2008-10-21, 20:24
Medlem
Jag läste precis om något som heter realobligationer eller realränteobligationer. Dessa ska vara "försäkrade" mot inflationen så att de inte blir värda mindre pga hög inflation, vilket pengarna på ett bankkonto alltså kan bli enligt ovan.

Citat:
Inflationsskyddat sparande
Realobligationer är inflationsskyddat sparande. Både räntan och sparbeloppet räknas upp med inflationen. Du riskerar inte att pengarna minskar i värde om inflationen skulle bli större än förväntat. Realobligationer är därför ett väldigt säkert sparande.

Realobligationer ges ut i lite längre löptider, just nu mellan 7 och 20 år.

Det är auktion av realobligationer ungefär varannan torsdag. Du kan lägga bud på 25 000 kronor upp till 10 miljoner kronor.

https://www.riksgalden.se/templates/Secure/Page____513.aspx

Realobligationer ges ut av Riksgälden, men man kan också köpa realräntefonder hos banker. Dessa har dock en förvaltningsavgift på ca 0,6-0,75%

Tyvärr är det inte enkelt att förstå beskrivningen på Riksgäldens hemsida om vad det kostar att köpa realobligationer (budbelopp, nominellt belopp, upplupen ränta, överkurs, underkurs osv).
Citera
2008-10-21, 20:32
Medlem
Bockstensmannens avatar
Jag utnyttjar den här tråden för en fråga, vad exakt är statsskuldväxlar? Hur går det till när man köper och vad är för- och nackdelarna?
Citera
2008-10-21, 20:58
Medlem
robin89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Jag utnyttjar den här tråden för en fråga, vad exakt är statsskuldväxlar? Hur går det till när man köper och vad är för- och nackdelarna?
Står ju här på sidan.. https://www.riksgalden.se/templates/Secure/Page____511.aspx
Citera
2008-10-21, 21:26
Medlem
Bockstensmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robin89
Står ju här på sidan.. https://www.riksgalden.se/templates/Secure/Page____511.aspx
Tack
Citera
2008-10-22, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av höstmörker
Jag läste precis om något som heter realobligationer eller realränteobligationer. Dessa ska vara "försäkrade" mot inflationen så att de inte blir värda mindre pga hög inflation, vilket pengarna på ett bankkonto alltså kan bli enligt ovan.
Realränteobligationer är lite roliga. Både nominellt belopp och ränta räknas upp med konsumentprisindex, men du får inga skattemässiga fördelar av det.

Historiskt har realräntan i Sverige legat på 3-4 %. Just nu ligger den under 2 %, så om du inte tror på att vi inom kort råkar ut för en större inflationschock (t.ex. p.g.a. stigande oljepriser) bör du nog avvakta med att köpa realränteobligationer.

Citat:
Ursprungligen postat av höstmörker
Tyvärr är det inte enkelt att förstå beskrivningen på Riksgäldens hemsida om vad det kostar att köpa realobligationer (budbelopp, nominellt belopp, upplupen ränta, överkurs, underkurs osv).
Du har samma problem om du vill köpa enskilda obligationer av vilket slag det än vara månde. Säljräntan är det som är intessant om du skall köpa obligationer på marknaden. RGK emitterar inte realränteobligationer särskilt ofta, så det är för det mesta på marknaden man får köpa dem.
Citera
2008-10-22, 01:42
Bannlyst
Räntepapper är säkrast av allt.

/Z
Citera
2008-10-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Realränteobligationer är lite roliga. Både nominellt belopp och ränta räknas upp med konsumentprisindex, men du får inga skattemässiga fördelar av det.

Historiskt har realräntan i Sverige legat på 3-4 %. Just nu ligger den under 2 %, så om du inte tror på att vi inom kort råkar ut för en större inflationschock (t.ex. p.g.a. stigande oljepriser) bör du nog avvakta med att köpa realränteobligationer.

Du har samma problem om du vill köpa enskilda obligationer av vilket slag det än vara månde. Säljräntan är det som är intessant om du skall köpa obligationer på marknaden. RGK emitterar inte realränteobligationer särskilt ofta, så det är för det mesta på marknaden man får köpa dem.

Fast just nu är ju inflationen väldigt hög. 4,3% i augusti och 4,2% i september. Tror du att den kommer att sjunka snart? Som jag skrev ovan så blir inflationen större än bankräntan minus kapitalskatt (5,40%*70%=3,78%).

Läste den här notisen på www.morningstar.se:

Citat:
2008-10-22 "Räntefonder vann i längden"

Källa:
Dagens Nyheter DN har jämfört avkastningen från aktiefonder med räntefonder de senaste 10 åren, med Morningstar som källa, samt intervjuat Per Frennberg på Alecta om varför räntefonder givit högre avkastning. "Det är väldigt låg sannolikhet att det ska ske. Men om det blir en riktig katastrofperiod då kan man hamna sämre med aktier, och där är vi tydligen nu" säger Per Frennberg.
[DN har inte använt Morningstars fondindex, som är vår mest rättvisa jämförelse. Per Frennberg har fel, internationellt är det gott om 10-årsperioder då räntesparande överträffat aktier. Till exempel var fördelen med obligationer betydligt större under 1970-talet, då var räntorna högre och aktier gav sämre avkastning än de senaste 10 åren. -JL]

Å andra sidan läste jag på di.se att många istället rekommenderar fasträntekonto just nu. Förvirrande. De kanske inte tänkte på inflationen och realränteobligationer.

