2008-09-24, 19:15
Medlem
Blodigels avatar
Citat:
Åh, nej någon avlivning kommer aldrig på fråga i alla fall... Men det tog alltså en månad innan hon vågade röra sig i lägenheten någorlunda avslappnat och inte springa och gömma sig så fort någon rörde på sig åt hennes håll? Ja, ja... Då har jag troligtvis en lång nervös väntan framför mig då. Hittade henne för en halvtimma sen... Hon hade krupit in bakom kylskåpet och krånglat sig in i hålrummet mellan alla köksbänkar/spis/diskho och väggen... Så hon ligger längst in där nu... Ska se till att proppa igen det hålet bara nästa gång hon kommer ut, men annars ska jag väl låta henne kura där hon känner för det... Hoppas det löser sig för henne som det gjorde med din katt!

Det tog ca en månad för henne att gå från helt ny till den kissen hon är idag. Jag provade en massa tricks med snören, leksaker osv för att hon skulle komma ut men hon var bara rädd för allt och alla. Precis som Eliza CT och andra har skrivit så placerade jag mat, vatten och lådan runt om soffan som hon gömde sig i.

Citat:
Något som kan (har) fungerat är att när du ska t.ex.läsa så sätt dej i lugn och ro på golvet i närheten av henne. Och detta kan ta många timmar. Ta gärna något som smakar och luktar gott med dej som du kan räcka ut handen och lägga till henne nära ibland. Har varit med om sådana här katter som så småningom kommer ålandes fram från gömstället och söker sej till en.

Den stunden min Pixie äntligen kom ut från sitt gömställe gjorde jag inget annat än vad jag vanligtvis gör, satt i soffan med laptopen farmför mig och hon sprang fram, hoppade upp, lade sig i knät och började spinna. Det var en underbar stund, väldigt oväntad. Hon gör fortfarande så, spenderar mesta tiden i knät. Det är inte alls säkert att din katt reagerar likadant, men jag var orolig att min alltid skulle vara skygg och hon är inte det minsta skygg längre. Desto mer busig
Citera
2008-09-24, 19:45
Medlem
Tjohildas avatar
Elizas förslag att småprata eller kanske nynna lite medan man gör annat, har alltid funkat för mig. Inte bara på katter förresten utan på hundvalpar och människobarn också!
Citera
2008-09-24, 20:17
Medlem
lurventusss avatar
Småpratat har jag gjort, det gör jag ändå för det mesta när jag är själv hemma Berättar vad jag gör för henne och använder hennes namn hon fått på katthemmet rätt som det är och så...

Hon satt ju bakom köksskåpen nere i "gången" bakom diskhon förut idag, hon har fortsatt sitta där och har inte ätit eller gått på lådan en enda gång än Men vi lyckades pilla loss listen som satt nere vid golvet (förut kunde vi bara se henne om vi drog ut kylskåpet och lyste lite med en ficklampa) så nu har jag torkat av golvet därunder och lagt ut en tjock filt, lagt under torrmat, mjukmat och nytt vatten där också. Och lådan står precis utanför. Efter att vi tog bort listen gömde hon sig ännu längre in, men nu har hon bara ett hål som är så litet att svansen måste ligga utanför... Hoppas på att hon kommer att komma tillrätta därunder snart så hon iaf kan ligga på filten där.. Då kan jag ju sätta mig nära och lägga ut lite godis åt henne och så där
Citera
2008-09-24, 20:22
Medlem
lurventusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
....
....

När du nu fick ta i för att få in henne i boxen - fösökte hon bitas och rivas då?
Om inte - använd inte stora handskar. Dom kan vara mycket skrämmande. Därtill ta man som regel hårdare om man har hanskar på sej och det känns väldigt obehagligt. Använd bara när risken finns att hon bits. Rivsår läker snabbt och som regel utan infektion. (bitsår kräver stelkrampsvaccin och penicillin)
Lycka till!

Hon försökte vare sig rivas eller bitas, eller hon bet till en gång men inte särskilt hårt. Det var det på katthemmet som tyckte att jag skulle ha det stora handskarna, de visste inte om hon skulle vara aggresiv eller ej. Men nu har jag ju i villket fall som helst inga handskar, så behöver jag flytta på henne mer får det bli utan handskar vare sig de behövs eller ej ...
Citera
2008-09-24, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lurventuss
Hej på er alla...!

Jag är engagerad i ett katthem i min stad och är jourhem åt en ung honkatt jag tog med hem igår. På katthemmet har hon legat uppe på ett rör i ett hörn av rummet, nästan tryckt mot taket och bara kommit ned därifrån när hon skulle äta och gå på lådan. Och hon har varit där i lite över en månad!

