2008-09-22, 01:44
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Hur går det?

Shhh, han är upptagen med katten.

Den bästa leksaken hittils som jag stött på är en lång gummigrej som man håller i och från den går det ett gummisnöre och längst ut sitter det lite fjädrar. Katten springer som en galning när man tar upp den.
Citera
2008-09-22, 02:40
Medlem
Boones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Shhh, han är upptagen med katten.

Den bästa leksaken hittils som jag stött på är en lång gummigrej som man håller i och från den går det ett gummisnöre och längst ut sitter det lite fjädrar. Katten springer som en galning när man tar upp den.

Hade en liknande till min katt. Tog inte många dagar innan snöret vart av på mitten .
Citera
2008-09-22, 02:45
Moderator
evilhoneys avatar
Det som behövs är sunt förnuft, resten lär katten dig. =)
Vi blev med kattunge i somras och jag var ganska nervös över allting i början. orolig över att han skulle ta sig upp på saker och ramla ner osv..
Hönsmamma!

Kattfan har stenkoll på läget hemma nu, hoppar och flyger och är ganska tydlig med vad han vill och gillar.

Man skaffar tydligen inte katt, katten skaffar en husse/matte. =)
Lycka till med ulltussen.
Citera
2008-09-22, 03:08
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soleils
Tack för tipsen!

Har försökt tänka ut ett namn, då jag ska börja studera till läkare nästa termin och min "favorit specialitet" är thorax, så tänkte jag att katten kanske skulle heta thorax [tåraks]. Fast det låter lite väl brutalt nästan för den där lille spillevinken, hehe.

Andra namnförslag är:
Bellman, Sigge och Charles.

Jag hoppas att han söker sig till mig redan första natten och sover med mig
Vad blev det för namn? Inte Thorax väl? Då tänker man ju på Thoraxkliniken, lungödem, TBC och sånt...

http://images.google.com/images?q=Thorax&hl=sv&rls=com.microsoft:sv:IE-SearchBox&rlz=1I7ADBS&um=1&ie=UTF-8&sa=X&oi=images&ct=title
Citera
2008-09-22, 06:15
Bannlyst
har själv två söta kattungar på ca 11-12 veckor.
det viktigaste är att du ger dom kärlek, dvs ofta myser med dom osv, det är också viktigt att dom har leksaker etc så dom kan hålla sig sysselsatta och leka av sig. klippa klorna är viktigt med, om dom är långa. mina kattungars klor är redan långa och det är viktigt att man klipper dom då och då. gäller iofs inte bara kattungar. och sen bör du väl avmaska katten om den inte är det redan.
kastrera den om det är en hane (om du inte vill ha ännu fler kattungar)
och om du inte vill att han ska skvätta revir överallt när han blir äldre.

kattungar är som ens små bebisar och man ska behandla dom därefter också helt enkelt. kärlek och trygghet är nog det allra viktigaste, och mat och en ren låda såklart.
Citera
2008-09-22, 14:36
Medlem
Första natten avklarad, vi somnade runt tolv, han somnade i min armhåla av alla ställen, haha. klockan slog 05.15 och jag fick återigen visa han vart hans låda låg, men nu sitter i alla fall den biten.

Thorax tycker jag är ett fint namn. Varit och kollat på flera operationer på den avdelningen, fast det är ju som nämnts tidigare min favorit specialitet så då tycker jag det blir fint på något sätt.

Nu ligger han i alla fall och sover, blir nästan lite förvånad över hur "dumma" de är när de leker, de skulle ju förlora mot möss i det här läget
Citera
2008-09-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondinbecca
Gud vilken liten sötnos!

Det enda du behöver tänka på egentligen är att ge kattungen mycket uppmärksamhet och kärlek. Alla katter utvecklar olika personligheter och det är troligtvis inte något som man helt och hållet kan påverka själv (även om man naturligtvis kan göra en katt hemsk genom att behandla den dåligt, t.ex). Vi fick 3 kattungar som växte upp under exakt samma förhållanden, men som utvecklade heeeelt olika personligheter. Så vad det beror på vet jag inte, men i alla fall - behandla den med kärlek och det kan inte gå fel!

Jag är en kattmänniska som ser mina katter som mina barn, i princip. Skämmer bort dom till max och straffar dem aldrig om de gör nåt "fel" (t.ex hoppar upp på bordet eller annat som kanske inte är jätteuppskattat). Detta är ju upp till ägaren själv, men jag har aldrig riktit känt att jag klarar av att säga åt på skarpen till mina katter (förutom när dom klöser på fotöljen!).

Om det är en utekatt du skaffat så kan du gå med koppel i början och se till att vara ute tillsammans med katten så att hon/han inte tappar bort sig.

Det går ganska snabbt för dom flesta katterna att bli rumsrena så se bara till att hålla kattlådan fräsch hela tiden. Utekatter brukar oftast föredra att gå på toa utomhus än inomhus, men det kan ta ett litet tag innan de inser detta.

Hmm.. Ska fundera vidare.

Varför katterna får en olika personlighet lär säkert ha o göra med samma anledning som människor. Tre syskon växer upp i samma hem, alla utvecklar olika personligheter, vilket nästan allt intelligent liv gör.
Citera
2008-09-22, 16:29
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soleils
Första natten avklarad, vi somnade runt tolv, han somnade i min armhåla av alla ställen, haha. klockan slog 05.15 och jag fick återigen visa han vart hans låda låg, men nu sitter i alla fall den biten.

Thorax tycker jag är ett fint namn. Varit och kollat på flera operationer på den avdelningen, fast det är ju som nämnts tidigare min favorit specialitet så då tycker jag det blir fint på något sätt.

Nu ligger han i alla fall och sover, blir nästan lite förvånad över hur "dumma" de är när de leker, de skulle ju förlora mot möss i det här läget

Mycket gott tecken att han somnade hos dig!
Citera
2008-09-23, 20:42
Medlem
Soppas avatar
Hur går det nuda?
Citera
2009-03-07, 18:08
Medlem
dominaxs avatar
Jag lånar tråden... Vad tror ni om att skaffa en kattunge när man redan har en 10 år gammal katthane? Gamlingen är en lekfull och jättesnäll innekatt. Finns det risk att han tröttnar och typ biter ihjäl lillen?
Senast redigerad av dominax 2009-03-07 kl. 18:28.
Citera
2009-03-07, 21:06
Medlem
Snurrens avatar
Det blir morr och fräs i en eller två veckor, men gamlingen kommer inte bita ihjäl lillen, har aldrig hört talas om det. Alla katter går inte ihop så man kan inte säga att det säkert ska gå, men oftast funkar det efter invänjningsperioden.
Citera
2009-03-07, 21:44
Medlem
Ballfagers avatar
För att uppfostra en katt, måste man tänka som en katt, bete sig som en katt, prata som en katt och se ut som en katt. Visa hur man gör när man använder låda, fångar en mus etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in