Citat:
Åh, nej någon avlivning kommer aldrig på fråga i alla fall... Men det tog alltså en månad innan hon vågade röra sig i lägenheten någorlunda avslappnat och inte springa och gömma sig så fort någon rörde på sig åt hennes håll? Ja, ja... Då har jag troligtvis en lång nervös väntan framför mig då. Hittade henne för en halvtimma sen... Hon hade krupit in bakom kylskåpet och krånglat sig in i hålrummet mellan alla köksbänkar/spis/diskho och väggen... Så hon ligger längst in där nu... Ska se till att proppa igen det hålet bara nästa gång hon kommer ut, men annars ska jag väl låta henne kura där hon känner för det... Hoppas det löser sig för henne som det gjorde med din katt!
Det tog ca en månad för henne att gå från helt ny till den kissen hon är idag. Jag provade en massa tricks med snören, leksaker osv för att hon skulle komma ut men hon var bara rädd för allt och alla. Precis som Eliza CT och andra har skrivit så placerade jag mat, vatten och lådan runt om soffan som hon gömde sig i.
Citat:
Något som kan (har) fungerat är att när du ska t.ex.läsa så sätt dej i lugn och ro på golvet i närheten av henne. Och detta kan ta många timmar. Ta gärna något som smakar och luktar gott med dej som du kan räcka ut handen och lägga till henne nära ibland. Har varit med om sådana här katter som så småningom kommer ålandes fram från gömstället och söker sej till en.
Den stunden min Pixie äntligen kom ut från sitt gömställe gjorde jag inget annat än vad jag vanligtvis gör, satt i soffan med laptopen farmför mig och hon sprang fram, hoppade upp, lade sig i knät och började spinna. Det var en underbar stund, väldigt oväntad. Hon gör fortfarande så, spenderar mesta tiden i knät. Det är inte alls säkert att din katt reagerar likadant, men jag var orolig att min alltid skulle vara skygg och hon är inte det minsta skygg längre. Desto mer busig
Men vi lyckades pilla loss listen som satt nere vid golvet (förut kunde vi bara se henne om vi drog ut kylskåpet och lyste lite med en ficklampa) så nu har jag torkat av golvet därunder och lagt ut en tjock filt, lagt under torrmat, mjukmat och nytt vatten där också. Och lådan står precis utanför. Efter att vi tog bort listen gömde hon sig ännu längre in, men nu har hon bara ett hål som är så litet att svansen måste ligga utanför... Hoppas på att hon kommer att komma tillrätta därunder snart så hon iaf kan ligga på filten där.. Då kan jag ju sätta mig nära och lägga ut lite godis åt henne och så där
Börjar få upp hoppet riktigt ordentligt nu!