• 1
  • 2
2008-09-20, 10:22
Medlem
Skrups avatar
Tjenare.

Jag har alltid varit en trogen Windows användare.. Men då jag fått påtryckningar av min datorkunskaps-lärare att Fedora är ett mycket stabilare system, så jag ska prova detta.
Jag har det på en livcd, kör oset i några timmar och jag känner att jag skulle kunna ge det en chans.

Men har lite frågor ang program jag måste ha i Fedora.

Utorrent
Ventrilo
Steam (counter strike)
Msn
Winrar
Filmkonverteringsprogram, även för ljudformat.
iTunes (jag har en ipod)

Osv, alltså vanliga program som funkar i Windows. Finns det några bra motsvarigheter till dessa till Fedora?

Drar os'et mycket från datorn? Mer eller mindre än XP? Jag kommer spela ganska så mycket..

Jag har sökt. Och jag vill höra eran uppdaterade åsikt.
Citera
2008-09-20, 10:47
Medlem
sommarlovs avatar
Jag kör själv Fedora 9 på en dator, jag använder systemet för att redigera bilder med Lightzone (köpeprogram)
Fedora är väldigt fritt och rent från program med diskutabelt ursprung (läs mp3 och mpeg) som tex Ubuntu är fullt av.
Du får ingen officiell support för installation av vissa program, men hela nätet är fullt med guider så du kan spela upp tex mp3 utan problem.
Kan inte svara på dina specifika programfrågor, men det mesta har en motsvarighet i Linux, google kan svara!

Och ja, Fedora är superstabilt, se Fedora som en förhandsversion av Red Hat.
Citera
2008-09-20, 11:43
Bannlyst
Utorrent -> ktorrent eller rtorrent
Ventrilo -> funkar i wine
Steam (counter strike) -> funkar i wine
Msn -> Pidgin, aMsn
Winrar -> rar/unrar
Filmkonverteringsprogram, även för ljudformat. -> mplayer med lite flaggor
iTunes -> gtkpod
Citera
2008-09-20, 12:05
Medlem
Skrups avatar
Sommarlov: Tar det lite kraft av datorn? Gillar du systemet mer än XP?

''Fedora är superstabilt, se Fedora som en förhandsversion av Red Hat.'' Hur menar du? Har ingen som hällst erfarenhet av Linuxs olika dialekter.

Adis: Hur funkar Wine? Vad är det för sorts program? Funkar de programen du nämner bra? Lätta att installera?
Citera
2008-09-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrup
Sommarlov: Tar det lite kraft av datorn? Gillar du systemet mer än XP?

''Fedora är superstabilt, se Fedora som en förhandsversion av Red Hat.'' Hur menar du? Har ingen som hällst erfarenhet av Linuxs olika dialekter.

Adis: Hur funkar Wine? Vad är det för sorts program? Funkar de programen du nämner bra? Lätta att installera?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wine beskriver hur wine fungerar.
Är "spela" någon som är viktigt för dig så bör du stanna i Windows eller i alla fall köra dualboot (både XP och linux). På så sätt kan du välja windows när du ska spela och linux till resten. Som sagt, det går att köra igenom wine men räkna med att du inte når upp till samma prestanda som om du spelar på windows.

Ventrilo går säkert också köra i Wine. Det finns det ett alternativ som heter Mumble. Det fungerar ungefär på samma sätt (vad jag läst i alla fall) och det fungerar både under linux och windows. Dessutom är det gratis och det är inga spärrar på max antal anslutna som det är i de senare versionerna av ventrilo. Som MSN-klient finns det också flera alternativ. Emesene är en klient som jag fallit för i alla fall. Visst, du saknar en del funktioner från "Windows Live Messenger", men du har det du behöver. Pidgin är också en populär klient.
Senast redigerad av woicer 2008-09-20 kl. 12:38.
Citera
2008-09-20, 14:18
Medlem
Skrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woicer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wine beskriver hur wine fungerar.
Är "spela" någon som är viktigt för dig så bör du stanna i Windows eller i alla fall köra dualboot (både XP och linux). På så sätt kan du välja windows när du ska spela och linux till resten. Som sagt, det går att köra igenom wine men räkna med att du inte når upp till samma prestanda som om du spelar på windows.

Ventrilo går säkert också köra i Wine. Det finns det ett alternativ som heter Mumble. Det fungerar ungefär på samma sätt (vad jag läst i alla fall) och det fungerar både under linux och windows. Dessutom är det gratis och det är inga spärrar på max antal anslutna som det är i de senare versionerna av ventrilo. Som MSN-klient finns det också flera alternativ. Emesene är en klient som jag fallit för i alla fall. Visst, du saknar en del funktioner från "Windows Live Messenger", men du har det du behöver. Pidgin är också en populär klient.

Okej, tack så mycket

Då jag spelar en del ska jag nog tänka över detta med Linux. Hört precis de du säger om prestandan.

Men ska installera detta på en annan dator och se om jag gillar det.

Att köra med två os samtidigt kan dock vara något, finns det guider för hur man gör? Drar det ner på prestandan?
Citera
2008-09-20, 15:18
Medlem
uTorrent: Deluge (Väldigt lik)
MSN: emesene (Mycket snyggare och bättre än Pidgin och aMSN)
WinRAR: "unrar" kommandot eller använda "Archive Manager".
iTunes: Songbird. www.getsongbird.com

Ventrilo och CS funkar i Wine.
Citera
2008-09-20, 16:49
Medlem
sommarlovs avatar
Tar inte speciellt mycket kraft, men har du en snabb dator blir de förstås roligare.
Red Hat är en Linux-dist som säljs av Redhat (!), men deras gratisvariant som testar alla nya saker heter Fedora!
Citera
2008-09-20, 19:26
Medlem
Skrups avatar
-198: Okej, tack så mycket

Sommarlov: Okej okej. Vet du vart man kan finna guid så man installerar Linux så att man kan välja mellan Windows och Linux vid uppstart. Har googlat men hittar inte inget..

Edit: Hittade, http://nygards.org/linux/installera.html
Senast redigerad av Skrup 2008-09-20 kl. 19:30.
Citera
2008-09-20, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrup
-198: Okej, tack så mycket

Sommarlov: Okej okej. Vet du vart man kan finna guid så man installerar Linux så att man kan välja mellan Windows och Linux vid uppstart. Har googlat men hittar inte inget..

Edit: Hittade, http://nygards.org/linux/installera.html

Du behöver oftast ingen guide på de vanligare distributionerna utan det sköter sig automagiskt
Citera
2008-09-21, 11:20
Medlem
Skrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
Du behöver oftast ingen guide på de vanligare distributionerna utan det sköter sig automagiskt

Okej. Tar detta någon märkbar kraft av datorn? Att ha två os..
Citera
2008-09-21, 11:26
Medlem
pwrs avatar
icke. tar väl lite plats, men det kan man köpa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto