• 1
  • 2
2008-09-18, 23:55
Medlem
nwts avatar
Okej, jag har fått tag på en väldigt enkel sak att göra, stek köttfärs, lägg på talrik, häll på ostsås(från blåband tror jag det är) och servera med tacotrianglar (chips) som man sedan äter med.

Mitt problem, jag är glutenintolerant och har lite trubbel med såsen.
Någon som känner till ett enkelt recept på ostsås som inte kostar allt för mycket att göra i tid eller pengar? (ska nämnligen vara en "enkel" maträtt)

Jag själv skulle vilja veta av en ostsås innehållande mögelost eller dylikt, då jag finner den smaken god och uppfriskande.
Ska dock bjuda pojken på detta någon dag och han äter hittills i princip bara port salut, så det ska inte vara någonting som är för starkt i ostsmak helt enkelt.

Tacksam för hjälp och förslag, deadline är nästa helg men vill gärna testa lite recept i veckan som kommer
Citera
2008-09-19, 00:04
Medlem
Mondobabys avatar
Har du testat att göra en grundsås med Maizenamjöl?
Och sen smula ner mögelost i...smaksätt med dina favoritkryddor
Citera
2008-09-19, 00:18
Medlem
nwts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Har du testat att göra en grundsås med Maizenamjöl?
Och sen smula ner mögelost i...smaksätt med dina favoritkryddor
Jag är ganska usel på det mesta inom matlagning, Maizena ingår däri.
Bör dock lära mig den grundsåsen så det kan nog vara en början till det hela.

Funderade på om det går att ta bara arlas ostsås, lär vara ännu lättare, men det är lite roligare om jag lyckats göra såsen själv. Maizena it is tillsvidare om inga fler förslag trillar in.

Tackar.
Citera
2008-09-19, 01:08
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwt
Jag är ganska usel på det mesta inom matlagning, Maizena ingår däri.
Bör dock lära mig den grundsåsen så det kan nog vara en början till det hela.

Funderade på om det går att ta bara arlas ostsås, lär vara ännu lättare, men det är lite roligare om jag lyckats göra såsen själv. Maizena it is tillsvidare om inga fler förslag trillar in.

Tackar.

Ta matlagningsgrädde och krydda den. häll på maizena tills du får den konsistens du vill ha och ös i osten...
Citera
2008-09-19, 08:51
Medlem
nwts avatar
Citat:
Ta matlagningsgrädde och krydda den. häll på maizena tills du får den konsistens du vill ha och ös i osten...
Stort tack, går det här att göra om jag vill ha kall sås med någonting annat än bitar som blandas, eller är det att föredra att tillaga varmt?
Citera
2008-09-19, 08:57
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Stort tack, går det här att göra om jag vill ha kall sås med någonting annat än bitar som blandas, eller är det att föredra att tillaga varmt?

För att såsen ska bli tjock så måste du koka upp den.. men när den väl har svalnat så går det utmärkt att använda den som kall sås..
gör den något tunnare då bara..
Citera
2008-09-19, 08:58
Medlem
nwts avatar
Citat:
För att såsen ska bli tjock så måste du koka upp den.. men när den väl har svalnat så går det utmärkt att använda den som kall sås..
gör den något tunnare då bara..
Tackar tackar, ska försöka mig på detta nu i helgen efter att jag handlat. Det stora ostsås problemet är nu löst =)
Citera
2008-09-19, 09:06
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Tackar tackar, ska försöka mig på detta nu i helgen efter att jag handlat. Det stora ostsås problemet är nu löst =)

Lycka till och återkom gärna med resultats beskrivning
Citera
2008-09-19, 09:19
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Rör ut maizenan i lite vatten (eller grädde) innan du häller i den - minskar risken för klumpar - och ta inte för mycket - Maizena är effektivt

Ett annat alternativ för ostsås är att bara smälta ost i creme fraiche - enkelt, gott och fett
Citera
2008-09-19, 09:31
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Rör ut maizenan i lite vatten (eller grädde) innan du häller i den - minskar risken för klumpar - och ta inte för mycket - Maizena är effektivt

Ett annat alternativ för ostsås är att bara smälta ost i creme fraiche - enkelt, gott och fett

Klumpar?
Hur gör du för att få klumar i en sås när du använder maizena?
Citera
2008-09-19, 09:38
Medlem
Soppas avatar
Om ni gillar tacos så kan det vara gott att blandar i lite tacokrydda i köttfärsen när du steker, samt serverar med lite salsa vid sidan om
Citera
2008-09-19, 09:47
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Om ni gillar tacos så kan det vara gott att blandar i lite tacokrydda i köttfärsen när du steker, samt serverar med lite salsa vid sidan om

No shit sherlock...

Hur har du annars tänkt göra när du äter tacos.. strör du på kryddan efteråt?
Och struntar i salsan som gör hela rätten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in