2008-09-20, 10:49
Medlem
nospes avatar
Tjena!

Imorse vaknade jag och kände att nånting inte var som det skulle. När jag reste mig upp kände jag saliven börja komma smygandes i munnen, så då var det bara att springa till toaletten och kalva ur sig.
Dålig kebabpizza tänkte jag och gick och lade mig igen.
Nästa gång jag vaknade och skulle gå upp på riktigt, så hann jag inte mer än ta en klunk vatten, innan maginnehållet ville ut genom munnen igen. Då tömde jag i princip hela magsäcken, så nu är jag hungrig som fan, men kan inte äta något för då spyr jag bara upp det igen.
Så hur fan kan man göra för att få i sig näring? sitter här och darrar.
Citera
2008-09-20, 11:00
Medlem
Flytande_argots avatar
Det enda du kan göra är egen vätskeersättning. Trixet är ju att inte klunka i sig mycket av den trots att man vill, den kommer ju bara upp igen:

http://www.vardguiden.se/templates/A...ArticleID=7677
Citera
2008-09-20, 11:05
Medlem
nospes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det enda du kan göra är egen vätskeersättning. Trixet är ju att inte klunka i sig mycket av den trots att man vill, den kommer ju bara upp igen:

http://www.vardguiden.se/templates/A...ArticleID=7677

Ska man koka en liter vatten och låta det svalna, eller koka en liter och blanda det med 1 liter svalt?
Citera
2008-09-20, 11:09
Medlem
Flytande_argots avatar
Du behöver inte ens koka upp det. Det är ju bara för att döda eventuella bakterier om det skulle vara så jävla illa att det var vattnet som gjorde dig magsjuk till att börja med, men det är det ju förmodligen inte. Du kan säkert öka mängden socker lite också.

Men sen är det ju det svåra, att bara ta en matsked typ var 5:e minut. Man vill ju gärna häva i sig.
Citera
2008-09-20, 11:23
Medlem
nospes avatar
Det var ganska gott. Får vell dricka en klunk lite då och då.
Men man klarar sig alltså utan mat om man dricker det här?
Citera
2008-09-20, 11:24
Medlem
Bru Nögats avatar
Dropp?
Citera
2008-09-20, 11:55
Medlem
Zorshas avatar
Är magen tillräckligt upprörd så brukar den vilja tömma sig hur fan man än gör, så jag brukar bara dricka så mycket jag bara orkar.
Spyr jag så har jag iaf hunnit få i mig en massa vätska o det känns bättre än en tsked i taget oavsett.
När man just spytt o därmed mår bättre kan man ju även passa på att stoppa i sig nåt mer.
Chips är bra, så du får i dig lite fett, lite salt o de mjuknar rätt bra tills man ska spy upp dom igen.
Varning för popcorn, de river som satan på väg upp.
Frågar du 5 personer på sjukvårdsupplysningen så får du 5 olika svar, men jag brukar INTE "dalta" med min mage när jag har nån magsjuka.
Jag föredrar att stoppa i mycket o kräkas upp mycket, hellre än att bara ligga som en urvriden trasa.
Men det är ju jag, det.

Ett par dagar klarar du dig på vätskersättning utan problem.
Citera
2008-09-20, 11:56
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nospe
Det var ganska gott. Får vell dricka en klunk lite då och då.
Men man klarar sig alltså utan mat om man dricker det här?

Mat klarar du dej utan några dygn men vätskan är mycket viktigt! Drick inte vattnet för kallt - förr lite ljummet. Och som sagt, skedvis. Vätskeersättning bäst (salt, socker)
Får du inte behålla någon vätska så bör du ringa sjukvårdsupplysningen tel 1177.
Krya på dej!
Citera
2008-09-20, 12:03
Medlem
nospes avatar
tack för alla svar
Vätskan får jag behålla, iallafall när jag dricker lite åt gången. Kanske t.o.m ska pröva att äta något
Citera
2008-09-20, 12:10
Medlem
Eliza CTs avatar
The, rostat bröd och sedan annan "snäll" mat som ex. kokt torsk o. ris att börja med. Undvika stekt och starkt kryddad mat tills du är återställd.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in