2008-09-26, 18:54
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Har ni missat det skyddsvärn med gångar som finns strax innan bergshangaren? Om ni går från caféet längs taxibanan mot bergshangaren, och strax innan vägen svänger in bakom skogen, så finns det på höger sida en liten kulle med några träd på. Gå upp i den så hittar ni flera nergångar till ett skyddsvärn som man kan gå runt i. Se upp dock för det är lite bräckligt, en del är gjort av trä som har ruttnat men värnet är i betong.
Jag var nere och fotade där i somras. När jag kom hem och kollade på bilderna upptäckte jag en halvmeterlång huggorm på väg norrut i gången från rummet . Tur man inte klev på den i mörkret!
Citera
2008-09-26, 18:59
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Nej, det är inte vad jag avser. Det finns taxivägar uppe på höjden med cementerade fyrkanter längst kanterna där flygplan stått uppställda. Jag vet hur flygbaser är konstruerade och funkar. Dom fickor som finns liknar Bas90 systemet ganska mycket.

Kul med eniro förresten, ser ut som det finns två vägar ner i berget? En strax nedanför tornet och den vanliga till höger om första uppställningsplatsen. Eller är den första bara en väg som tar slut i skogen?

Det är två vägar ner mer säger jag inte

Sen ÄR det så att dom cementerade "fyrkanterna" är till för robotar och vägarna är till för att bilar ska kunna förse robotgrupperna med nya robotar mm mm om det är dom vägarna som ja tror du menar så är dom för små för flyg .. sen varför ha sånt utanför berget när man kan klargöra dom där inne
Citera
2008-09-26, 19:16
  #27
Medlem
Fanjunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Det är två vägar ner mer säger jag inte

Sen ÄR det så att dom cementerade "fyrkanterna" är till för robotar och vägarna är till för att bilar ska kunna förse robotgrupperna med nya robotar mm mm om det är dom vägarna som ja tror du menar så är dom för små för flyg .. sen varför ha sånt utanför berget när man kan klargöra dom där inne

Jag förstår vad du menar med att dom är små, men dessa fickor står för undanskymt för att det ska vara för Bloodhoundrobotar, dessutom är dom just kvadratiska och perfekta för klargörning. Det är diken grävda runtom så en Tunna,Vampire eller liknande skulle lätt få plats. De runda robotplatser du menar är idealiska för robotar, dessutom är de placerade parvis.

Kan inte hitta fyrkanterna eller taxivägen på eniro, men dom är placerade längre norrut än robotplatserna.

Andra intressanta platser kvar att kika på är förrådet som står närmast caféet samt området -mellan- IKEA och brandmännens övningsplats i nordöstra delen av fältet. Där har jag som hastigast ramlat över en skjutbana men det verkar ju finnas mer enligt satellitbilderna.
Citera
2008-09-26, 19:38
  #28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Nej, det är inte vad jag avser. Det finns taxivägar uppe på höjden med cementerade fyrkanter längst kanterna där flygplan stått uppställda. Jag vet hur flygbaser är konstruerade och funkar. Dom fickor som finns liknar Bas90 systemet ganska mycket.

Kul med eniro förresten, ser ut som det finns två vägar ner i berget? En strax nedanför tornet och den vanliga till höger om första uppställningsplatsen. Eller är den första bara en väg som tar slut i skogen?

Alla bergshangarerna hade en in och en utfart.

Mig veterligen så finns det inga sådana platser på det berget. Det fanns heller ingen anledning att leda planen upp på berget bort från taxibana, bana etc.
Fanns gott om Helge-platser ändå.
Citera
2008-09-27, 12:52
  #29
Medlem
Puggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Nej, det är inte vad jag avser. Det finns taxivägar uppe på höjden med cementerade fyrkanter längst kanterna där flygplan stått uppställda. Jag vet hur flygbaser är konstruerade och funkar. Dom fickor som finns liknar Bas90 systemet ganska mycket.

Kul med eniro förresten, ser ut som det finns två vägar ner i berget? En strax nedanför tornet och den vanliga till höger om första uppställningsplatsen. Eller är den första bara en väg som tar slut i skogen?

Fast Barkaby blev aldrig Bas90 vad jag vet, tveksamt om de ens var bas60, bara F8 Barkaby tills de lades ned...
Citera
2008-09-27, 23:10
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Fast Barkaby blev aldrig Bas90 vad jag vet, tveksamt om de ens var bas60, bara F8 Barkaby tills de lades ned...
Det fanns en bastropp ur F16 där till 1994, tror jag det var, när kommunen tog över det mesta av området. Så någon typ av basverksamhet fanns där efter att F8 lades ner 1974.
Citera
2008-09-28, 00:41
  #31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Fast Barkaby blev aldrig Bas90 vad jag vet, tveksamt om de ens var bas60, bara F8 Barkaby tills de lades ned...

