2008-09-19, 19:56
Medlem
Vilket är det bästa alternativet om man vill spara med låg risk?

Några former jag tänkt på är långa räntefonder, fasträntekonto, vanligt bankkonto (med hög ränta), olika typer av obligationer, t ex statsskuldväxlar och premieobligationer. Korta räntefonder, har jag hört, kan man t o m förlora pengar på, så det ska inte vara något bra alternativ. Alla räntefonder har nackdelen att de tar ut förvaltaravgifter. Räntefonder och obligationer bör väl ha en högre avkastning än bankkonton eftersom de har en större risk?

Några jag kollat upp: Nordeas förmånskonto som ger 4,6%, med 6 fria uttag per år. Swedbank har ganska hög ränta på sitt fasträntekonto, 5,27% med bindningstid 6 månader.
Citera
2008-09-19, 23:16
Medlem
Finans.killens avatar
Statspapper funkar väl.
Krydda med lite bostadsbolags-obligationer om du känner behov av att "gambla" lite
Citera
2008-09-20, 22:48
Medlem
Starvids avatar
Ett fult men (ännu?) inte olagligt knep är att öppna en kapitalförsäkring hos en nätmäklare och köpa en bra kort räntefond. Sedan säljer du den och tar ut alla pengarna någon dag innan nyår och sätter in pengarna igen precis efter nyår. Då slipper du all skatt.
Citera
2008-09-20, 23:10
Medlem
Feg som jag är, i dessa oroliga tider kör jag 100% statsskuldväxlar. Pengarna är ej låsta, korta löptider, ingen coutage eller andra avgifter, och säkrare sparform får man leta efter.
Citera
2008-09-20, 23:40
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Feg som jag är, i dessa oroliga tider kör jag 100% statsskuldväxlar. Pengarna är ej låsta, korta löptider, ingen coutage eller andra avgifter, och säkrare sparform får man leta efter.

vilken avkastning har dom?
Citera
2008-09-21, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
vilken avkastning har dom?

https://www.riksgalden.se/templates/Secure/AuctionResultsPage____16131.aspx?type=SSVX
Citera
2008-09-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
https://www.riksgalden.se/templates/Secure/AuctionResultsPage____16131.aspx?type=SSVX

4,43% på de senast utgivna, alltså. Då är det bättre ränta på fasträntekonto. Har inte jämfört alla banker men Skandiabanken har nyss höjt sin ränta, t ex 5,40% för bindningstid ett år. http://www.skandiabanken.se/hem/blog/templates/pages/blog____1617.aspx?blogid=ba08516a-4d48-4d12-b486-7f4cf3ddca61&month=2008-09-19 Där gäller enligt kommentarerna på bloggen insättningsgarantin också. Man kan väl gissa att räntan kommer att gå ner det närmaste året och då borde det vara bra med fast ränta.

Sen har väl statsskuldväxlar redan blivit övertecknade så det finns inga kvar.
Citera
2008-09-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av höstmörker
4,43% på de senast utgivna, alltså. Då är det bättre ränta på fasträntekonto. Har inte jämfört alla banker men Skandiabanken har nyss höjt sin ränta, t ex 5,40% för bindningstid ett år. http://www.skandiabanken.se/hem/blog/templates/pages/blog____1617.aspx?blogid=ba08516a-4d48-4d12-b486-7f4cf3ddca61&month=2008-09-19 Där gäller enligt kommentarerna på bloggen insättningsgarantin också. Man kan väl gissa att räntan kommer att gå ner det närmaste året och då borde det vara bra med fast ränta.

Sen har väl statsskuldväxlar redan blivit övertecknade så det finns inga kvar.

Jopp, i.o.m. att växlarna säljs på auktion så har räntan pressats ner av det stora intresset p.g.a. turbulensen. Så i dagsläget är Riksgäldens sparkonto att föredra med 4,50% i ränta, och detta utan bindningstid samt att hela beloppet är skyddad och inte upp till 250.000 som hos bankerna.

Nya växlar ges ut och auktioneras ut varannan vecka, dom är inte slut.

Statsskuldväxlar har annars alltid haft högre avkastning än riksgäldens sparkonto.
Citera
2008-09-21, 13:14
Medlem
Starvids avatar
Då kan man ju fråga sig varför inte alla de fiiiiiina finansbolagen stoppar in sina slantar i det proletära Riksgäldsspar?
Citera
2008-09-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Då kan man ju fråga sig varför inte alla de fiiiiiina finansbolagen stoppar in sina slantar i det proletära Riksgäldsspar?
För att det blir inget över när cheferna har plockat ut bonusarna
Citera
2008-09-21, 20:40
Medlem
cobrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Ett fult men (ännu?) inte olagligt knep är att öppna en kapitalförsäkring hos en nätmäklare och köpa en bra kort räntefond. Sedan säljer du den och tar ut alla pengarna någon dag innan nyår och sätter in pengarna igen precis efter nyår. Då slipper du all skatt.
Det skulle jag tro ger högst absolut nettoavkastning i nuläget, verkar ligga på 4.8% vilket motsvarar en bankränta på 4.8/0.7 = 6,85%
Citera
2008-09-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
Det skulle jag tro ger högst absolut nettoavkastning i nuläget, verkar ligga på 4.8% vilket motsvarar en bankränta på 4.8/0.7 = 6,85%

Ja, tyvärr måste man betala 30% skatt på bankräntan, så av 5.40% blir det bara 5.40*0.7 = 3.78% kvar. Dessutom är väl inflationen ovanligt stor just nu, 4.3% enligt http://www.riksbank.se/.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in