• 1
  • 2
2008-09-17, 14:41
Medlem
Kanske en dum fråga men måste ställa den:
Har mycket mp3 filer på datorn, nu har helt plötsligt ca 2/3 av dessa "fått" blå text och inte svart som är standard... Vad kan detta bero på och isf varför?
Citera
2008-09-17, 14:44
Medlem
Flytande_argots avatar
Att de är blå visar att de är komprimerade för att spara utrymme på hårddisken.
Citera
2008-09-17, 14:45
Medlem
Jaså är det så? Tack för svar!
Citera
2008-09-17, 15:13
Medlem
927s avatar
är filerna packade? att zippa mp3 tror jag inte att man tjänar något direkt på, 10%?
Citera
2008-09-17, 15:16
Medlem
T-bens avatar
Om man kör diskrensning kan man välja att komprimera vissa filer. De går dock fortfarande att använda som vanligt så vad komprimeringen består av vet jag inte. Inte heller varför de blir blåmarkerade.
Citera
2008-09-17, 16:42
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Att de är blå visar att de är komprimerade för att spara utrymme på hårddisken.

Se där då har man lärt sig något nytt och varför usb minnets filer är blåa =)
Citera
2008-09-17, 19:23
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
är filerna packade? att zippa mp3 tror jag inte att man tjänar något direkt på, 10%?
0%. MP3 är en riktigt effektiv algoritm i sig, så Zip har inte mycket att tillföra. Utav den anledningen finns det ingen nytta att ha MP3r - eller något annat komprimerat format heller - komprimerade direkt i NTFS. Snarare tvärt om så förlorar man lite prestanda på att systemet måste packa upp on the fly.
Citera
2009-03-26, 22:12
Medlem
Craves avatar
Så varför är vissa blå?
Citera
2009-04-06, 22:10
Medlem
unikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crave
Så varför är vissa blå?

Läs svar nr 2 en gång till.
Citera
2009-04-07, 11:44
Medlem
CoolDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crave
Så varför är vissa blå?
De är komprimerade för att spara utrymme, läs ovanstående trådar lite nogrannare
Citera
2009-04-07, 11:53
Medlem
jastors avatar
Komprimering av disken är helt värdelöst och slöar bara ner diskåtkomsten. Högerklicka på katalogen och välj egenskaper så ska det finnas nån inställning nånstanns som talar om att den inte ska komprimera mappen.
Citera
2009-04-07, 13:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Komprimering av disken är helt värdelöst och slöar bara ner diskåtkomsten. Högerklicka på katalogen och välj egenskaper så ska det finnas nån inställning nånstanns som talar om att den inte ska komprimera mappen.
Och om du inte har bra belägg för det så påstår jag att det är rent skitsnack. Har du kataloger med många filer i ett okomprimerat format så kan du spara en hel del plats. Prestandaförlusten är i många fall försumbar, särskilt om det är kataloger som sällan används. Jag testade nyss på en sådan katalog och fick ner storleken till 30% av vad den ursprungligen var.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in