• 1
  • 2
2008-09-17, 21:49
Medlem
Någon som har några erfarenheter av chiptrimmade bilar i allmänhet och BSR i synnerhet? Jag har nyss "chippat" bilen och märkte en stor skillnad både avseende acceleration och vridmoment mot tidigare. Såvitt jag förstår är det dock egentlilgen inte lagligt att programmera om vare sig laddtryck eller bränsleinsputning? Finns det några större risker involverade med att "Chippa" bilen?
Citera
2008-09-17, 22:11
Medlem
Necrobutchers avatar
Har också chippat min bil på BSR. Tror att chippet hette "PPC", eller liknande.
Visst är det lagligt att chippa bilen, men den måste visst omreggas efteråt. Tror att man får höja effekten 10% "lagligt". Jag valde steg 2-trim (chip samt sportsystem) och fick ut c:a 60-70 hk extra.
Nackdelen med chip är att det sliter mer på kopplingen. Men den har jag också bytt.

edit: Skulle du krocka bilen, finns det en minimal risk att förs.bol. kollar igenom din bil. Märker de att den är chippad kan försäkringen ta skada.
Citera
2008-09-17, 23:35
Medlem
schabo-labos avatar
Hade en s40 t4 som var trimmad med bsr. Var jättenöjd med trimmet och bsr i allmänhet, inget större krångel.
Citera
2008-09-18, 12:24
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
Visst är det lagligt att chippa bilen, men den måste visst omreggas efteråt. Tror att man får höja effekten 10% "lagligt". Jag valde steg 2-trim (chip samt sportsystem) och fick ut c:a 60-70 hk extra.
Nackdelen med chip är att det sliter mer på kopplingen. Men den har jag också bytt.

edit: Skulle du krocka bilen, finns det en minimal risk att förs.bol. kollar igenom din bil. Märker de att den är chippad kan försäkringen ta skada.

Om det är lagligt eller ej beror på vad det är för bil.
Dom flesta är det inte lagligt på¨..
Citera
2008-09-18, 12:25
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Någon som har några erfarenheter av chiptrimmade bilar i allmänhet och BSR i synnerhet? Jag har nyss "chippat" bilen och märkte en stor skillnad både avseende acceleration och vridmoment mot tidigare. Såvitt jag förstår är det dock egentlilgen inte lagligt att programmera om vare sig laddtryck eller bränsleinsputning? Finns det några större risker involverade med att "Chippa" bilen?

Största risken är slitage men man ökar säkerligen även risken för motorras.
Citera
2008-09-18, 12:27
Medlem
Carl Serungs avatar
Risken för större slitage eller motorras är precis densamma innan man chippade..Låter lite märkligt kanske, men så är det. Gör man däremot mekaniska ingrepp för att öka motoreffekt ökar slitaget något.
Citera
2008-09-18, 12:59
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher

Det är inte lagligt att trimma en bil!

Vare sig det gäller chip eller andra prylar!

Det där med "10-procentsgränsen" är ren bullshit! Det har diskuterats i bl.a. tidningen Bilsport nyligen, där gubbar från Bilprovningen fick svara på läsarnas frågor och redde ut myter.
Citera
2008-09-18, 13:47
Medlem
Månsans avatar
Är det en nyare bil så upphör fabriksgarantin att gälla. Det är därför bra att ta en tilläggsförsäkring. Rådfråga återförsäljaren av trimmet, dom kan ofta förmedla rätt försäkring. Detta är en mycket vanlig frågeställning.
Citera
2008-09-18, 14:32
Medlem
BSR är ett av dom större och mer etablerade företagen på våran svenska marknad.Har för mig dom tom tar fram sina egna programvaror på egna test bilar och utvärderar innan programvaran går i "produktion".

Ska man tyda lagen till punkt och pricka så får du inte ändra en motors parametrar som den blivit typad med av tillverkaren.Dvs, avgassertificeringen.
Dvs, risken finns att på en ny bil med garantier kvar kan tex motor fel nekas om programvaran upptäcks vara ändrad.
*många chip företag har en extern försäkring man kan teckna som brukar va rätt smidig när det gäller motor skador härledande till chipningen*

Samma gäller med F-bolagen då du är involverad i ev olycka.

Men i sanningens namn om man ska se till oss konsumenter (som köper chipen och kör med dom) så är risken ganska liten att "torska" på detta fenomen när det gäller chipning.

Andra faktorer som kan inträffa är att din motor tex kanske inte var i så bra skick som man trodde (om det inte utförts någon mindre motor analys av företaget innan chipning), och där av kan motor ta betydligt mer skada av chipningen än en helt frisk motorn.

CARL SERUNG:
Du får gärna utveckla det där lite mer,då man vid chipning oftast ökar på laddtryck,ändrar soppan trycket osv.
Senast redigerad av killenIstan 2008-09-18 kl. 14:35.
Citera
2008-09-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Risken för större slitage eller motorras är precis densamma innan man chippade..Låter lite märkligt kanske, men så är det. Gör man däremot mekaniska ingrepp för att öka motoreffekt ökar slitaget något.

Nej det låter inte LITE märkligt utan jävligt märkligt, det är väll klart som fan att de sliter mer på koppling och hela drivlinan, turbo osv med ett chipp. Jag har en audi a4 ts som jag själv funderar på att chippa på bsr kommer ge 30 hk mer och då får man vara medveten om att delar kommer att slitas snabbare. Sen kan man ju köra som en kärring men då känns chippet rätt onödigt tycker jag.
Citera
2008-09-18, 15:13
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Fast det där stämmer ju inte, det vanligaste ingreppet är ju att man höjer turbons laddtryck och det ger ju onekligen ett högre slitage. Skulle det inte finnas några nackdelar whatsoever så skulle nog bilfabrikanterna själva höjt effekten.
Citera
2008-09-18, 15:17
Medlem
Andersons avatar
Inte helt onödigt, då bränsleförbrukningen går ner. Men man får väl köra ganska många mil innan man kör in pengarna som chipet kosta.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrLarsson
Nej det låter inte LITE märkligt utan jävligt märkligt, det är väll klart som fan att de sliter mer på koppling och hela drivlinan, turbo osv med ett chipp. Jag har en audi a4 ts som jag själv funderar på att chippa på bsr kommer ge 30 hk mer och då får man vara medveten om att delar kommer att slitas snabbare.Sen kan man ju köra som en kärring men då känns chippet rätt onödigt tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in