2008-09-23, 19:52
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotterglam
Som jag skrev i en annan tråd, det där citatet handlar om slumpen i kvantmekanik inte om Gud.

Hur många fler citat är tagna ur kontext? Personligen bryr jag mig inte om försöker värva folk till kristendomen men det irriterar mig att du förvränger citat och källor.

Varför då överhuvudtaget nämna vår gemensamma Skapare?
2008-09-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Varför då överhuvudtaget nämna vår gemensamma Skapare?

Han säger att universum inte är slumpmässigt utan bestämt.

EDIT: dåligt uttryckt, han säger att händelser i universum inte sker slumpmässigt utan efter bestämda regler.
2008-09-23, 20:03
Medlem
Citat:
jag är inte rätt man att svara på angående din Bibel...har aldrig läst den!
Det var inte det jag frågade efter. Jag tänkte att du skulle utveckla ditt syfte med tråden.

Återigen: Ska vi diskutera om Einstein var troende eller ej eller hade du någon djupare frågeställning som ska diskuteras? Eller trollar du bara som vanligt?
2008-09-23, 20:21
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotterglam
Han säger att universum inte är slumpmässigt utan bestämt.

EDIT: dåligt uttryckt, han säger att händelser i universum inte sker slumpmässigt utan efter bestämda regler.

Och vem ligger bakom alla dessa strikta, logiska lagbundna regler?

Han/Hon måste ha en rejäl dos med IQ...
2008-09-23, 20:44
Medlem
Citat:

Och vem ligger bakom detta högt stående väsen som du antyder?

Det bör också starkt poängteras att det som i forskning kallas för "regler" och "lagar" ofta är en systematisering för att förklara naturliga skeenden i universum. Det gäller även typ...grammatik och ljudlagar och sånt. Exempevis: Grimms lag om den germanska ljudskridningen är ingen "lag" utan ett system för att beskriva en ljudförändring som har skett. Man kan också hävda att en grammatik inte är ett regelverk över ett språk utan en förklaring av hur språket används i praktiken.

Och på ungefär samma sätt: Tyngdlagen är ett sätt att förklara varför saker och ting faller till marken på jorden, snarare än ett förbud mot saker att lyfta. Att man säger "regler" och "lagar" antyder att någon har stiftat dem, men snarare är regler och lagar mallar vi applicerar på verkligheten för att lättare förstå den.

Rätta mig om jag har lite fel.
Senast redigerad av Sixtensson 2008-09-23 kl. 20:45. Anledning: Finputsning
2008-09-23, 20:46
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtensson
Och vem ligger bakom detta högt stående väsen som du antyder?

Evig!
2008-09-23, 20:59
Medlem
Citat:

Ingen ligger bakom dessa strikta, logiska och lagbundna regler. Varför är det så svårt att greppa det konceptet?

Till ämnet i tråden. Einstein var inte på något sätt religiös. Han, liksom många andra vetenskapsmän, använder ordet Gud lite slarvigt för att sätta ett ord på universums naturlagar.

Ett par andra citat från Einstein än de lösryckta satserna du valde ut:

Citat:
"Det var förstås en lögn, det ni läste om mina religiösa övertygelser, en lögn som upprepas systematiskt. Jag tror inte på en personlig gud och det har jag aldrig förnekat utan sagt uttryckligen. Om jag har något inom mig som kan kallas religiöst, så är det en gränslös beundran för världens struktur, såvitt vår vetenskap kan avslöja den"

Och:

Citat:
"Jag är en djupt religiöst icke-troende. Detta är en ganska ny typ av religion.

Jag har aldrig tillskrivit naturen något syfte eller mål, eller något som skulle kunna uppfattas som antropomorfiskt. Det jag ser i naturen är en storartad struktur som vi endast kan bilda oss ofullständiga begrepp om och som måste fylla en tänkande människa med ödmjukhet. Detta är en äkta religiös känsla som inte har något med mysticism att göra.

Idén om en personlig Gud är fullständigt främmande för mig och ter sig rentav naiv."

Att Einstein skulle ha varit religiös är en efterkonstruktion av diverse apologeter baserat på lösryckta citat. Einsteins samtida religiösa elit hade en helt annan uppfattning och såg honom som ett stort hot mot deras verk.
2008-09-23, 21:01
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Det var du som påstod att ordet Gud för Einstein hade en helt annan innebörd, och då bör du också kunna klargöra för oss vilken innebörd det var fråga om!

Nej, det var du som hävdade att Einstein inte var ateist, jag visade en länk som motsade detta och krävde en definition på vad gud var för Einstein. Eftersom du hävdar att Einsten tror på gud kan du ju förklara vilken definition han trodde på.
2008-09-23, 21:04
Medlem
Citat:
Evig!

Så du menar att fullt tänkbara varianter för universums skapelse är felaktiga, men erbjuder alternativet i form av något som lyckas bryta mot alla de hinder du ser mot den vetenskapliga förklaringen och förväntar dig att någon människa med en viss intelligens och bildning ska köpa det?
2008-09-23, 21:04
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Nej, Bing Bang ska det vara, eftersom det är en hel-Beng teori...

Läs länken så får du se starka bevis på att universum och jorden är äldre än 6000 år eller vad ni fanatiker hävdar.

http://news.nationalgeographic.com/news/2006/03/0317_060317_big_bang.html

Du har fortfarande inte berättat vilken religion du följer.
2008-09-23, 21:50
Medlem
Citat:
text
Albert Einstein är bland de viktigaste fysikerna i modern tid. Många tillskriver honom citat som egentligen inte är hans - främst för att få legitimitet. Det cirkulerar tonvis med falska "Einsteincitat" på internet. Om du kollar närmare på hemsidorna "citaten" är saxade från, ser du genast att de inte innehåller någon källhänvisning. De andra citaten är antingen sekundära källor eller helt orelaterade citat som inte har med ämnet att göra. Vad än Einstein tror på, spelar egentligen ingen roll - det varken bevisar eller motbevisar guds existens.

Hälften av dina citat saknar källhänvisning. Andra citat är tagna ur sitt sammanhang och är grovt misstolkade. Exempelvis handlar inte det kända citatet "Gud spelar inte tärning" om religion alls. Citatet har sin härkomst från en debatt mellan Neils Bohr och Albert Einstein om kvantmekanik. På den tiden pågick en stor debatt mellan de deterministiska och icke-deterministiska fysikerna, varav de sistnämnda förespråkade Heisenbergs osäkerhetsrelationer (som används idag i fysiken). Einstein hörde till motståndarna till kvantmekaniken och motsatte sig idén om slumpmässigt beteende av elementarpartiklar. Han uttryckte detta poetiskt med citatet "I, at any rate, am convinced that He does not throw dice". Det sägs att Neils Bohr svarade "Einstein, stop telling God what to do", men Bohr citat är med stor sannolikhet tillskrivet senare.

"Science without religion is lame, religion without science is blind" är ett omdiskuterat citat av Albert Einstein. Det förutsätter förstås att man vet vad religion i citatets sammanhang innebär. Alla påståenden om gudstro klargjorde Einstein senare: It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it. Citatet är allmänt känt och det är taget ur ett brev han skrev på engelska den 24 mars 1954 som finns i boken Albert Einstein: The Human Side (samma bok som du hänvisade till!). I samma källa skriver Einstein också "I do not believe in immortality of the individual, and I consider ethics to be an exclusively human concern with no superhuman authority behind it".

Det finns inget sådant citat (som dessutom är på svenska) i Lettres a Maurice Solovine. Boken finns tillgänglig på internet http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=574&page=114. Många troende förstår inte att Einstein använde ordet "gud" som metafor för naturen och universum. Det var hans poetiska sätt att uttrycka sig. Einstein var panteist , precis som filosofen Baruch Spinoza, som Einstein ofta hänvisade till. Som panteist menar att allt som existerar är naturen och inget mer. Einstein menade att universum, världen och naturen är samma sak - nämligen med ett ord "gud". Det har alltså aldrig varit tal om någon skapande eller upprätthållande gud som vi i dagens religioner talar om.

Ganska nyligen upptäcktes också ett tidigare okänt brev där Einstein ännu en gång bekräftar att han inte tror på någon personlig gud.
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1962890/Albert-Einstein-letter-sells-for-record-andpound170,000.html. Han kallar bland annat tro på personlig gud "barnsligt". Enligt dagens definition skulle vi klassificera Einstein som ateist/agnostiker.
2008-09-23, 21:54
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bewing77
Ingen ligger bakom dessa strikta, logiska och lagbundna regler. Varför är det så svårt att greppa det konceptet?

Till ämnet i tråden. Einstein var inte på något sätt religiös. Han, liksom många andra vetenskapsmän, använder ordet Gud lite slarvigt för att sätta ett ord på universums naturlagar.

Men varför använder man sig just av uttrycket för vår Skapare GUD?

Varför just GUD???

"Einstein used to speak so often of God that I tend to believe that he has been a disguised theologian."

Friedrich Dürrenmatt in Albert Einstein (Diogenes Verlag, Zürich, 1979), p. 12, quoted in Jammer, p. 7

På vad baserar du din ologiska tro att all den perfekta lagbundenhet som finns i universum (knappast ett resultat av kaos) inte har någon orsak?

Allting i den materiella världen har en orsak, varför då inte även våra intelligenta naturlagar?

Om något, så åtminstone dom!

med tanke på att det krävs en hel del IQ att komma fram till dessa logiska naturlagar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in