Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det kan man egentligen inte heller vara säker på. Däremot finns det inget som helst som talar för att andra upplever någonting, när det iaf finns något som åtminstone skulle kunna vara falska upplevelser hos en själv. Så även om man inte kan vara säker på att man upplever något, kan man iaf tala för att man verkligen gör det.
Och det där med "objektiv sanning", jag vet inte om det är rätt ord i sammanhanget. Kanske. Om objektiv betyder något som flera människor är överens om. Men då säger man samma sak två gånger, eftersom sanning är alltid något som förhandlas fram mellan flera subjekt.
Som jag har förstått det har människorna omedvetet kommit överens om att det som subjektivt tolkas likartat betraktas som objektivt, även om objektivt egentligen syftar på något som inte bygger på subjektiva synsätt.
Kanske absolut sanning passar bättre?
Men ok, jag förstår vad du menar angående sanning, men samtidigt antar jag att du förstår vad jag vill ha sagt, även om orden kanske är fel.
Men vad som är mer intressant är följande uttalande:
"när det iaf finns något som åtminstone skulle kunna vara falska upplevelser hos en själv. Så även om man inte kan vara säker på att man upplever något, kan man iaf tala för att man verkligen gör det."
Vad är en falsk upplevelse?