2008-09-20, 22:05
Medlem
Jag funderade ett tag här nu över att köpa ett nytt grafikkort då mitt nuvarande verkar vara för gammalt för dagens spel. (Sapphire Radeon X1900XTX 512MB GDDR3, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail)

Men efter en stunds tanke så slår det mig att det kanske mest handlar om att spel bygger mest på detta DX10 nu för tiden och då kommer flera tankar:

Behöver jag egentligen skaffa mig Vista och DX10 snarare än att skaffa ett nytt grafikkort, eller behövs ett nytt kort också?
Tydligen av vad jag har förstått så är inte alla G. kort kompatibla med DX10?

Någon som skulle kunna förklara för mig hur detta med grafikkort osv fungerar för att kunna spela spel så man kan få njuta mer av grafiken?
Citera
2008-09-20, 22:20
Medlem
Tankishs avatar
Hur mycket är du beredd att lägga? Säg en budget så får du svar inom 10 min ska du se...
Citera
2008-09-20, 22:25
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashy_Senap

Behöver jag egentligen skaffa mig Vista och DX10 snarare än att skaffa ett nytt grafikkort, eller behövs ett nytt kort också?

Du vinner inget med Vista med mindre än att ditt graffakort grejar DX10. Dessutom är det väl egentligen ingen applikation i dagsläget som kräver DX10.

Men att uppgradera till ett Ati Radeon 4850 är ingen dum idé. Väldigt mycket bang for the bucks, finns att få från 1300-1400 kr och uppåt.

Behöver du verkligen ViVo? Utbudet blir lite mer begränsat i sådant fall.
Citera
2008-09-20, 22:36
Medlem
Mitt mål med min dator (som börjar bli lite gammal) är att ha möjlighet att kunna spela spel så som Stalker, Assassins creed, eller Crysis på en hyffsad hög grafiknivå. Pratar inte om max inställningar, men iallfall i närheten.

Exempel: Stalker som jag nyss köpt. Jag kan ha ganska många inställningar på hög nivå och har ändå ganska lågt med lagg. Men kan tex inte kryssa i vissa inställningar så tex marken blir blöt när det börjar regna, kan inte ha på volumetriska inställningar på. Jag vill jätte gärna ha möjlighet att kunna se dessa
smådetaljer.

Är mitt nuvarande grafikkort kompatibelt med DX10 eller måste jag köpa ett nytt för att ha möjlighet att kunna använda DX10?
Om ja, vilket grafikkort kan rekommenderas, och vad är det man ska titta på när man kikar på grafikkort?

Jag behöver Windows Vista för att kunna använda DX10, men det finns tydligen flera olika Vista versioner. Vad är skillnaderna på dessa versioner och vilket är bäst rekommenderat för en speldator? (även om Vista inte är omtyckt av någon datoranvändare idag)

Jag kan inte lägga ut någon speciell budget i nuläget.

Jag vet inte vad VIVO är för något. Jag köpte ett speldatorpaket på Komplett och då satt detta grafikkort i.
Citera
2008-09-20, 22:42
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:

Är mitt nuvarande grafikkort kompatibelt med DX10 eller måste jag köpa ett nytt för att ha möjlighet att kunna använda DX10?

DX10 var inte ens uppfunnet när Radeon X1900XTX kom ut på marknaden.

Citat:

Om ja, vilket grafikkort kan rekommenderas, och vad är det man ska titta på när man kikar på grafikkort?

Du fick ju nyss ett tips.
Citera
2008-09-20, 22:49
Medlem
Oj såg inte att du kom med ett tips :P
Okay. Men massor utav människor vill mena att Nvidia is the shit!
Vad beror det på?

Men hur som helst. Jag behöver skaffa både Vista och nytt grafikkort. Är DX 10 gratis btw? alla andra DX9 verkar vara det?
Citera
2008-09-20, 23:22
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Jag behöver skaffa både Vista och nytt grafikkort. Är DX 10 gratis btw?

DX10 är en komponent i Vista.
Citera
2008-09-22, 12:30
Medlem
Citat:
Oj såg inte att du kom med ett tips :P
Okay. Men massor utav människor vill mena att Nvidia is the shit!
Vad beror det på?

Men hur som helst. Jag behöver skaffa både Vista och nytt grafikkort. Är DX 10 gratis btw? alla andra DX9 verkar vara det?

Vad jag hört så slår radeon nvidias kort. Men som tidigare herre sa, satsa på ett radeon HD 4850. Lirar spel som du nämnt på högsta. Resterande saker i min datorn är iofs rätt bra oxå. Men men.. Köp köp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in