När jag igår kväll skulle ta ned henne och få in henne i en transportbur fick jag ha på mig rejäla handskar (sådana som inte går att bita igenom) och så fick jag slita och dra och putta i dryga 10 minuter innan jag fick in henne buren. Hon ramlade ned på golvet heller än att gå in i buren, och sedan flög hon upp på gallerväggen och klättrade runt som en dåre! Tillslut fick vi vara tre personer som hjälptes åt för att få in henne i buren utan att skada henne.

När jag kom hem med henne och öppnade buren satt hon bara där tills jag gick upp på mitt sovloft och lade mig. Jag lade så klart fram den mat jag vet att hon gillar bäst samt en kattlåda så hon såg allt innifrån där hon låg. Nu imorse när jag vaknade låg hon inte där. Maten var orörd, men hon har i alla fall varit på lådan. Har inte sett till henne än så länge, bor i en riktigt lite stuga så hon är antagligen under en soffa.

Mitt "mission" med henne är att få henne till att må bättre och kunna umgås med människor och andra katter i så stor utsträckning som möjligt. Sedan ska hon vid första bästa tillfälle bli utplacerad i ett permanent hem.

Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips, är det någon här som har erfarenhet av något liknande?

Peace, over and out!

Skjut kattenistället. Den där kissen får du aldrig någon ordning på. Den är förvildad och lär inte bli bättre. Jag har haft flera såna där katter och det har slutat på samma sätt varje gång. Den rymde eller så har jag fått skjuta den. Dessutom finns det redan för många katter i samhället som det är.

Så vi behöver inte ännu en förvildad katthona som riskerar att smita och bli på smällen och föda fram ännu fler vildkatter. Katten kanske är steriliserad inte vet jag.
Citera
2008-09-24, 21:21
Medlem
Låt det gå i hennes tid som dom flesta sagt.
Va inte och härja uppi där hon kryper in, vill hon trycka i ett hål så låt henne göra det. Behöver inte lyxa till allt för mycket med allt stående precis utanför henne heller. Dom går fram när du sover eller inte är hemma, och när hungern och nödigheten trycker på tillräckligt.
Gått igenom scenariot några gånger. En katt födde några ungar ute i omgångar. Tog inte in dom förrän dom hade växt på sig lite och blev lite skygga. Där tog dock nyfikenheten överhand ganska fort. Hon bar även in en ensam stackare när den var bra stor, han bosatte sig i min garderob och vägrade titta ut. Fräste efter mig när jag va tvungen att ta ut kläder osv.. Men efter ett tag när han börjat känna sig trygg gick det bra.
För ett tag sen hade jag även just en unghona hemma som va riktigt ljusskygg alltså. När vi släppte ut henne här hemma såg jag henne inte på en hel vecka. Men struntade i henne bara och gick runt och lallade på som vanligt och snackade lite med den andra katten så började hon gradvis visa sig. Hispig som få först dock, men senare ville hon alltid ligga i knät. Alltid va i samma rum, till sist kom hon tom när man ropade på henne.

Så tålamod och "ignorering".. Behöver ju inte föra allt för mycket liv hemma heller, tex inte spela hög musik och bullra alltför mycket. Ingen bra idé att tex möblera om nu.. Eller riva listerna framför henne som ni hade gjort..
Citera
2008-09-24, 21:30
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Hon försökte vare sig rivas eller bitas, eller hon bet till en gång men inte särskilt hårt. Det var det på katthemmet som tyckte att jag skulle ha det stora handskarna, de visste inte om hon skulle vara aggresiv eller ej. Men nu har jag ju i villket fall som helst inga handskar, så behöver jag flytta på henne mer får det bli utan handskar vare sig de behövs eller ej ...

