Hvorfor ikke stor puddel? En stabil hund som kan følge deg over alt....
Jeg har hatt 5 storpuddler opp gjennom årene. Nå har jeg 2 herlige Schãfere. Neste hund blir nok en stor puddel for jeg begynner dra på årene, og det blir mye hår over alt uansett hvor mye jeg steller pelsen.
Amstaffen kan være grei mot folk, men har en tendens til å mislike andre hunder? Det kommer mye an på hvem som oppdrar denne rasen. Husk rasens opprinnelse og at man aldri vet når instinktet våkner. Har sett flere "snille" amstaffer plutselig gå til angrep på andre hunder!
Det er et stort ansvar å ta vare på en slik hund. De er sterke og holder fast og slipper ikke om de biter seg fast. Jeg ble vitne til et tilfelle der amstaff angrep en annen hund og bet seg fast i halsregionen.
Eieren prøvde på mange måter få hunden løs og det resulterte i at halspulsåren ble revet over. Ikke noe vakkert syn....
Mange eldre folk har små hunder og de ser på dem som sine barn. Mange av de er redde for å gå på tur med sine dyr siden det er så mange amstaffer som unge eiere slipper løs....
I Norge ble amstaff forbudt i 2004. Den nye hundeloven har gjort miljøer og parker i Oslo mye tryggere
for alle å ferdes i. Jeg er ikke så glad i forbud og jeg har alltid hatt hund og er glad i hunder, men har sett en del stygge tilfeller i Oslo av nettopp denne rasen.
En ung kvinne på din alder, og min nabo, hadde en slik rase og den ble plutselig aggressiv mot andre dyr da den ble 2 år gammel. En dag klarte hun ikke holde hunden tilbake og den slet seg løs og drepte en annen hund. Tidl. ikke vist slike atferd.
En link for ettertanke når du skal velge rase ?
http://hundebitt.no/