2008-08-24, 20:32
Medlem
Kaustis avatar
Har fundrat på detta. Ser dagligen folk som citerar förstainlägget i trådar här på FB. Blir sjukt irriterad på detta.

Jag tycker inte att man ska citera hela förstainlägget i en tråd. Den enda gången man ska citera detta inlägg är om man bara vill svara på en av TS frågor.
Om någon sedan postar ett inlägg man vill svara på, kan man citera den text som man vill svara på. Om svaret i sg är 100 rader långt citerar man dom rader man vill svara på, och tar bort allt annat.

Men hur är det egentligen? Finns det några regler? Och vad tycker alla andra FBare?
Citera
2008-08-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Har fundrat på detta. Ser dagligen folk som citerar förstainlägget i trådar här på FB. Blir sjukt irriterad på detta.

Jag tycker inte att man ska citera hela förstainlägget i en tråd. Den enda gången man ska citera detta inlägg är om man bara vill svara på en av TS frågor.
Om någon sedan postar ett inlägg man vill svara på, kan man citera den text som man vill svara på. Om svaret i sg är 100 rader långt citerar man dom rader man vill svara på, och tar bort allt annat.

Men hur är det egentligen? Finns det några regler? Och vad tycker alla andra FBare?

Jag motstår frestelsen att säga att jag inte kunde hålla med mer, och frågar varför du tycker detta är så irriterande ? I de trådar jag har hängt på så har i alla fall aldrig alla gjort detta så det har aldrig stört mig.
Citera
2008-08-25, 13:34
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffeboyi
Jag motstår frestelsen att säga att jag inte kunde hålla med mer, och frågar varför du tycker detta är så irriterande ? I de trådar jag har hängt på så har i alla fall aldrig alla gjort detta så det har aldrig stört mig.

För att alla fattar ändå vilket inlägg du svarar på. Det är lixom ingen ide att citera hela jäkla inlägget när det inte ger någonting.
Citera
2008-08-25, 23:44
Medlem
Man borde sträva till att försöka skriva inlägg som inte kräver citering. Det blir lättare att läsa tråden då, och att i onödan citera andra leder till mera chattande och fler personliga påhopp.
Citera
2008-08-26, 09:45
Medlem
trass avatar
Från Språk till Flashback.

/mod
Citera
2008-08-26, 10:01
Medlem
MajkenMajkens avatar
Jag tycker ofta som du, att det är onödigt. Men om tråden är väldigt lång och diskussionen delat upp sig i flera diskussioner så tycker jag att det kan vara berättigat att citera trådstarten. För skriver man det trehundrade inlägget är det inte alls självklart längre vad det är man svarar på (tycka vad man vill om det, men så är det ofta).

Sen finns det kanske andra sätt också, som att skriva "åter till TS frågeställning" som gör att man slipper citatet. Fast det kan ju göra att folk måste gå tillbaka för att kolla vad det var TS började med, då är det ju smidigare att ha citatet där man svarar.
Citera
2008-08-26, 10:08
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbx
Man borde sträva till att försöka skriva inlägg som inte kräver citering. Det blir lättare att läsa tråden då, och att i onödan citera andra leder till mera chattande och fler personliga påhopp.

Men hur menar du nu? Att man ska formulera inläggen så att människor förstår ändå vad man svarar på? Eller att man överhuvudtaget inte ska diskutera MED varandra utan bara rapa på utan hänsyn till vad som redan sagts?

Att man skriver "Som bbx säger..." eller ""Jag håller inte med bbx" funkar ju förstås, men det blir väl snarare svårare att läsa eftersom man då måste bläddra tillbaka till din inlägg?

Att man inte skulle spinna vidare på tidigare inlägg alls funkar ju inte på något sätt. Då blir det ju inte en diskussion. Trådstarten täcker ju aldrig en hel frågeställning utan nya perspektiv dyker upp hela tiden (det är väl därför vi diskuterar över huvud taget) då måste man ju citera eller på något sätt koppla tillbaka till inlägg.

Jag förstår nog inte alls hur du menar här?
Citera
2008-08-26, 15:57
Bannlyst
Håller med dej TS till viss del, är man kvar på sida 1-3 så känns de väldigt onödig men ofta kommer de in nya faktorer i den rådande debatten (utan för den sakens skulle va OT) Då kan de va på plats med en citering av topic.
Citera
2008-09-20, 23:26
Medlem
pillenottens avatar
missbruk av "citera" knappen

Är det bara jag, eller är det fler som stör sig på att varenda j-a tråd så är 9 av 10 inlägg med citerande av föregående?

Man måste ju för i helvete ha kortare "attentionspan" än en makaron för att inte komma ihåg vad tråden handlar om.
Det gäller ju naturligtvis inte bara detta forum.
Citera
2008-09-20, 23:31
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Är det bara jag, eller är det fler som stör sig på att varenda j-a tråd så är 9 av 10 inlägg med citerande av föregående?

Man måste ju för i helvete ha kortare "attentionspan" än en makaron för att inte komma ihåg vad tråden handlar om.
Men å andra sidan kan det ju vara bra att direkt veta vad ett inlägg svarar på, eller hur?

Citat:
Jag stör mig inte på det, det underlättar läsandet.

Citat:
Tack. Tänk på att alla samhällets lågvattenmärken finns representerade här. Handikappanpassning, anyone?

Citat:
Självklart inte, det förstås att du menar alla fora på FB.
Citera
2008-09-21, 00:12
Medlem
Kanske att man borde bättra sig på den punkten men vad som är verkligt imbecillt är användare som citerar ett inlägg på en halv sida och svarar med en mening. Citera första meningen eller de meningar man svarar, det räcker så.
Citera
2008-09-21, 00:42
Medlem
pillenottens avatar
Självklart så är det befogat att använda citeraknappen emellanåt - men min fråga var om det är fler än jag som tycker det missbrukas!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in