2008-09-18, 20:33
Medlem
Hej jag har kollat runt lite här på flashback och har fått svar på de flesta frågor men tänkte ställa några för att vara säker eftersom jag blev lite förvirrad ibland
kan jag installera windows och ubuntu på samma patition och sedan när jag startar datorn få välja vilken jag ska starta? eller ska jag köra olika patitioner?

hur går det med spel och program? behöver jag ladda ner t.ex firefox för både windows och ubuntu eller finns det så man kan köra samma program från båda os? och framförallt spel då... lite jobbigt att sitta och ha dubbla upplagor av allt.

vet att endel program inte har stöd för ubuntu,
utorrent
ventrilo
winrar
teamspeak
msn
word
vlc
winamp
bildredigeringsprogram (t.ex photoshop men behöver inte vara super avancerat)

klarar dessa ubuntu? om inte vad rekommenderar ni att jag kör istället?

mina planer är att gå över till ubuntu så mycket som möjligt men ändå ha kvar xp som säkerhets åtgärd eftersom jag inte är alltför bra på ubuntu... xp kan jag ju gällefall en hel del i

finns det några andra program / tips ni vill dela med er av så gör gärna det med tack på förhand
Citera
2008-09-18, 20:47
Medlem
Är väl bäst att ha windows och ubuntu på olika partitioner, men ubuntu kräver inte så jättestor plats.

Spel kan man få att fungera men det kan vara svårt, bättre att starta windows och köra dom där istället om du hade tänkt ha dualboot.

Firefox följer med när du installerar ubuntu, precis som många andra program.
Finns bra och bättre ersättare till de flesta program som du nämnde.

utorrent -> ktorrent eller rtorrent
msn -> pidgin eller kopete
word -> open office
vlc finns, mplayer är också bra
amarok för att spela musik
gimp för bildredigering
ventrilo funkar genom wine, iaf de nyare versionerna
Senast redigerad av Smultronsaft1 2008-09-18 kl. 20:50.
Citera
2008-09-18, 20:59
Medlem
har hört en del om amsn? men när jag googlar på det så verkar det som att de inte kan köras med ubuntu :S?

och wine som du nämner vad är det?

en annan viktig fråga :O.. drivrutiner till allt? hur blir det med dem om man kör dualboot?
Senast redigerad av leothlon 2008-09-18 kl. 21:27.
Citera
2008-09-19, 08:55
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronsaft1

utorrent -> ktorrent eller rtorrent
msn -> pidgin eller kopete
word -> open office
vlc finns, mplayer är också bra
amarok för att spela musik
gimp för bildredigering

Deluge är lätt den bästa grafiska torrent-klienten.
Emesene slå amsn och pidgin med hästlängder.
Smplayer är bättre än vlc i mitt tycke.
För att spela musik är mpd och säg Sonata riktigt riktigt trevligt!

Drivrutinerna tar nog ubuntu hand om, ev. kan det bli strul om du har någon obskyr hårdvara.
Citera
2008-09-19, 14:29
Medlem
snak-o-mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leothlon
och wine som du nämner vad är det?

Ubuntu är ju en Linux-dist, därför kan man bara använda sig av program och drivrutiner som specifikt är skrivna för Linux. Det går alltså inte ta en exe-fil från Windows och bara köra den i Ubuntu (eller vice versa), åtminstone inte rakt av.
Men det är här som Wine kommer till användning...
Med Wine kan man faktiskt köra många av Windows program i sin Linuxmaskin. Wine är lite enkelt sagt ett 'Linux-verktyg som gör sitt bästa för att du ska kunna köra ditt Windows favoritprogram även i - som i ditt fall - Ubuntu'.

Chansen är ganska stor att t.ex µTorrent och WinRAR fungerar med Wine. Enklare program brukar ha en tendens att fungera bra, likaså en del spel.