F8 var en flygflottilj fram till 1974.
Därefter krigsflygbas för F16 till 1994.
Ja, det utbildades på Rb68 bloodhound också.
__________________
Senast redigerad av eltoroblanco 2008-09-28 kl. 00:46.
Citera
2008-09-28, 15:03
  #32
Medlem
besökta Barkarby igen lördag eftermiddag. Lite blåsigt. Fåtalet flygplan i rörelse på fältet. I dag var min promenad runt ”berget” medsols. I det följande är kaféet position ”kl 6”.

Samma leasing bilar som förra gången. Vid position ca ”kl 9” går jag in o följer en stig upp mot bergets top – hittar lite cement fundament – går samma väg tillbaks o följer taxiwayen runt ”berget” och fortfarande medsols. Vi position ”kl 11” finns en modellflyg klubb. När jag är vid position ”kl13” kommer en bil rusande ned från ”Berget” med en person iklätt camouflage uniform – han springer ut o kontrollerar en grind !!! (SO märkt) –

Fortsätter på taxiwayen och vid position ”kl 14” finns et område med containers/barack märkt ”VÄGVERKETS PRODUKTION”

Vid position ”kl 16” vänstra om taxiwayen finns ett område/byggnaden med typisk militär karakter – igenbommat men med flertalet personbilar parkerat .. det är inte skrotbilar – det är nya personbilar. Området inte SO märkt !

Fråga till experterna här:

Om där inte finns någonting av strategisk värde i ”berget” eller området – varför finns folk/bevakning på området på en lördag eftermiddag iklädd militärens kamouflage uniform? – är det min promenad på ”Berget” som initierar militärpersonens agerande?

Varför har Vägverkets produktion en anläggning här?

och vad finns i byggnaden vid position ”kl 16” – illegal spelklubb ??

Någon som vet ?


Ps ja anläggningen vid kaféet är roligt – speciellt plåten, som täcker över ”någonting” i marken, och som är konstruerat som en sten eller klippa replik med stort hänglås ds



… first we take Barkarby – then we take Tullinge
Citera
2008-09-28, 17:08
  #33
Medlem
Jag har varit runt på Barkarby 5-6 gånger de senaste två åren, dagtid på helger och vardagar, vid något tillfäller har jag haft hela familjen med, och har aldrig sett någon icke-civil person där. Inte heller triggas någon slags bevakning, trots flitigt öppet användande av kamera...
Det brukar alltid stå en "militär" leasingbil eller två vid byggnaderna till väster i anslutning till start- och landningsbanan.
Sist jag var där (när jag fotade huggorm i bunkern, se tidigare inlägg) var det bilar och civilister vid den s.k. illegala spelklubben, enbart kvinnor, fick för mig att det var fallskärmshoppare??
Citera
2008-09-28, 19:34
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onebigmob
Jag har varit runt på Barkarby 5-6 gånger de senaste två åren, dagtid på helger och vardagar, vid något tillfäller har jag haft hela familjen med, och har aldrig sett någon icke-civil person där. Inte heller triggas någon slags bevakning, trots flitigt öppet användande av kamera...
Det brukar alltid stå en "militär" leasingbil eller två vid byggnaderna till väster i anslutning till start- och landningsbanan.
Sist jag var där (när jag fotade huggorm i bunkern, se tidigare inlägg) var det bilar och civilister vid den s.k. illegala spelklubben, enbart kvinnor, fick för mig att det var fallskärmshoppare??

han kom i civil bil på den väg, som är från ”berget” bredvid det område , vi inte får prata om, ned till taxiwayen eller perimetern - han lämnar bilen och går till grinden o provar låset - men om du bekräftar och garanterar att där inte finns militär på Barkarby så knackar jag på dörren vid leasingbilarna o vid spelklubben när jag besöker Barkarby nästa gång -
Citera
2008-09-28, 20:34
  #35
Medlem
kofoot65s avatar
Frivilliga motorcykel klubben (FMCK) har lokaler i anslutning till flygfältet. och dom är med i hemvärnet skulle kunna förklara varför du såg militär uniforms klädd personal på området.
Citera
2008-09-28, 21:33
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b@ron
han kom i civil bil på den väg, som är från ”berget” bredvid det område , vi inte får prata om, ned till taxiwayen eller perimetern - han lämnar bilen och går till grinden o provar låset - men om du bekräftar och garanterar att där inte finns militär på Barkarby så knackar jag på dörren vid leasingbilarna o vid spelklubben när jag besöker Barkarby nästa gång -
Jepp, jag garanterar alla mina påstående upp till 18 månader efter publicering!
Men bortsett från mina garantier (allt jag sa var att jag inte sett några icke-civila), vad ska hända? Du knackar på och i nästa sekund är du haffad av speciella insatsstyrkan och befinner dig på ett flygplan på väg till Kabul?? Knappast. Chansen är väl större att du blir inbjuden på en fika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in