• 2
  • 3
2008-09-23, 20:29
Medlem
Skrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Med risk för att starta ett flamewar (vilket dock inte är min avsikt)
byter man bort XP mot Fedora av stabilitetsskäl så lär man nog inte bli särskillt glad, man vinner nämligen ingenting alls om man har en välmående XP-maskin.
Däremot är mjukvaruinstallationer i t ex Ubuntu/Debian helt överlägset.
Men vill du prova Linux är Ubuntu enligt mig ett bättre val än Fedora.
Varför använda ett system som man måste konfigurera codec-stöd själv när det finns distar som Ubuntu, som gör det åt dig?

Kanske sant. Men är ute efter ett os som är väldigt enkelt, utan massa skit som jag ej behöver.
Citera
2008-09-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrup
Kanske sant. Men är ute efter ett os som är väldigt enkelt, utan massa skit som jag ej behöver.
Kan faktiskt hålla med lite, Ubuntu är en nybörjarvänlig dist som kanske skulle passa bra här. Ja, du får med en hel del program, men jag skulle inte se det som något jättenegativt. Är man ny så är det rätt skönt att ha några program att "starta med". Då slipper du starta upplevelsen med att googla sönder dig. Ubuntu har även en bredare support och ett riktigt bra svenskt forum. Tror faktiskt det skulle passa bra
Citera
2008-09-23, 21:33
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woicer
Kan faktiskt hålla med lite, Ubuntu är en nybörjarvänlig dist som kanske skulle passa bra här. Ja, du får med en hel del program, men jag skulle inte se det som något jättenegativt. Är man ny så är det rätt skönt att ha några program att "starta med". Då slipper du starta upplevelsen med att googla sönder dig. Ubuntu har även en bredare support och ett riktigt bra svenskt forum. Tror faktiskt det skulle passa bra

Exakt, bara för att det medföljer en del så innebär det ju inte att det inte går att avinstallera
Citera
2008-09-23, 21:36
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Exakt, bara för att det medföljer en del så innebär det ju inte att det inte går att avinstallera
Sen är nog Ubuntu också den dist som har mest mjukvara lätt-tillgängligt.
Citera
2008-09-23, 21:46
Medlem
Skrups avatar
Citat:

Är nog lite windows-van. Man kan alltså ta bort alla eventuella skitprogram som medföljer?

Windows har ju problem med att släppa taget om sina program..
Citera
2008-09-23, 21:48
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrup
Är nog lite windows-van. Man kan alltså ta bort alla eventuella skitprogram som medföljer?

Windows har ju problem med att släppa taget om sina program..

Givetvis, Linux är väldigt modulärt uppbyggt till skillnad från Windows.
Citera
2008-09-23, 21:57
Medlem
Skrups avatar
Citat:
Givetvis, Linux är väldigt modulärt uppbyggt till skillnad från Windows.

Okej

Ska prata med min lärare och höra hans åsikt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här