2013-07-28, 10:46
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Stänga av en användare är väl att ta i om man citerar någons första inlägg , för det finns ingen sån regel här , men visst , vill man leka ett troll så då kan man ju passa på att leta efter långa dikter eller romaner och citera detta hela tiden med två eller tre ord hela tiden .
Citera
2013-07-28, 12:18
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag tycker att det är ett fullständigt värdelöst förslag.

Vem avgör om citeringen är onödig eller inte?

För ett exempel på hur värdelöst förslaget är enligt mig räcker det med att kolla på TS i denna tråden då det är editerat och vi som kommer in i tråden senare än editeringen omöjligen kan avgöra om TS har ändrats från sin ursprungliga infallsvinkel eller om det bara är en korrigering av ett stavfel eller en omformulering av texten som är orsak till editeringen. Om någon har citerat förstainlägget är det betydligt lättare att avgöra om TS fortfarande är inne på att diskutera det som ursprungligen postats eller om denne har ändrat sig och vill diskutera något annat.

Hur svårt är det egentligen att scrolla förbi en citerad text om man inte vill läsa den?

Vanligtvis citerar jag själv bara förstainlägget om jag besvarar det "bit för bit" (Olika frågor i olika delar av texten.), men jag bryr mig inte om ifall någon citerar hela inlägget då jag inte har några problem med att scrolla.

Det finns betydligt värre exempel på tanklöshet på Flashback än citerade förstainlägg om man nu vill störa sig på den typen av saker; annars går det ju utmärkt att skita i att hänga upp sig på "ickeproblem" och istället fokusera på själva diskussionen.
Citera
2013-07-28, 13:48
Medlem
Ogdens avatar
Ibland citerar man ju inlägget för att man styckar upp det och svarar på olika delar av det.
Skulle det också vara förbjudet?
Citera
2013-07-29, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Ibland citerar man ju inlägget för att man styckar upp det och svarar på olika delar av det.
Skulle det också vara förbjudet?
Nej. Det var därför jag la till parenteserna på slutet : ((onödigtvis) i sin fulla längd)
Jag kunde uttryckt den tanken bättre och klarare, men då med betydligt fler ord, vilket i sig är betungande osv.

Det här handlar naturligtvis om den problematik som uppstår när man vill ha Frihet samtidigt som man vill ha Ordning.

Jag kan konstatera att jag ofta struntar i att försöka följa diskussioner, och att den här sortens citering är ett av skälen till att jag tappar lusten. Det skäl som är lättast att precisera.

I en förlängning leder det sedan till att jag inte tar diskuterande på allvar ("Det funkar ändå inte"),
vilket sedan lätt leder till att jag istället blir en av dom vars medverkan bromsar andras möjlighet att ta diskuterandet på allvar osv.
("Crazy people driving each other more and more crazy")
Citera
2013-07-29, 09:17
Medlem
Zoms avatar
Ett alternativ hade väl varit att lägga till en funktion för varje användare att automatiskt dra ihop större citat så man måste klicka för att visa citatet, typ motsvarande automatiska spoilertaggar för citat längre än visst många tecken/ord. Vill man vara fancy kan man säkert göra den ställbar för varje användare, eller åtminstone ge den en av/på-knapp.
Citera
2013-07-29, 19:02
Medlem
stopbitchings avatar
Det behövs inga extrafunktioner, det räcker helt enkelt att alla ger fan i att citera trådstarten. Ska det vara så jävla svårt? Nu vet jag att mycket redan har sagts men alla begriper ju att fristående inlägg är ett svar till TS, om inte så citerar man den man vill svara. Vill man tvunget citera TS så väljer man helt enkelt ut en mening som man vill svara direkt på, eller så delar man upp hela inlägget och svarar på varje fråga för sig. Har man någon form av fixering eller tvångstanke att man bara måste citera hela TS så kan man ju åtminstone sätta det inom spoiler.. Samma sak gäller om man citerar övriga inlägg som är väldigt långa, sätt spoiler för fan.

Lösningen på detta problemet borde helt enkelt bli IP-ban eller dödsstraff, det är inte mer än rätt. Självklart ska det även stå tydligt vad som gäller i reglerna.
Citera
2013-07-29, 19:25
Medlem
storbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Ett alternativ hade väl varit att lägga till en funktion för varje användare att automatiskt dra ihop större citat så man måste klicka för att visa citatet, typ motsvarande automatiska spoilertaggar för citat längre än visst många tecken/ord. Vill man vara fancy kan man säkert göra den ställbar för varje användare, eller åtminstone ge den en av/på-knapp.

Jag skulle älska om detta blev en verklighet. Det bästa vore såklart om man kunde ha det på alla citat oavsett längd! Till exempel så här:

Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Ett alternativ hade väl ...

För att se resten av citatet ska man kunna klicka på punkterna. Självklart ska en sådan här funktion vara valbart för alla, som du säger.
Citera
2013-07-29, 20:29
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storbonden
Jag skulle älska om detta blev en verklighet. Det bästa vore såklart om man kunde ha det på alla citat oavsett längd! Till exempel så här:

För att se resten av citatet ska man kunna klicka på punkterna. Självklart ska en sådan här funktion vara valbart för alla, som du säger.
Ja, precis. Eller en liten knapp för de som är mindre tekniskt begåvade.
Citera
2013-12-12, 20:29
Moderator
Allaballawallas avatar
Om man läser tråden (FB) Inte inbjuden till syster på Julafton - vad göra? och jämför förstainlägget efter editering med inlägg #9 i samma tråd där förstainlägget återfinns utan editering kan man se varför det ibland är bra att citera förstainlägget...
Citera
2013-12-12, 21:12
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
[..]varför det ibland är bra att citera förstainlägget...

Å andra sidan kan ingen kontrollera om detta faktiskt var förstainlägget.
Citera
2013-12-12, 21:58
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Om man läser tråden (FB) Inte inbjuden till syster på Julafton - vad göra? och jämför förstainlägget efter editering med inlägg #9 i samma tråd där förstainlägget återfinns utan editering kan man se varför det ibland är bra att citera förstainlägget...

Men även som trådskapare vill man ibland ändra innehållet och då är ju ditt exempel helt plötsligt ett utmärkt exempel för den sidan av saken. Jag tycker man ska citera den man svarar och det finns spoilerfunktion att tillgå om inlägget tenderar att upprepas för ofta.
Citera
2013-12-13, 13:16
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Å andra sidan kan ingen kontrollera om detta faktiskt var förstainlägget.

Om ingen kan göra det har jag ingen koll på (Vet inte hur mycket admins och tekniker kan göra.), men med tanke på en moderator gick in och ändrade rubriksättningen och redovisade detta redan i inlägg #3 i kombination med det faktum att varken TS eller någon av de som svarat innan editeringen protesterar kan man med rätt stor sannolik anta att så är fallet. Sen kan man ju även läsa svaren innan editeringen och se om de ligger i linje med det citerade inlägget eller något som ligger närmare den editerade versionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Men även som trådskapare vill man ibland ändra innehållet och då är ju ditt exempel helt plötsligt ett utmärkt exempel för den sidan av saken. Jag tycker man ska citera den man svarar och det finns spoilerfunktion att tillgå om inlägget tenderar att upprepas för ofta.

Att ändra vissa detaljer i en trådstart har jag full förståelse för (Har även gjort det själv.) men då kanske det inte är läge att ändra trådstarten så radikalt som i det givna exemplet när det redan har ramlat in 25 inlägg (Tidpunkten angiven för editeringen.)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in