• 1
  • 2
2008-09-19, 21:29
Medlem
mmas avatar
Hej!

Min dator har börjat bete sig lite skumt, tex när jag trycker på startknappen för att få upp menyn går det extremt slött, den kommer sakta sakta fram, först helt genomskinlig sen går det otroligt sakta, kanske 5 sekunder sen kan jag trycka vad jag ska, om jag tex väljer "program" så tar det lika lång tid igen för nästa meny att komma fram.

Samma fenomen i tex spel, när jag skulle köra STALKER nu så är det extremt slött att starta, menyerna går skitsakta men all musik osv spelar på som vanligt.

Och i övrigt är windows lika snabbt som vanligt, inga problem att surfa osv. Men när jag trycker menyn går det AP-segt.

Även starta burken tar jättelång tid, och när windowslogon kommer är det samma fenomen nämligen att den växer fram sakta sakta.

Har en dator som är bara ett par månader gammal så det är ingen brist på kraften.

Förslag?

edit: nu tog det tex 5.31 att starta om, alltså långt ifrån normalt.

Men i övrigt funkar den ju bra, vad kan det vara? har inte installerat nån hårdvara på slutet vad jag kan komma på.
Senast redigerad av mma 2008-09-19 kl. 21:37.
Citera
2008-09-19, 21:48
Medlem
mmas avatar
Vet inte om testat spelet stalker?

Men när man är i menyn i spelet så rör det sig i bakgrunden, det som rör sig hackar enormt, menyn går segt.

Sen "mellansekveserna" som är lite som film bara.. dom går vidrigt segt.

Det är som att viss sorts grafik kukat ur?
Citera
2008-09-19, 21:53
Medlem
927s avatar
beror troligen på att nån process ligger runt 100% cpu, kolla om det är så ibland och vilken (förutom systemets vänteprocess)
Citera
2008-09-19, 22:08
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
beror troligen på att nån process ligger runt 100% cpu, kolla om det är så ibland och vilken (förutom systemets vänteprocess)

nej inget sånt, ligger på under 5%.
Citera
2008-09-20, 21:54
Medlem
mmas avatar
inga funderingar?
Citera
2008-09-20, 22:04
Medlem
w580is avatar
vad har du för datordelar?
Vilket OS har du?
vad ligger system vänteprocessen på?
arbetar din dator fast du inte har några krävande program uppe?

du kanske har onödiga program som startas med windows?

tryck på start, kör, och skriv in "msconfig", välj fliken "autostart" ta bort alla program du inte behöver.
Citera
2008-09-20, 23:22
Medlem
Ammelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w580i
Vilket OS har du?

tryck på start, kör, och skriv in "msconfig", välj fliken "autostart" ta bort alla program du inte behöver.

där har du tillräckligt med lösningar. Annars defegramantera (STAVNING!) eller format c.
Citera
2008-09-21, 01:01
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ammelit
där har du tillräckligt med lösningar. Annars defegramantera (STAVNING!) eller format c.

Postjagar du rejält här i forumet, nästan två sidor med inlägg bara från dig?

Nåja, format c: förstår jag väl att man kan göra, men ser det som sista utvägen, sen defrag är knappast en lösning på mitt problem.
Citera
2008-09-21, 01:07
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w580i
Vilket OS har du?

Jag har en:
Abit IP 35
Core2duo cpu 2x3.16 ghz 64bit
patriot 4gig internminne (2 sitter i .. och ett ligger på skrivbordet=))
500gig sata2
Nvidia 8800GT 512meg + zalman

program som startas är ingen skillnad mot för ~2 veckor sen när datorn funkade utan problem i bla spel. Det som startar är tex ftpserver, DC, mIRC osv, men har även startat utan dom och provat utan skillnad.

cpu usage ligger på under 10%

Det funkar alltså utan problem att köra tunga grafiksaker som ps och lightroom, men bakgrundsanimationer i menyer på spel osv går APsegt.

Kan det ha nått att göra med DirectX? quicktime? nån sån instick? Inget minne av att nån sån uppdatering kommit på slutet, men kan ju ha försvunnit ur mitt minne med?
Citera
2008-09-21, 12:33
Medlem
Ammelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Postjagar du rejält här i forumet, nästan två sidor med inlägg bara från dig?

Nåja, format c: förstår jag väl att man kan göra, men ser det som sista utvägen, sen defrag är knappast en lösning på mitt problem.

Hahha nej nej försöker bara hälpa till till skillnad från andra som inte uppskattar det
Citera
2008-09-23, 21:59
Medlem
mmas avatar
nån med seriösa tips?
Citera
2008-09-23, 23:58
Medlem
Som någon tidigare undrade: -Vilket OS har du?

Att det är någon Windows-variant fattar väl alla, men när du inte ger mer specifika detaljer därutöver (W98, Me, W2k, XP, Vista, W2k3, W2k8...) så är det ju som att undra "-Jag har en bil, varför funkar inte ena blinkersen?" och därefter bli oförskämd när folk försöker diagnostisera och hjälpa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in