2008-09-20, 22:05
Medlem
Jag funderade ett tag hr nu ver att kpa ett nytt grafikkort d mitt nuvarande verkar vara fr gammalt fr dagens spel. (Sapphire Radeon X1900XTX 512MB GDDR3, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail)

Men efter en stunds tanke s slr det mig att det kanske mest handlar om att spel bygger mest p detta DX10 nu fr tiden och d kommer flera tankar:

Behver jag egentligen skaffa mig Vista och DX10 snarare n att skaffa ett nytt grafikkort, eller behvs ett nytt kort ocks?
Tydligen av vad jag har frsttt s r inte alla G. kort kompatibla med DX10?

Ngon som skulle kunna frklara fr mig hur detta med grafikkort osv fungerar fr att kunna spela spel s man kan f njuta mer av grafiken?
Citera
2008-09-20, 22:20
Medlem
Tankishs avatar
Hur mycket r du beredd att lgga? Sg en budget s fr du svar inom 10 min ska du se...
Citera
2008-09-20, 22:25
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashy_Senap

Behver jag egentligen skaffa mig Vista och DX10 snarare n att skaffa ett nytt grafikkort, eller behvs ett nytt kort ocks?

Du vinner inget med Vista med mindre n att ditt graffakort grejar DX10. Dessutom r det vl egentligen ingen applikation i dagslget som krver DX10.

Men att uppgradera till ett Ati Radeon 4850 r ingen dum id. Vldigt mycket bang for the bucks, finns att f frn 1300-1400 kr och uppt.

Behver du verkligen ViVo? Utbudet blir lite mer begrnsat i sdant fall.
Citera
2008-09-20, 22:36
Medlem
Mitt ml med min dator (som brjar bli lite gammal) r att ha mjlighet att kunna spela spel s som Stalker, Assassins creed, eller Crysis p en hyffsad hg grafikniv. Pratar inte om max instllningar, men iallfall i nrheten.

Exempel: Stalker som jag nyss kpt. Jag kan ha ganska mnga instllningar p hg niv och har nd ganska lgt med lagg. Men kan tex inte kryssa i vissa instllningar s tex marken blir blt nr det brjar regna, kan inte ha p volumetriska instllningar p. Jag vill jtte grna ha mjlighet att kunna se dessa
smdetaljer.

r mitt nuvarande grafikkort kompatibelt med DX10 eller mste jag kpa ett nytt fr att ha mjlighet att kunna anvnda DX10?
Om ja, vilket grafikkort kan rekommenderas, och vad r det man ska titta p nr man kikar p grafikkort?

Jag behver Windows Vista fr att kunna anvnda DX10, men det finns tydligen flera olika Vista versioner. Vad r skillnaderna p dessa versioner och vilket r bst rekommenderat fr en speldator? (ven om Vista inte r omtyckt av ngon datoranvndare idag)

Jag kan inte lgga ut ngon speciell budget i nulget.

Jag vet inte vad VIVO r fr ngot. Jag kpte ett speldatorpaket p Komplett och d satt detta grafikkort i.
Citera
2008-09-20, 22:42
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:

r mitt nuvarande grafikkort kompatibelt med DX10 eller mste jag kpa ett nytt fr att ha mjlighet att kunna anvnda DX10?

DX10 var inte ens uppfunnet nr Radeon X1900XTX kom ut p marknaden.

Citat:

Om ja, vilket grafikkort kan rekommenderas, och vad r det man ska titta p nr man kikar p grafikkort?

Du fick ju nyss ett tips.
Citera
2008-09-20, 22:49
Medlem
Oj sg inte att du kom med ett tips :P
Okay. Men massor utav mnniskor vill mena att Nvidia is the shit!
Vad beror det p?

Men hur som helst. Jag behver skaffa bde Vista och nytt grafikkort. r DX 10 gratis btw? alla andra DX9 verkar vara det?
Citera
2008-09-20, 23:22
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Jag behver skaffa bde Vista och nytt grafikkort. r DX 10 gratis btw?

DX10 r en komponent i Vista.
Citera
2008-09-22, 12:30
Medlem
Citat:
Oj sg inte att du kom med ett tips :P
Okay. Men massor utav mnniskor vill mena att Nvidia is the shit!
Vad beror det p?

Men hur som helst. Jag behver skaffa bde Vista och nytt grafikkort. r DX 10 gratis btw? alla andra DX9 verkar vara det?

Vad jag hrt s slr radeon nvidias kort. Men som tidigare herre sa, satsa p ett radeon HD 4850. Lirar spel som du nmnt p hgsta. Resterande saker i min datorn r iofs rtt bra ox. Men men.. Kp kp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in