2008-09-20, 22:02
Medlem
Har nu köpt en katt, som jag ska hämta imorgon. Den blir 12 veckor gammal imorgon.

Till mina frågor:
- Vad bör jag tänka på för att "fostra" katten till en lugn och kelig katt, med ett bra psyke?
- Hur gör jag mitt hem kattvänligt? - Har tagit bort kablar och sådant från golvet.
- Sen rent generellt, tips på den ultimata uppväxten för katten, då vill jag vet ALLT man ska tänka på, haha.

Ha det bra!
Citera
2008-09-20, 22:06
Medlem
Soppas avatar
Blev det en whiskas katt? Kanske den ifrån katthemet??
Citera
2008-09-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Blev det en whiskas katt? Kanske den ifrån katthemet??

Tyvärr blev det inte den. Köpte mig en kattunge istället. Fast hoppas dom kommer ha samma utseende som "vuxna"

Här är den:
http://www.blocket.se/vi/18207537.htm?ca=11_s - den gråa
Senast redigerad av Soleils 2008-09-20 kl. 22:18.
Citera
2008-09-20, 22:40
Medlem
Soppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soleils
Tyvärr blev det inte den. Köpte mig en kattunge istället. Fast hoppas dom kommer ha samma utseende som "vuxna"

Här är den:
http://www.blocket.se/vi/18207537.htm?ca=11_s - den gråa

Oj vad fiiiiiiin! Dom var ju ifs fina allihopa, men den gråa var nog finast
Citera
2008-09-20, 22:56
Medlem
Soppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Oj vad fiiiiiiin! Dom var ju ifs fina allihopa, men den gråa var nog finast

Det är svårt att ge råd innan du har fått hem katten. Det kan ju var en liten misse som vill leka med en gång, sen blir trött och vill gosa. Eller en misse som är lite försiktigare och vill undersöka hemmet ifred när du sover eller inte är hemma. Utefter vad som händer de första dagarn med misse hemma så kommer du nog få en hint om hur du skall uppfostra den och "hantera" den
Citera
2008-09-21, 00:28
Medlem
blondinbeccas avatar
Gud vilken liten sötnos!

Det enda du behöver tänka på egentligen är att ge kattungen mycket uppmärksamhet och kärlek. Alla katter utvecklar olika personligheter och det är troligtvis inte något som man helt och hållet kan påverka själv (även om man naturligtvis kan göra en katt hemsk genom att behandla den dåligt, t.ex). Vi fick 3 kattungar som växte upp under exakt samma förhållanden, men som utvecklade heeeelt olika personligheter. Så vad det beror på vet jag inte, men i alla fall - behandla den med kärlek och det kan inte gå fel!

Jag är en kattmänniska som ser mina katter som mina barn, i princip. Skämmer bort dom till max och straffar dem aldrig om de gör nåt "fel" (t.ex hoppar upp på bordet eller annat som kanske inte är jätteuppskattat). Detta är ju upp till ägaren själv, men jag har aldrig riktit känt att jag klarar av att säga åt på skarpen till mina katter (förutom när dom klöser på fotöljen!).

Om det är en utekatt du skaffat så kan du gå med koppel i början och se till att vara ute tillsammans med katten så att hon/han inte tappar bort sig.

Det går ganska snabbt för dom flesta katterna att bli rumsrena så se bara till att hålla kattlådan fräsch hela tiden. Utekatter brukar oftast föredra att gå på toa utomhus än inomhus, men det kan ta ett litet tag innan de inser detta.

Hmm.. Ska fundera vidare.
Citera
2008-09-21, 00:31
Medlem
Tack för tipsen!

Har försökt tänka ut ett namn, då jag ska börja studera till läkare nästa termin och min "favorit specialitet" är thorax, så tänkte jag att katten kanske skulle heta thorax [tåraks]. Fast det låter lite väl brutalt nästan för den där lille spillevinken, hehe.

Andra namnförslag är:
Bellman, Sigge och Charles.

Jag hoppas att han söker sig till mig redan första natten och sover med mig
Citera
2008-09-21, 00:42
Medlem
Eliza CTs avatar
Jättefin!
Det blir säkert bra! Myket av det du undrar löser sej efter hand. Alla är olika och en kattunge kräver mycket, speciellt så länge den är ung.
Blir det problem så återkom efter hand. Sånt vet man inte i början.
Huvudsaken är att den är frisk, rumsren och har god aptit.
En kattunge är nyfiken på allt - kan leka våldsamt för att sen trilla ihop och sova "var som helst" en stund. Helt normalt. Gör den sällskap och kela mycket. I början kommer den troligen att sakna sin mamma. Din sak att den får trygghet.
Sen gäller förstås att skydda den mot faror i hemmet - tänk på att allt som är farligt för småbarn ofta är skadligt för katter. Tänk på spisplattor som är varma - sätt en kastrull med kallt vatten på en nystängd platta direkt. Många katter hoppar upp och bränner tassarna (sen undviker du levande ljus - använd ljuslyktor där låga är skyddad.)
Se till att den fått sina vaccinationer och fått en enkel hälsokontroll. Och ordna med veterinärförsäkring snarast.
Vänj den vid kammning, kloklippning (men försiktigt i början) vanan underlättar i framtiden. Kolla gärna mun och öron också ibland så den blir van.
Med detta tror jag ni får en fin början!
(ja, jag behöver väl inte säga vad som är mitt största fritidsintresse?
Lycka till!
Citera
2008-09-21, 01:01
Medlem
kalle.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soleils
Tack för tipsen!

