Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-19, 18:34
Medlem
mr.demons avatar
Som rubriken lyder kan man det?? Låt oss säga att jag har begått ett brott och mitt DNA finns hos Polisen. Jag begår ett nytt brott.

Mord som ett exempel. Jag mördar en person och mitt saliv, blod, hår etc hamnar på kroppen. Kan jag då tvätta bort mitt DNA med vatten?? Eller finns det på personen, eller brottsplatsen för alltid?

Om det börjar regna! Regnar inte bevisen bort då? Blev bara nyfiken på hur det där fungerar då dem nuförtiden uppenbart kan lösa brott som har begåtts för en 20-30 år sedan. Med hjälp utav DNA då.

Och om det är så lätt för dem att hitta DNA så borde det väll vara lika lätt att städa undan bevisen?
Citera
2008-09-19, 18:39
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Något starkt rengöringsmedel borde göra att man inte kan ta prover på det.
Men vad vet jag
Citera
2008-09-19, 18:48
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
Något starkt rengöringsmedel borde göra att man inte kan ta prover på det.
Men vad vet jag

Låt oss säga att jag skulle slå ihjäl dig. Då skulle ju mitt DNA finnas på din kropp. Men du blir liggandes i en skog, och ingen hittar dig på typ 1 vecka eller så. Det regnar osv. Då måste väll DNA försvinna??

För dem kan väll inte hitta DNA i marken?
Citera
2008-09-19, 19:08
Medlem
Emokaninens avatar
I The Boondock Saints så använder dom ju sig av Ammoniak för att fixa till blodet, kanske funkar på riktigt också?
Citera
2008-09-19, 19:18
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emokaninen
I The Boondock Saints så använder dom ju sig av Ammoniak för att fixa till blodet, kanske funkar på riktigt också?

Det vore ju konstigt om det inte gick att tvätta bort det med vatten. Då det är fragment från en annan människa. ( Som jag har fattat det )
Och då borde det ju försvinna om man tvättar rent på ställena man har vidrört.
Citera
2008-09-19, 20:56
Bannlyst
Kokande vatten eller starka lösningsmedel borde fungera.
Citera
2008-09-19, 21:39
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Kokande vatten eller starka lösningsmedel borde fungera.

Men om en person som har blivit mördad ligger ute i regnet en vecka eller så. Borde inte DNA rinna av personen då?? Låter konstigt om det inte skulle det.

Sen så har man ju läst om kvinnor som har ducshat efter att dem blivit våldtagna och dem hittar då inget DNA. Vilket jag tycker är skumt om dem då kan finna DNA efter ett mord som begåtts för en 20-25 år sedan. Då borde ju kvinnan ha kvar mannens DNA om hon har haft sex med han? Men det kanske krävs mer än så?

Fast o andra sidan så kankse man tvättar sig enormt grundligt om man har blivit våldtagen.
Citera
2008-09-19, 23:34
Moderator
Hamilkars avatar
DNA är i sig vattenlösligt, men de celler som DNA:t finns inuti är inte vattenlösliga, och hur mycket de sköljs bort av t ex regnvatten beror på vilka celler det rör sig om, och vilket material de finns på.

Vad gäller metoder för att förstöra DNA så att det inte kan analyseras, så har detta diskuterats en del i krimforumet, speciellt i arboagtrådarna. Lika lite här som där känner jag för att tala om alla mina egna tips om hur man kan förstöra DNA, men en metod som är relativt välpublicerad på nätet är att att svabba med en lösning av natriumhypoklorit, till exempel Klorin.
Citera
2008-09-20, 00:10
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
DNA är i sig vattenlösligt, men de celler som DNA:t finns inuti är inte vattenlösliga, och hur mycket de sköljs bort av t ex regnvatten beror på vilka celler det rör sig om, och vilket material de finns på.

Så om en person mördar en annan och kroppen ligger i skogen en vecka eller så, och det regnar på kroppen så kan dem ändå hitta DNA??

Om DNA finns på kroppen och man tvättar sig med vatten så borde det ju försvinna?? Men inte på kläderna om man inte gör nått med dem?

Och om en person får en annans DNA på sig så måste det ju försvinna inom en ganska så kort tid. För annars går ju alla människor omkring med 1000 tals olika personers DNA på sig hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad gäller metoder för att förstöra DNA så att det inte kan analyseras, så har detta diskuterats en del i krimforumet, speciellt i arboagtrådarna. Lika lite här som där känner jag för att tala om alla mina egna tips om hur man kan förstöra DNA, men en metod som är relativt välpublicerad på nätet är att att svabba med en lösning av natriumhypoklorit, till exempel Klorin.

Det kan jag ju förstå!

Men jag tror ändå att det måste vara enkelt att ta bort ett DNA spår. Man har ju läst om våldtäktsfall där kvinnan har duschat efter att hon har blivit våldtagen ( och det är ju inte så konstigt ) Och om så, så brukar utredarna inte ha mycket att gå på. Gärningsmannen kan många gånger inte bindas till brottet då. För då står ju ord mot ord. Inget DNA= större chans att frias.
Citera
2008-09-20, 02:27
Bannlyst
Man ska ta liken och stycka och koka på stora grytor på spisen. DNAt kommer inte gå att känna igen eftersom värmen kommer bryta upp det i småbitar. Det vet jag av egen erfarenhet. Lycka till med din köttgryta.
Citera
2008-09-20, 10:39
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Man ska ta liken och stycka och koka på stora grytor på spisen. DNAt kommer inte gå att känna igen eftersom värmen kommer bryta upp det i småbitar. Det vet jag av egen erfarenhet. Lycka till med din köttgryta.

Nu behöver vi ju inte gå till överdrifft

Men jag är mest nyfiken på om nån skulle slå mig som ett exempel i ansiktet. Då får jag ju hans DNA automatiskt på mig. Men tvättar jag mig där han har slagit mig så borde det ju försvinna direkt. För annars går vi ju omkring med 1000 tals personers DNA på oss hela tiden. Och så kan det ju inte vara.
Citera
2008-09-20, 13:17
Medlem
Om du skulle göra något så korkat som att mörda en människa så bör du med dagens teknik se att du antingen måste elda upp liket och de ytor du kommit i kontakt med på mordplatsen utan att flytta liket eller så måste du se till att ingen någonsin hittar liket. Oavsett hur bra du städar så finns det alltid spår. Om inte DNA så något mer traditionellt spår som vittne, blodstänk, fingeravtryck etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in