Citat:
Ursprungligen postat av Erik88
Det är den 25 November år 1700. Du har i egenskap av svensk kung besegrat ryssarna vid Narva fem dagar tidigare vad blir nästa steg?
Av trippelalliens medlemmar är ju Polen-Litauen kvar, så ett anfall dit är nästa steg, precis som skedde. Misstaget bestod ju att blanda sig i polsk inrikespolitik och ha krigsmål som var både onödiga och orealistiska. Jag skulle ha anfallit och ockuperat Kurland, och gått sen ner med armén en bit ner i Polen och verka jäkligt hotfull, men sedan slutit fred med Polen med det redan ockuperade Kurland som territorialvinst. August den starke skulle ha hållit sig jäkligt lugn efter den näsbrännan, i synnerhet om man hade masserat honom lite om att det farligaste hotet mot Polen geopolitiskt var det ryska, och att det kunde vara bra att ha goda relationer med Sverige, även om han nu hade tvingat oss att ge honom pisk den här gången.
Därefter skulle jag ha slutit fred med Ryssland och Danmark om status quo (möjligen försökt få Bornholm av danskarna) och sedan fortsatt pappas fredspolitik och utvecklat samhällslystem och riksorganisation, men hållit ett vakande öga på utvecklingen i det östra grannlandet. Direkt efter fredsslutet skulle jag vidare ha inlett ett systematiskt sökande efter en protetantisk prinsessa som var tillräckligt söt för att jag skulle kunna tänka mig att gifta mig med henne, och klargjort att ohederlig marknadsföring, både i form av beskrivningar och konterfej, skulle bestraffas strängt. (Karl XII var en utpräglad estet med lika utpräglad rättskänsla, och han blev extremt besviken när tänkbara drottningkandidater under perioden 1697-1699 uppvisades in personam och inte svarade mot marknadsföringen. Om en av dessa skriver han dystert i sin dagbok att hon i själva verket var "ful som fanen, och med en helvetes stor mun".)