Jag var och handlade igår och när jag kom till mejerihyllan så stod jag inför ett litet dilemma. Jag har länge handlat ekologiskt för jag tycker att man kan betala lite extra för en mindre miljöpåverkan. Men nu hade dom även närproducerad mjölk. Vilket betyder mindre miljöpåverkan men på ett annat sätt.
Vad skall då jag som konsument välja för att bidra till så lite miljöpåverkan som möjligt? Den ekologiska som kanske innebär mindre gifter eller den närproducerade som innebär kortare transportväg och därmed mindre utsläpp av avgaser.
Ekologiskt betyder inte nödvändigtvis att det är mindre miljöpåverkan
Närproducerat är uppenbart kortare transporter - även om vinsten kanske är liten - så det borde vara det säkrare alternativet
Är det någon som vet vart det finns några exakta uppgifter för att få kalla något ekologiskt samt närproducerat?
Närproducerat känns som det kan betyda att korna nån gång har gått i närheten av där jag bor, men eftersom mjölken skall till fabrik så beror det väl till stor del på vart den ligger ändå, ligger den ändå långt bort känns det inte som det spelar så stor roll om korna från början gick i närheten.
Sedan är ju mindre transporter inte heller alltid bra för miljön, iallafall inte givet, jämför tomater odlade i Sverige i växthus eller tomater som transporteras hit, vilket är bäst?
Lite samma med ekologiskt, finns det nåt övervakningsorgan, vem bestämmer när något är ekologiskt. Ibland känns det mest som ett bra sätt att få ta ut mer i pris
...vilken bra fraga. Det har jag inte tankt pa. Har i Norge, och samma sak i england, sa ar det mesta som saljs som narproducerat ocksa ekologiskt, eftersom det oftast ar mindre producenter som satsar pa en nisch. Kanske det gar att satta press pa producenterna att de erbjuder ekovaror ocksa?
Sen finns det ju en annan vinkel pa det hela ocksa, och det ar ju om man tycker att det ar vart att stotta lokala producenter rent politiskt. En levande landsbygd och allt det...
...vilken bra fraga. Det har jag inte tankt pa. Har i Norge, och samma sak i england, sa ar det mesta som saljs som narproducerat ocksa ekologiskt, eftersom det oftast ar mindre producenter som satsar pa en nisch. Kanske det gar att satta press pa producenterna att de erbjuder ekovaror ocksa?
Sen finns det ju en annan vinkel pa det hela ocksa, och det ar ju om man tycker att det ar vart att stotta lokala producenter rent politiskt. En levande landsbygd och allt det...
Just det där tycker jag är en viktig aspekt att väga in.
Tänkte samma tanke för ett tag sen när jag stod inför 2 likadana varor, den ena var kravmärkt från utlandet o den andra var närproducerad, kommer inte ihåg vad det var, valde då den närproducerade, och om man tar t ex toalettpapper, så är det en större miljövinst att ta nyproducerat än returpapper, då det för varje träd som huggs ner, så planteras det 3 nya, o vi har inte tillräckligt med returpapper i sverige, så vi importerar från andra länder med långa transportsträckor som följd.
Ska man vara extrem förespråkare av närproducerad mat så borde man ju inte käka annan frukt än äpple och päron typ dvs de få som växer på våra breddgrader. Banan, ananas och apelsin är ju bara att glömma om man inte odlar de själv i nått växthus.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!