• 1
  • 2
2008-09-23, 09:47
Medlem
Psychopatricks avatar
Jag har lite problem här, jag har en XP dator hemma men har installerat Vista på den för skojs skull och mest för att prova. Men nu när jag försöker installera in XP igen får jag bluescreen när jag ska välja vilken partition jag vill formatera. Vad beror detta på? Någon som har varit med om samma sak?

Jag blev less på Vista då det inte finns några riktiga grafikdrivare till det kortet jag kör med sen tycker jag även att datorn går långsammare än med XP.
Citera
2008-09-23, 19:13
Medlem
LÄXA & TIPS: Om man har en dator med XP så kommer den inte att fungera med VISTA... i alla fall inte bra. Därför ska man ALDRIG "uppgradera" till VISTA. Köp en ny dator för minst 6000 SEK, så bör VISTA fungera ok.

Däremot kommer alla dator med VISTA som "uppgraderas" till XP att fungera bättre, om det finns drivrutiner för dem av tillverkaren!

Prova att använda något program för att formatera och partitionera hårddisken. Har du XP på original-CD, egen utbränd säkerhetskopia eller via en dold partition? Du bör iaf i installationen av XP välja att formatera hårddisken (C:\).

(Köpte du verkligen VISTA? Avrådde inte försäljaren dig???)
Citera
2008-09-23, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
Jag har lite problem här, jag har en XP dator hemma men har installerat Vista på den för skojs skull och mest för att prova. Men nu när jag försöker installera in XP igen får jag bluescreen när jag ska välja vilken partition jag vill formatera. Vad beror detta på? Någon som har varit med om samma sak?

Jag blev less på Vista då det inte finns några riktiga grafikdrivare till det kortet jag kör med sen tycker jag även att datorn går långsammare än med XP.

Jag köpte en dator med VISTA och installerade XP på den, hände ingenting för mig. Det funka fan bättre datorn nu än när jag hade VISTA på datorn, går snabbare och allting. Lättare att finna och göra saker, har inte lärt mig VISTA på ett år.
Citera
2008-09-23, 19:15
Medlem
Kleptos avatar
När du är inne i den blåa rutan som du säger ska du formatera den paritionen du har installerat det på de måste vara C: i det här fallet bra formatera om den hellt den kommer radera allt och installera om igen med XP skiva på samma parition så ska det funka.

MVH / Klepto
Citera
2008-09-24, 14:29
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klepto
När du är inne i den blåa rutan som du säger ska du formatera den paritionen du har installerat det på de måste vara C: i det här fallet bra formatera om den hellt den kommer radera allt och installera om igen med XP skiva på samma parition så ska det funka.

MVH / Klepto

När jag trycker på "formatera" så får jag blue screen bara.
Citera
2008-09-24, 16:41
Medlem
Psychopatricks avatar
Finns det inget svar på detta? Har sökt överallt..
Citera
2008-09-25, 14:54
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
Finns det inget svar på detta? Har sökt överallt..

Problem solved.. Jag gick in i BIOS och disablade någon SATA grej så funkade det. Haha fråga mig inte hur jag gjorde men på något sätt får man det att fungera i alla fall.
Citera
2008-09-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiAnKo
LÄXA & TIPS: Om man har en dator med XP så kommer den inte att fungera med VISTA... i alla fall inte bra. Därför ska man ALDRIG "uppgradera" till VISTA. Köp en ny dator för minst 6000 SEK, så bör VISTA fungera ok.

Däremot kommer alla dator med VISTA som "uppgraderas" till XP att fungera bättre, om det finns drivrutiner för dem av tillverkaren!

Prova att använda något program för att formatera och partitionera hårddisken. Har du XP på original-CD, egen utbränd säkerhetskopia eller via en dold partition? Du bör iaf i installationen av XP välja att formatera hårddisken (C:\).

(Köpte du verkligen VISTA? Avrådde inte försäljaren dig???)

Det verkar som om du haft en dålig dag.. Vista fungerar perfekt med en äldre dator, kan upplevas som lite segt men med 400kr minne så är ju det löst.

Sen uppgraderar man inte vista till xp utan nedgraderar.

Varför skulle en säljare avråda? XP sälj väl inte ens längre.
Citera
2008-09-27, 16:01
Medlem
lulligs avatar
Vista

Om det är en bärbar dator så kan hårddisken ta stryk och man får köpa ny. Ligger väl vid 2000+. Bara så ni alla vet.
Citera
2008-09-27, 16:04
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lullig
Om det är en bärbar dator så kan hårddisken ta stryk och man får köpa ny. Ligger väl vid 2000+. Bara så ni alla vet.

vad menar du med detta?
Citera
2008-09-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lullig

Har du köpt en hårddisk för 2000+ så ligger du illa till. Jag tror att du isf blivit lurad
Citera
2008-09-27, 17:55
Medlem
lulligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandan
Har du köpt en hårddisk för 2000+ så ligger du illa till. Jag tror att du isf blivit lurad

Det beror på vad det är för bärbar dator. Ska du ha en riktigt bra hårdisk som går fint så kostar det. Tillex.. John Baur's datorer(förra årets) så låg en hårddisk på 2k. Runt 2000kr alltså.

Jag köpte verkligen inte en ny hårddisk. Fyfan. Jag kan min sak ist. ;P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in