2008-09-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onebigmob
Jepp, jag garanterar alla mina påstående upp till 18 månader efter publicering!
Men bortsett från mina garantier (allt jag sa var att jag inte sett några icke-civila), vad ska hända? Du knackar på och i nästa sekund är du haffad av speciella insatsstyrkan och befinner dig på ett flygplan på väg till Kabul?? Knappast. Chansen är väl större att du blir inbjuden på en fika?
ok Kabul är väl att ta i ..Köpenhamn räckar för min del. Men jag provar o knacka på ! o "spel-klubben" är parachute klub - vaddå med VÄGVERKET PRODUKTION - är det en bingo klubb för pensionäer ??
just joking ... jag har frågat en person som tidigare har jobbet på "firman" . men om han var på Barkarby vet jag inte - men erindrar att han berättade att under hans tjänstgöring inom "firman" var det j..... trångt i luftrummet runt Barkarby - detta pga av civilflyget på Bromma (innan Arlanda tog över störra delen av trafiken) - jag får återkomme når jag har pratat med honom
annars tack så länge

first we take Barkarby - then we take Tullinge
Citera
2008-09-29, 05:00
Medlem
Detta är en intressant tråd... Jag bor rätt nära så jag kanske besöker stället någon dag.

Någon behövde ladda upp bilder. Testa www.uppladdning.com , den sidan är väldigt bra.
Citera
2008-09-29, 10:30
Medlem
Bara så ni vet undvik att vara där på helgerna för det är då som tex hemvärnet fmck etc är där och smyger ni runt tornet så kanske dom övar gripande och håller kvar er tills polisen kommer

Men det ända som är otillåtet att fota är ju runt tornet resten är fritt fram

en lite rolig händelse var när jag förut övade med fbu ungdom där och vi stötte på en ue:are vid robotplatserna han sprang som satan när ca 20 grönklädda personer skriker halt och börjar springa efter han och eftersom vi trodde att han var en person som tillhörde övningen så jaga vi efter han för att kunna gripa "Spionen" .. han kom undan eftersom ett befäl kom i en bil och sa att personen inte tillhörde övningen .. gissa om vi kände oss taskiga ..
Citera
2008-09-29, 11:00
Medlem
Det är fullt med grejer i berghangarerna på barkarby. Militären har även förådet vid vägverkets bodar. Har för mig att det tillhör livgardet nu.
Citera
2008-09-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helmut
Det är fullt med grejer i berghangarerna på barkarby. Militären har även förådet vid vägverkets bodar. Har för mig att det tillhör livgardet nu.

Tack – tror knappast att Livgardet har användning för det som står på plattan -men vet du vad VÄGVERKET håller på med där – är helt meningslöst att dom har bodar bredvid en perimeter eller taxiway som inte är aktiv – planerer dom för urbaniseringen av området? ; knappast !
assisterar dom med plomberingen av området ?

helt klart att Barkarby fortfarande är interessant

Om det är så att Hemvärnet övar o skrämmer vänliga och fridfulla människor under lördagar o söndagar tycker jag att det är bättra att Flygvapnets ”pågar” får dessa anslag så dom kan flyga i stället för att sitta i simulator – även om simulator övningar är bra kan det aldrig ersätta flygning in real life – men det hör till i ett annat forum

men

first we take BARKARBY - then we take Tullinge
Senast redigerad av b@ron 2008-09-29 kl. 12:29. Anledning: spell
Citera
2008-09-30, 20:02
Medlem
Min bekant var, när det begav sig, inte stationerat på Barkarby, men har landat där x antal gångar för re-fueling, övningar etc. Han var aldrig i ”Berget” – det närmaste han kom ”Berget” var när han tog tillfället i akt o besökta toan innan han stack i väg igen. Men han menar att Barkarby är mycket större en vad allmänheten fattar.

Talk of the town redan då var att där finns/fanns ett utrymma i förlängning av ”berget” från position ”kl 15” som då var super hemligt – i realiteten under ”spelklubben”/fallskärmsklubben området och ut därifrån (min beräkning)

Fuel tank anläggningen finns/fanns under marken från position ”kl 13” mot Rinkeby blir det väl.

Men den stora grej var att ett rykte berättade om en tunnel från Ursvik till ”Berget”, som skulle säkra tillförseln av ammunition och bombar samt annan krigsmaterial.

Men som han säjer: rykten – ingenting konkret!

Läste just nu att kommunen stänger runwayen sista december – då är det slut finale – men dom får ha kvar hangar byggnaden tills vidare- när journalisten frågar vad nytta har dom av hangar byggnaden när dom inte kan använda runwayen svarar politikern att dom får väl använda en släpkärra som andra gör när dom skall flytta på ting o saker.

Yes folks – vi har de politiker som vi förtjänar

Men fortsätter – inte skall Järfälla kommun, fallskärmsklubben, Vägverkets Produktion, diverse kamouflage gubbar hindra att vi gräver i det förflutna – detta är en del av vår historik som bekräftar att alt kanske inte var så bra och tryggt som vi tror – anläggningar typ Barkarby bekräftar, tycker jag, den osäkerhet o rädsla som var vardagslivet i Sverige (och världen i sin helhet) på femti, sexti o början på sjutti talet.

Slutligen:

First we take Barkarby – then we take Tullinge
Citera
2008-09-30, 21:20
Medlem
rebbans avatar
Fallskärmsklubb???
Citera
2008-09-30, 22:36
Medlem
Jag såg nya Galten fordon på barkarby i veckan så visst används det aktivt.
Citera
2008-09-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Fallskärmsklubb???
vet ej - men enl annan på detta forum finns en falskärmklubb vid pos kl 15 - jag trodde det var en illegal spelklubb
Citera
2008-09-30, 22:46
Medlem
Citat:
jamen - o inte plomberar dom "berget" inte.. dom har inte ens börjat med miljö sanering - bara det är en stor grej
Citera
2008-10-01, 10:03
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:

Det är för att Barkarbys berghangar används av FMLOG. Ex huserar det en mängd ökenmålade stridsfordon som eg. skulle hamnat i Sudan. Skulle gissa att det även finns en hel del annan ökenmtrl där (även om säkerligen mycket finns i Tenhult)
Citera
2008-10-01, 13:14
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b@ron
vet ej - men enl annan på detta forum finns en falskärmklubb vid pos kl 15 - jag trodde det var en illegal spelklubb

Nja nån fallskärmsklubb finns inte där och har inte funnits där på länge iaf..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in