temperatur tar det länge = bitarna blir genomstekta = hög vätskeförlust
men detta beror INTE på att ytan tätar

Jag gjorde ett litet test (som jag iofs visste hur det skulle sluta) igår - det är väldigt enkelt så vem som helst kan upprepa det - men det bevisar klart det som ~Paul~ och många andra påstår:
1) ta en liten kub biff (eller något annat kött) - väg den gärna - dock ej nödvändigt, eftersom resultatet kommer att bli uppenbart i alla fall
2) sätt fritösen på max värme (190C)
3) släpp ner köttbiten i fritösen
4) låt den ligga i ~30 minuter
5) Ta upp, titta och smaka

En fritös är mycket effektivare än en stekpanna när det gäller att skapa en tät yta. Om kött vore "självtätande" skulle alla vätska/vikt vara kvar efter ovanstående behandling - tror ni att det var så?
Citera
2008-09-24, 13:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
En annan förklaring kan vara att om man bryner kött för att ha i en köttgryta (som StigAllan beskriver) tar man upp grytbitarna när de har en har en snygg yta:
1) Bryner man vid hög värme går detta fort = bitarna är kalla inuti = låg vätskeförlust
2) Bryner man vid låg temperatur tar det länge = bitarna blir genomstekta = hög vätskeförlust
men detta beror INTE på att ytan tätar

Jag gjorde ett litet test (som jag iofs visste hur det skulle sluta) igår - det är väldigt enkelt så vem som helst kan upprepa det - men det bevisar klart det som ~Paul~ och många andra påstår:
1) ta en liten kub biff (eller något annat kött) - väg den gärna - dock ej nödvändigt, eftersom resultatet kommer att bli uppenbart i alla fall
2) sätt fritösen på max värme (190C)
3) släpp ner köttbiten i fritösen
4) låt den ligga i ~30 minuter
5) Ta upp, titta och smaka

En fritös är mycket effektivare än en stekpanna när det gäller att skapa en tät yta. Om kött vore "självtätande" skulle alla vätska/vikt vara kvar efter ovanstående behandling - tror ni att det var så?
Efter ditt inlägg så behövs det inga fler .

Mycket logiskt.

~Paul~
Citera
2008-09-24, 13:59
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Det kanske beror på köttet, det moderna köttet innehåller ingen vätska längre?.

Det ar tvart om. Modernt kott innehaller mer vatska an det gjorde forut, atminstone det massproducerade. Flera anledningar till det, men den mest framtradande ar att kott inte hangs lika lange som tidigare.

Forklara garna varfor man skulle suga ut vatska med vacuum? Nar kott saljs pa vikt?
Citera
2008-09-24, 19:23
Medlem
Citat:
Man kan inte påstå något utan att bevisa detta!
Hur jävla svårt kan detta vara att förstå.

Jag ska inte behöva bevisa att den gamla tesen är korrekt.
Istället är det ni lallare som ska presentera fakta så att alla blir övertygade.
Ännu är det ingen som gjort detta.
Så kom igen ni som tror att folk trillar dit på vilket påstående som helst.

Gordon Ramsey, Jamie Oliver mfl har redan avfärdat den myten....jag tror mer på dom än på dig. Nästa fråga tack....
Citera
2008-09-24, 22:31
Medlem
och för dom som inte vet så blev "böglallarkocken"s restaurang utnämd till världens bästa restaurang för ett par år sedan, men han har säkert ingen aning hur man steker kött på rätt sätt, antar att vi får skramla ihop pengar till StigAllan så han kan åka till England och utbilda Heston och hans kockar.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fat_Duck
Citera
2010-08-26, 08:50
Medlem
Hispers avatar
OT raderat

/Mod
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera