2008-09-21, 11:54
Medlem
TAck så hemskt mycket för alla tips!

Kommer inte hämta den förrens 20.00 ikväll. Då min mamma jobbar till 19.00 idag.

Restiden är ungefär 40 min, jag har en bur, men har på något vis fått för mig, att en väska nästan är skönare då den har lite mer "flexibla" väggar, så den kan få gosa in sig i den ställning den vill. Vad är att föredra? Kommer ha väskan eller buren i mitt knä hela vägen, och om jag har en väska kommer den självklart vara öppen (läs: helöppen).

Har haft en rundvandring i huset, för att kolla eventuella kablar som ligger dåligt till osv.

Rapport kommer ikväll.
Citera
2008-09-21, 12:32
Medlem
Snurrens avatar
Jag har både en stor bur och en liten smidig väska. Lustigt nog är det lite olika hur mina katter vill åka. Ska man lasta in mycket i bilen är buren bra för man kan sätta saker på den. Vill man ha den i knät eller på bussen så är en väska bäst. När det gäller bur, så är den ofta bäst att ta med till veterinären då katten oftare känner sig mer skyddad då. Det är inte alls säkert att kissen blir rädd, jag sålde kattungar i somras och ingen var rädd att åka bil. Mina två katter är helcoola i bilen, skärgårdsbåtar också för den delen. Men det där är olika. Hoppas att allt blir så bra som du hoppas! Du verkar väldigt väl förberedd. Något som kan hända är att kattungen blir lite orolig och ledsen första natten, men det är bara naturligt.
Citera
2008-09-21, 12:38
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Kalla den vis ditt namn ofta och försök få den att komma när du ropar. Belöna gärna med någon liten godbit så att den lär sig att det är trevligt att komma. Och sen är det det där med rösten. Det låter så fjompigt med de flesta katter älskar när man pratar med ljus bebisröst till dem. För att förstärka samhörigheten med katten så kan man uppmuntra dem att prata, d v s svara och fråga vad de vill, snart blir dom duktiga på att tala om vad dom önkskar om man uppmuntrar dom.

.
NATURLIGTVIS ska du kalla den vid "sitt" namn. Jag skrev fel där mitt i natten. Katten ska lära sig sitt namn, det underlättar när man vill att de ska komma.
Citera
2008-09-21, 13:53
Medlem
Rapport igen:

Har varit iväg och köpt: matskålar, halsband, koppel, sele, borste, kattgodis (bra för att ge honom lite beröm om han klarar bilfärden), kattmat, kattsand, sovplats för honom, en snyggare bur (väskformad), nya fleece filtar, bajslåda (heter det så?), klo och lite olika leksaker.

Första utgiften: 1950kr

Något mer jag behöver?
Citera
2008-09-21, 14:09
Medlem
Geoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soleils
Rapport igen:

Har varit iväg och köpt: matskålar, halsband, koppel, sele, borste, kattgodis (bra för att ge honom lite beröm om han klarar bilfärden), kattmat, kattsand, sovplats för honom, en snyggare bur (väskformad), nya fleece filtar, bajslåda (heter det så?), klo och lite olika leksaker.

Första utgiften: 1950kr

Något mer jag behöver?

Hur orkar ni egentligen? Pröjsa 2000 spänn redan innan kattungen kommit och därtill betala för själva katten samt vaccinationer och en massa annat. Är det evolutionen; alltså kvinnans speciella behov av att ta hand om något som spelar in här? Hursomhelst, företag tjänar stora pengar på det beteendet - keep up the good work.
Citera
2008-09-21, 14:11
Medlem
Snurrens avatar
Ett fortsatt gott humör... du tar verkligen det här på allvar. Kattgodis är jättebra, men när kissen är så liten kan man dela varje tablett i 2 eller fyra delar (om det är vita-be eller liknande)
Citera
2008-09-21, 14:20
Medlem
Snurrens avatar
En klöspinne, bra att vänja dom vid från början. Moja in lite kattgodis i den grova ytan, för dom vill gärna bita lite när dom klöser också.
Citera
2008-09-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geoff
Hur orkar ni egentligen? Pröjsa 2000 spänn redan innan kattungen kommit och därtill betala för själva katten samt vaccinationer och en massa annat. Är det evolutionen; alltså kvinnans speciella behov av att ta hand om något som spelar in här? Hursomhelst, företag tjänar stora pengar på det beteendet - keep up the good work.

Nu råkar det inte vara så att jag är en tjej, utan en kille. Fast jag gillar att värna om mina djur. Är väldigt emot djurplågeri, därför vill jag på något sätt ge de katter jag kan ett åtråvärt liv
Citera
2008-09-21, 15:01
Medlem
Soppas avatar
Ett snöre med en liten papperstuss på, det har dom svårt att motstå. Pingisbollar brukar också vara en höjdare.
Citera
2008-09-21, 15:16
Medlem
Eliza CTs avatar
Visst är det dyrt att ha djur, vilket som.
Men det "betalar" sej i trivsel och glädje. Den som inte vill betala ska inte ha djur. Nu har denna lilla kattungen en ägare som planerat och vill ge den maximalt redan från början och det högaktar jag verkligen. Däremot inte sagt att man måste ha ekonomi för att köpa allt nytt första dagen - men det finns en del som man INTE får snåla på.
Den här tråden blir man glad av att läsa!
Mvh
Citera
2008-09-21, 16:01
Medlem
Leksakerna du nämner; pingisboll, snöre med en tuss har jag redan köpt sen har jag köpt lite små möss och annat han säkert gillar att jaga. Har nu även kompletterad med en klöspinne.
Citera
2008-09-21, 21:49
Medlem
Soppas avatar
Hur går det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in