Jag har aldrig använt handskar men varit tvungen få behandling mot kattbett några gånger. Ibland kan man vara tvungen ha skydd men sällan. De gånger jag blivit biten har varit av skadade och/eller förvildade katter ute. Vid omhändertagande.
Det allra viktigaste med en rädd katt är att ta det lugnt, röra sej lungt och prata lagomt lågt. Undvika allt som är oväsen och nytt och främmande.
Så gå du och prata "för dej själv" och tycker någon du är knäpp så får du bjuda på det. Sättet fungerar!
Med anledning av förslag att avliva för det inte ska gå - glöm det! ÄR det en frisk katt mentalt så räcker tålamod och vilja normalt hela vägen till en bra familjemedlem. Men flytta gärna "ner på kattens nivå" så hon ser och vänjer sej vid att umgås, men stressa aldrig på med något.
Men alla har vi olika erfarenheter..
Min är att det nästan alltid går, om man anstränger sej och verkligen VILL!
Lycka till!
Citera
2008-09-24, 21:33
Medlem
lurventusss avatar
Hmm, nej vi visste inte riktigt hur vi skulle göra när hon satt därinne, bakom listen alltså... Har ju haft kontakt med katthemmet och de som vart där sedan de startade och de sade att det var bäst att låta henne vara. Men de sade också att det var viktigt att hon inte satt alltför undanskymmd så att hon inte kude se oss alls, som innan vi tog bort listen tex. En stund efter att listen var borta kom hon faktiskt fram också! Hon kom ut och ställde sig kanske en meter bort brån bänkarna, men när hon såg mig kilade hon in bakom kylskåpet igen... Men, men.. Nu har hon ett ställe som är riktigt undanskymmt men som hon ändå ser oss ifrån, det går ju redan lite frammåt så
Citera
2008-09-24, 21:42
Medlem
lurventusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag har aldrig använt handskar men varit tvungen få behandling mot kattbett några gånger. Ibland kan man vara tvungen ha skydd men sällan. De gånger jag blivit biten har varit av skadade och/eller förvildade katter ute. Vid omhändertagande.
Det allra viktigaste med en rädd katt är att ta det lugnt, röra sej lungt och prata lagomt lågt. Undvika allt som är oväsen och nytt och främmande.
Så gå du och prata "för dej själv" och tycker någon du är knäpp så får du bjuda på det. Sättet fungerar!
Med anledning av förslag att avliva för det inte ska gå - glöm det! ÄR det en frisk katt mentalt så räcker tålamod och vilja normalt hela vägen till en bra familjemedlem. Men flytta gärna "ner på kattens nivå" så hon ser och vänjer sej vid att umgås, men stressa aldrig på med något.
Men alla har vi olika erfarenheter..
Min är att det nästan alltid går, om man anstränger sej och verkligen VILL!
Lycka till!

Nej, avlivning är som sagt långt ifrån mitt sätt att tänka... Det får bli till att kräla omkring på golvet helt enkelt, haha... Men bara det att hon rörde sig lite från sin hörna redan idag visar ju på framsteg från hur hon var på katthemmet över bara ett dygn Börjar få upp hoppet riktigt ordentligt nu!

Dessutom har jag en katt som brukar ligga i vår trädgård och kika rätt som det är. Honom har jag avmaskat nu och han har blivit så van vid oss att han suttit på vår utestol de två senaste morgorna och väntat på frukost! Det är stor skillnad på då han inte vågade äta maten vi satt ut förrän vi gick inomhus och kollade på honom genom ett fönster när han åt...
Citera
2008-09-24, 23:50
Bannlyst
Citat:
Nej, avlivning är som sagt långt ifrån mitt sätt att tänka... Det får bli till att kräla omkring på golvet helt enkelt, haha... Men bara det att hon rörde sig lite från sin hörna redan idag visar ju på framsteg från hur hon var på katthemmet över bara ett dygn Börjar få upp hoppet riktigt ordentligt nu!

Dessutom har jag en katt som brukar ligga i vår trädgård och kika rätt som det är. Honom har jag avmaskat nu och han har blivit så van vid oss att han suttit på vår utestol de två senaste morgorna och väntat på frukost! Det är stor skillnad på då han inte vågade äta maten vi satt ut förrän vi gick inomhus och kollade på honom genom ett fönster när han åt...

Varför ödslar du tid på vilda djur för? Skjut av dessa istället och se till att hjälpa behövande djur istället för dessa hopplösa projekt. Se till att hjälpa rädda misshandlade katter som det faktiskt ibland går att rädda.
Citera
2008-09-25, 15:23
Medlem
lurventusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Varför ödslar du tid på vilda djur för? Skjut av dessa istället och se till att hjälpa behövande djur istället för dessa hopplösa projekt. Se till att hjälpa rädda misshandlade katter som det faktiskt ibland går att rädda.

What? Har du missat allt eller är du bara här för att störa?
Honkatten som tråden handlar om har på bara två dagar i min förhållandevis lugna stuga gjort mer framsteg än på en månad på katthemmet, och enligt andra mer erfarna människor är det tydligen inte alls ovanligt att katter med liknande problem återhämtar sig inom inte allt för lång tid (dvs ett par månader).

Den äldre hankatten som "bor" utanför oss har på bara 2 veckor gått från att inte våga vara närmare oss än ca. 10 meter till att nu självmant komma fram och börja äta ur skålen innan jag ens hunnit lägga upp all mat, dessutom sitter han utanför på stolen på morgorna och inväntar frukosten...

Så, uppenbarligen är ingen av dess katter vildkatter, då de synbarligen är rädda men inte helt avsäger sig kontakt med människor samt att de vid mer och mer uppbyggt förtroende verkar vilja ta mer och mer konatkt.
Citera
2008-09-25, 18:12
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
What? Har du missat allt eller är du bara här för att störa?
...

Där har du exakt vad h*n försöker göra, störa, skapa oreda och få uppmärksamhet. Typiskt trollexempel.

Ignorera och bemöda dig inte att svara på sådana idiotiska saker.

Ska bli kul att följa dina framsteg med kissen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in