Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag tror att missörståndet med stekyta beror på att man i samband med hög stekvärme inte ser vätskeförlusten lika lätt som när man steker på lägre värme. Vätskan förångas nämligen lika fort som den når stekpannan. Det är då lätt att tro att det inte förekommer någon vätskeförlust alls.
~Paul~
En annan förklaring kan vara att om man bryner kött för att ha i en köttgryta (som StigAllan beskriver) tar man upp grytbitarna när de har en har en snygg yta:
1) Bryner man vid hög värme går detta fort = bitarna är kalla inuti = låg vätskeförlust
2) Bryner man vid låg temperatur tar det länge = bitarna blir genomstekta = hög vätskeförlust
men detta beror INTE på att ytan tätar
Jag gjorde ett litet test (som jag iofs visste hur det skulle sluta) igår - det är väldigt enkelt så vem som helst kan upprepa det - men det bevisar klart det som ~Paul~ och många andra påstår:
1) ta en liten kub biff (eller något annat kött) - väg den gärna - dock ej nödvändigt, eftersom resultatet kommer att bli uppenbart i alla fall
2) sätt fritösen på max värme (190C)
3) släpp ner köttbiten i fritösen
4) låt den ligga i ~30 minuter
5) Ta upp, titta och smaka
En fritös är mycket effektivare än en stekpanna när det gäller att skapa en tät yta. Om kött vore "självtätande" skulle alla vätska/vikt vara kvar efter ovanstående behandling - tror ni att det var så?