Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
DNA är i sig vattenlösligt, men de celler som DNA:t finns inuti är inte vattenlösliga, och hur mycket de sköljs bort av t ex regnvatten beror på vilka celler det rör sig om, och vilket material de finns på.
Så om en person mördar en annan och kroppen ligger i skogen en vecka eller så, och det regnar på kroppen så kan dem ändå hitta DNA??
Om DNA finns på kroppen och man tvättar sig med vatten så borde det ju försvinna?? Men inte på kläderna om man inte gör nått med dem?
Och om en person får en annans DNA på sig så måste det ju försvinna inom en ganska så kort tid. För annars går ju alla människor omkring med 1000 tals olika personers DNA på sig hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad gäller metoder för att förstöra DNA så att det inte kan analyseras, så har detta diskuterats en del i krimforumet, speciellt i arboagtrådarna. Lika lite här som där känner jag för att tala om alla mina egna tips om hur man kan förstöra DNA, men en metod som är relativt välpublicerad på nätet är att att svabba med en lösning av natriumhypoklorit, till exempel Klorin.
Det kan jag ju förstå!
Men jag tror ändå att det måste vara enkelt att ta bort ett DNA spår. Man har ju läst om våldtäktsfall där kvinnan har duschat efter att hon har blivit våldtagen ( och det är ju inte så konstigt ) Och om så, så brukar utredarna inte ha mycket att gå på. Gärningsmannen kan många gånger inte bindas till brottet då. För då står ju ord mot ord. Inget DNA= större chans att frias.