• 1
  • 2
2008-09-19, 21:29
Medlem
mmas avatar
Hej!

Min dator har brjat bete sig lite skumt, tex nr jag trycker p startknappen fr att f upp menyn gr det extremt sltt, den kommer sakta sakta fram, frst helt genomskinlig sen gr det otroligt sakta, kanske 5 sekunder sen kan jag trycka vad jag ska, om jag tex vljer "program" s tar det lika lng tid igen fr nsta meny att komma fram.

Samma fenomen i tex spel, nr jag skulle kra STALKER nu s r det extremt sltt att starta, menyerna gr skitsakta men all musik osv spelar p som vanligt.

Och i vrigt r windows lika snabbt som vanligt, inga problem att surfa osv. Men nr jag trycker menyn gr det AP-segt.

ven starta burken tar jttelng tid, och nr windowslogon kommer r det samma fenomen nmligen att den vxer fram sakta sakta.

Har en dator som r bara ett par mnader gammal s det r ingen brist p kraften.

Frslag?

edit: nu tog det tex 5.31 att starta om, allts lngt ifrn normalt.

Men i vrigt funkar den ju bra, vad kan det vara? har inte installerat nn hrdvara p slutet vad jag kan komma p.
Senast redigerad av mma 2008-09-19 kl. 21:37.
Citera
2008-09-19, 21:48
Medlem
mmas avatar
Vet inte om testat spelet stalker?

Men nr man r i menyn i spelet s rr det sig i bakgrunden, det som rr sig hackar enormt, menyn gr segt.

Sen "mellansekveserna" som r lite som film bara.. dom gr vidrigt segt.

Det r som att viss sorts grafik kukat ur?
Citera
2008-09-19, 21:53
Medlem
927s avatar
beror troligen p att nn process ligger runt 100% cpu, kolla om det r s ibland och vilken (frutom systemets vnteprocess)
Citera
2008-09-19, 22:08
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
beror troligen p att nn process ligger runt 100% cpu, kolla om det r s ibland och vilken (frutom systemets vnteprocess)

nej inget snt, ligger p under 5%.
Citera
2008-09-20, 21:54
Medlem
mmas avatar
inga funderingar?
Citera
2008-09-20, 22:04
Medlem
w580is avatar
vad har du fr datordelar?
Vilket OS har du?
vad ligger system vnteprocessen p?
arbetar din dator fast du inte har ngra krvande program uppe?

du kanske har ondiga program som startas med windows?

tryck p start, kr, och skriv in "msconfig", vlj fliken "autostart" ta bort alla program du inte behver.
Citera
2008-09-20, 23:22
Medlem
Ammelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w580i
Vilket OS har du?

tryck p start, kr, och skriv in "msconfig", vlj fliken "autostart" ta bort alla program du inte behver.

dr har du tillrckligt med lsningar. Annars defegramantera (STAVNING!) eller format c.
Citera
2008-09-21, 01:01
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ammelit
dr har du tillrckligt med lsningar. Annars defegramantera (STAVNING!) eller format c.

Postjagar du rejlt hr i forumet, nstan tv sidor med inlgg bara frn dig?

Nja, format c: frstr jag vl att man kan gra, men ser det som sista utvgen, sen defrag r knappast en lsning p mitt problem.
Citera
2008-09-21, 01:07
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w580i
Vilket OS har du?

Jag har en:
Abit IP 35
Core2duo cpu 2x3.16 ghz 64bit
patriot 4gig internminne (2 sitter i .. och ett ligger p skrivbordet=))
500gig sata2
Nvidia 8800GT 512meg + zalman

program som startas r ingen skillnad mot fr ~2 veckor sen nr datorn funkade utan problem i bla spel. Det som startar r tex ftpserver, DC, mIRC osv, men har ven startat utan dom och provat utan skillnad.

cpu usage ligger p under 10%

Det funkar allts utan problem att kra tunga grafiksaker som ps och lightroom, men bakgrundsanimationer i menyer p spel osv gr APsegt.

Kan det ha ntt att gra med DirectX? quicktime? nn sn instick? Inget minne av att nn sn uppdatering kommit p slutet, men kan ju ha frsvunnit ur mitt minne med?
Citera
2008-09-21, 12:33
Medlem
Ammelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Postjagar du rejlt hr i forumet, nstan tv sidor med inlgg bara frn dig?

Nja, format c: frstr jag vl att man kan gra, men ser det som sista utvgen, sen defrag r knappast en lsning p mitt problem.

Hahha nej nej frsker bara hlpa till till skillnad frn andra som inte uppskattar det
Citera
2008-09-23, 21:59
Medlem
mmas avatar
nn med serisa tips?
Citera
2008-09-23, 23:58
Medlem
Som ngon tidigare undrade: -Vilket OS har du?

Att det r ngon Windows-variant fattar vl alla, men nr du inte ger mer specifika detaljer drutver (W98, Me, W2k, XP, Vista, W2k3, W2k8...) s r det ju som att undra "-Jag har en bil, varfr funkar inte ena blinkersen?" och drefter bli ofrskmd nr folk frsker diagnostisera och hjlpa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in