Har försökt tänka ut ett namn, då jag ska börja studera till läkare nästa termin och min "favorit specialitet" är thorax, så tänkte jag att katten kanske skulle heta thorax [tåraks]. Fast det låter lite väl brutalt nästan för den där lille spillevinken, hehe.

Andra namnförslag är:
Bellman, Sigge och Charles.

Jag hoppas att han söker sig till mig redan första natten och sover med mig
Fin katt, jag röstar absolut på namnet Sigge. Tyckte det passade katten
Citera
2008-09-21, 02:42
Medlem
Snurrens avatar
Tänk på att även ganska små fönsterspringor kan forsceras av en liten kattunge. Min katt hann sätta sig på fönsterblecket flera gånger innan vi lärde oss. En gång hörde vi henne...hon satt och spann högljutt i kvällsmörkret... 4 trappor upp Tilläggas bör att hon har både balkong och stor terrass att lufta sig på.

När et gäller leksaker så är det mycket individuellt vad dom gillar. Min stora katt älskar rasslande pälsmöss, hennes halvvuxna dotter sitter i timtal och plockar upp guldfärgade lekalulor ut en skål med samplanterade växter. Min förra katts favoritleksaker var små lösa nystan av grön ståltråd (för växter). En annan katt hade mani på sugrör.

Är man en klok ägare som du verkar vara så checkar man av vilken slags perspnlighet katten har under första veckan och sen förstärker man de goda egenskaperna. Om katten är väldigt orolig och ledsen när den kommer så kan man pröva att bära den mycket. Trivs den med det så kan man stoppa in den innanför tröjan och dra åt med ett skärp i midjan (nagga gärna klorna lite innan, dom kan vara sylvassa - det gör man med fördel när dom sover i början, och bara några klor åt gången.)

Ett stort NO NO är att låta den lilla söta kissen leka med händer. Det är inte fullt så gulligt där den biter dina händer och är vuxen stor och stark. Under en period har de flesta kattungar en stark drift att bita i ens tår när man sover. Jag gick fri, men dottern sov med tofflor en period. Den ovanan försvann på någon månad.

Kalla den vis ditt namn ofta och försök få den att komma när du ropar. Belöna gärna med någon liten godbit så att den lär sig att det är trevligt att komma. Och sen är det det där med rösten. Det låter så fjompigt med de flesta katter älskar när man pratar med ljus bebisröst till dem. För att förstärka samhörigheten med katten så kan man uppmuntra dem att prata, d v s svara och fråga vad de vill, snart blir dom duktiga på att tala om vad dom önkskar om man uppmuntrar dom.

I dag höll vi på att gå bet när vi hämtade hem vår honkatt från en parningsvisit hos en hane i grannstaden. Hon skrek ömkligt när vi lade in buren i bakutrymmet av kombin. Så långt fattade vi, hon var så glad att se oss att hon ville vara med inne i bilen, så vi stannade till och lyfte ur buren. Sen krafsade hon ett bra tag och vi blev rädda att hon var kissnödigt (hon har aldrig haft någon kissolycka). Men efter mycket klurande kom vi på att hon ville "hålla handen". Jag och dottern petade in våra fingrar i buren och hon lade sina tassar på och SPANN ljudligt hela resten av resan hem. Hon fortsatte att spinna förnöjt ett bra tag hemma sedan.

Det ska nog gå bra när ni lär känna varandra.
Citera
2008-09-21, 10:25
Medlem
Kompromissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle.b
Fin katt, jag röstar absolut på namnet Sigge. Tyckte det passade katten

Så hette min gamla skrutt! Fint!

Hade jag varit du hade jag laddat upp med fy-spray och kattmynta (finns i sprayform också).
En klösbräda är bra att inhandla, spraya den med lite kattmynta så blir den om din kisse är en av katterna som reagerar på kattmynta ett säkert kort. Ej roligt med sönderklösta väggar eller soffor.
Handla bra mat! Känner du någon uppfödare kan du säkert få uppfödar-rabatt på maten genom dem. Mycket viktigt i min mening för en frisk katt. Det kostar mer men iom att de inte behöver äta mycket då näringsinnehållet är högt jämnar det ut sig.
Veterinärsbesök får du boka in, lillkissen är enligt annonsen inte vaccinerad eller besiktigad. Ring agria eller något annat företag och sätt upp en försäkring. Inte roligt om det lilla livet blir sjukt.

Lycka till!
//fröken kompromiss
Citera
2008-09-21, 11:24
Medlem
Soppas avatar
Hur går det TS? Har du fått hem den ännu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in