Citat:
På frågan om statspapper är en bra sparform säger Riksgäldens informationschef Marja Lång:
"Just nu får du faktiskt bättre ränta på vårt konto. Så är det inte i vanliga fall."

Finns det några fördelar med att ha pengarna hos er, jämfört med att ha dem på ett bankkonto?
"Det finns ingen anledning att inte ha pengar på banken i Sverige. Men är du väldigt orolig kan du flytta pengarna till Riksgälden."
(http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fsectionid%3Ddinapengar%26stat%3D0%2 6menusection%3Ddinapengar%3Bdinapengarnyheter%26ar ticleid%3D2008%255C09%255C30%255C303470)

"Men tänk på att även på bankkonton kan du få bra ränta", säger Nordeas privatekonom Anna Bäcklund.
Claes Hemberg på Avanza håller med. De räntefonder som svenskarna väljer är ofta onödigt dyra, säger han. En räntefond med mellan 0,7 och 1 procent i avgift slukar mycket pengar om fonden i nuläget ger 3-4 procent i avkastning.

Drygt 4 av 10 Avanzafondköpare går just nu till räntefonder. Fler borde i stället borde välja bankkonto, tycker Claes Hemberg.
"De är enklare att jämföra och ger ofta mer."
(http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26smallscreen%3D0%26sectio nid%3Ddinapengar%26menusection%3Ddinapengar%3Bdina pengarnyheter%26articleid%3D2008%255C09%255C30%255 C303432)

Har du en slant över och inte behöver röra den på ett tag kan det vara läge att binda räntan nu. Sparräntan, alltså. För mycket talar för lägre räntor framöver. "Har man möjlighet att avvara pengarna ett år, då får man bra betalt nu", säger Nordeas chefsanalytiker Annika Winsth.
(http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255c10% 255c22%255c307396%26SectionId%3DDinapengar%26menus ection%3DDinapengar%3BDinapengarNyheter)
Citera
2008-10-22, 21:53
Medlem
Vet att SEB har en årsfristig obligation som handlar med räntepapper som dem säljer denna månaden ut, 10000 och minst det nominella beloppet tillbaka, lite risk är där i den men den är inte påtaglig, dem har också penningmarknadsfonder som har stigit otroligt mycket enligt avanzas topplista.

Har också sett en ny sorts hedgeräntefont som ingår i deras accessutbud(stavning?)

Inte meningen att haussa SEB men dem har ett bra fondutbud.
Citera
2008-10-23, 00:05
Medlem
Giovannidibiccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Vet att SEB har en årsfristig obligation som handlar med räntepapper som dem säljer denna månaden ut, 10000 och minst det nominella beloppet tillbaka, lite risk är där i den men den är inte påtaglig, dem har också penningmarknadsfonder som har stigit otroligt mycket enligt avanzas topplista.
Indexobligationer brukar inte vara någon bra affär. Alldeles för många dolda avgifter.

Orsaken till att SEB Penningmarknadsfond USD har stigit så mycket de senaste månaderna är att den placerar i penningmarknadsinstrument (certifikat och statsskuldväxlar) som är denominerade i US-dollar. Fonden har gått upp ungefär lika mycket som dollarn har stärkts mot kronan.
Citera
2008-10-23, 00:07
Medlem
Giovannidibiccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuperTramp
Räntepapper är säkrast av allt.
Tänker du på räntepapper utgivna av Fannie Mae eller General Motors eller någon annan särskild emittent? Det finns rätt många olika risknivåer att välja mellan. En del är mer riskabla än aktier.
Citera
2008-10-23, 13:22
Medlem
Jag måste säga att jag är helt förvirrad. Förstår mig inte riktigt på det här med statsskuldsväxlar.

Den räntan som vissa statspapper har är 3.30% och lösendatum är bara drygt två månader bort. Betyder det att om jag köper denna så erhåller jag 3.30% ränta på två månader? känns jättekonstigt.

Hur går auktonerna till, vilka är mina motståndare i auktionen?
Citera
2008-10-23, 13:34
Medlem
4% förlagsbeviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montgarde
Jag måste säga att jag är helt förvirrad. Förstår mig inte riktigt på det här med statsskuldsväxlar.

Den räntan som vissa statspapper har är 3.30% och lösendatum är bara drygt två månader bort. Betyder det att om jag köper denna så erhåller jag 3.30% ränta på två månader? känns jättekonstigt.
Seriösa aktörer anger alltid rak årsränta (d.v.s. utan kapitalisering). 3,30 % ränta betyder alltså att 100 000 kr blir till 100 550 kr på två månader. Ingen på den "riktiga" kreditmarknaden använder sig av månadsräntor.

Citat:
Ursprungligen postat av Montgarde
Hur går auktonerna till, vilka är mina motståndare i auktionen?
Hur auktionerna går till går att läsa på RGK:s hemsida. Dina motståndare är försäkringsbolag, banker och fondförvaltare som vill placera pengar utan risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in