Mer om Wine finns att läsa på winehq, där kan du söka efter och se hur bra (eller mindre bra) vissa program fungerar...
http://www.winehq.org/

Wine utvecklas dessutom i ganska snabb takt och stödjer allt fler program, så även om ett program inte fungerar just nu, så finns det chans att det snart kan komma att göra det.
Citera
2008-09-19, 17:11
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snak-o-mat
Chansen är ganska stor att t.ex µTorrent och WinRAR fungerar med Wine. Enklare program brukar ha en tendens att fungera bra, likaså en del spel.
Men de programmen är bara meningslöst att köra genom wine, då Rarlabs själva släpper en (propriertär) version till linux och, som andra redan sagt, finns det fullgoda alternativ till µtorrent (föredrar rtorrent själv, men deluge kan ju vara en lämplig ersättare).
Citera
2008-09-19, 18:04
Medlem
snak-o-mats avatar
Det beror nog på hur man ser det.
Själv använder jag inte Wine överhuvudtaget längre eftersom jag redan har allt, och framförallt redan är van vid dom program jag använder på min linuxbox.
Men jag kan också förstå att det kan vara tufft lämna sitt favoritprogram på Windows bakom sig när man gör skiftet över till Linux, åtminstone i början, även om det i uTorrent fall finns snarlika alternativ, kan det kanske trots allt kännas lite surt överge något man var nöjd med och kunde utan och innantill.
RAR finns ju till Linux också, men om det är som det var för mig tidigare, där jag ägde en produktnyckel till mitt WinRAR så var Wine alldeles perfekt, eftersom jag kunde nyttja programmet fullt ut både på Windows likväl som på Linux.
Citera
2008-09-19, 19:45
Medlem
Zibris avatar
Citat:
RAR finns ju till Linux också, men om det är som det var för mig tidigare, där jag ägde en produktnyckel till mitt WinRAR så var Wine alldeles perfekt, eftersom jag kunde nyttja programmet fullt ut både på Windows likväl som på Linux.
Haha, grejen är att programmet till linux är freeware. Det funkar lika bra (det är terminalbaserat, så imho bättre) som till windows, utan några betalningskrav. Men du kör på en windowsbinär ändå för att du betalat för den? (Inlägget kan verka mer provocerande än vad det är, inte min mening)
Citera
2008-09-19, 20:25
Medlem
snak-o-mats avatar
Du din.. din.. Din lurk
Jag använder inte WinRAR längre.
RAR till Linux är ju inte Freeware, unrar är det däremot. Fast dom kanske har ändrat detta på senare tid?
Hur som helst, nuförtiden använder jag mestadels 7-Zip när jag ska komprimera riktigt stora saker.
Citera
2008-09-19, 21:01
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Du din.. din.. Din lurk
Jag använder inte WinRAR längre.
RAR till Linux är ju inte Freeware, unrar är det däremot. Fast dom kanske har ändrat detta på senare tid?
Hur som helst, nuförtiden använder jag mestadels 7-Zip när jag ska komprimera riktigt stora saker.
My bad... Sant, rar var inte alls gratis. Helt rätt, det är bara unrar som är det. Jag använder själv tar och gzip.
Citera
2008-09-19, 21:09
Medlem
snak-o-mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
My bad... Sant, rar var inte alls gratis. Helt rätt, det är bara unrar som är det. Jag använder själv tar och gzip.

Ja, jag såg det precis också... men samtidigt såg jag att jag förmodligen hade kunnat använda min windows rar-nyckel i Linux också. Så det blev långnäsa åt mig ändå
Citera
2008-09-19, 21:18
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ja, jag såg det precis också... men samtidigt såg jag att jag förmodligen hade kunnat använda min windows rar-nyckel i Linux också. Så det blev långnäsa åt mig ändå
Börjar bli lite väl OT, men jag såg att de tillhandahåller nån wrapper för wine, så det är nog fler än du som kör(de) winrar under gnu/linux .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in