2008-09-16, 23:57
Medlem
Marmosets avatar
Jag tycker inte att amstaff är en bra nybörjarhund, även om du har haft hundar i familjen tidigare. Samma gäller rottweiler, bullterrier och dobermann. Inte för att de anses som "farliga", utan för att de kräver väldigt stora kunskaper om just den specifika raser av ägaren.

Mitt råd är att titta närmare på vallhundar som malinois, schäfer eller kelpie t.ex. De är mycket klipska och lättdresserade, alla vallhundsraser om avlats fram för att samarbeta med en förare har den där "will to please" som gör dem väldigt trevliga att jobba med.

Rhodesian Ridgeback är iofs en jakt- och vakthund, men har kommit stort som familjehund i Sverige, kanske värt att titta närmare på den rasen också?

Sen är det alltid bra att ha ett stabilt och välordnat liv när man skaffar hund, det är ett mycket stort och långvarigt ansvar man tar på sig. Vill inte låta tråkig och snörpig nu, men vill iaf tjata lite om det.

Lycka till
Citera
2008-09-17, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
Rhodesian Ridgeback är iofs en jakt- och vakthund, men har kommit stort som familjehund i Sverige, kanske värt att titta närmare på den rasen också?

Ridgebacken blir nog ganska tråkig för henne eftersom hon sa att hon gillade det där med springa på brukshundsklubb, agility osv..
Dom har inte riktigt den där viljan du prata om med andra hundar. Dom KAN, absolut. Men dom är bara inte vidare intresserade. Lära sig grejjen sen ser dom ingen mening med att göra den alltför många gånger till i princip.
Citera
2008-09-17, 00:12
Medlem
Sei´taers avatar
Det är en Parson Russel Terrier du ska ha ju.

Helt underbara hundar. Som andra sagt.

Kolla MÅNGA raser innan du bestämmer dig.
Citera
2008-09-17, 09:51
Medlem
Blev bara tvungen att skriva här eftersom många tycker att amstaffs inte är bra förstahundar.
Jag har aldrig haft egen hund tidigare och mitt val var ju självklart så jag köpte en renrasig amstaff för 12 pix.
Och alla runtomkring mig va lite skeptiska men när hunden väl va hemma så börja dom älska den direkt.

Det stämmer inte alls är man bara motiverad och har läst på lite om rasen så kommer det gå gallant, lättlärdare hund får man leta efter, tog inte lång tid innan den kunde grunderna ex. sitt, ligg, vänta, varsegod, tass, high five, plats.

Det du får va beredd på är att den kräver väldigt mycket stimulans dom är väldigt bitiga annars.

Så om du nu tycker det är fina hundar så kör på det och skit i vad andra säger.
Bara du har det klart för dig vad du ska göra 10 år framåt för det värsta som finns är folk som köper men sen lämnar bort dom.
Citera
2008-09-22, 02:57
Medlem
Om du kommer att ha andra hundar över på besök bör du försöka få en hund som såväl rasmässigt och individuellt trivs med andra hundar hurvida amstaff är lämplig som ras vet jag inte jag har för mig att de har ett kamphundsursprung men jag kan blanda ihop det med någon annan ras och det beror som sagt även på stamtavla och individ, det här blir givetvis extra känsligt om du umgåd med andra hundar vid agilityträning.
Annars finns det väl en hel del hundar som funkar bra för agility och som jag personligen tycker verkar trevligare än amstaff ( har tyvärr träffat på en hel del amstaffliknanade hundar som visat påtaglig agressivitet mot hundar jag gått med, ofta verkar dock ägaren vara problem #1 ), olika vallningsraser, och retrievers, lab eller golden exempelvis. Gillar du spårning kanske beagle skulle vara något.
Oavsett vad du bestämmer dig för så se till att det blir en hund med föräldrar som har lämpliga arbetsmeriter, agility, jakt, spår eller vad du nu bestämmer dig för. Givetvis bör föräldrarna ( och valpen ) inte ha några fel typ höftleder m.m. men att den är tjusig på utställninjg betyder mindre om du framförallt vill jobba med den.
Citera
2008-09-22, 10:20
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundalskaren
Det är ju som sagt ännu inte helt klart om jag ska studera, men med största sannolikhet ska jag det, och då tänker jag ha hunden på hunddagis! om det nu inte går och fixa på annat sätt, genom att kunna komma hem på någon rast. Bor nämligen centralt och högskolan ligger väldigt nära Men hunddagis tror jag dock blir det bästa lösningen isåfall.

Om inte någon redan har nämnt det, så tar inte alla hunddagis emot amstaff, engelsk staff och lite andra raser. Kolla upp med hunddagisen i ditt område.

I övrigt är det lämpligt att välja hundras efter egenskaper den har, din livssituation, din erfarenhet och förmåga.
Citera
2008-09-22, 20:19
Medlem
limahas avatar
Hva med stor Puddel

Hvorfor ikke stor puddel? En stabil hund som kan følge deg over alt....
Jeg har hatt 5 storpuddler opp gjennom årene. Nå har jeg 2 herlige Schãfere. Neste hund blir nok en stor puddel for jeg begynner dra på årene, og det blir mye hår over alt uansett hvor mye jeg steller pelsen.

Amstaffen kan være grei mot folk, men har en tendens til å mislike andre hunder? Det kommer mye an på hvem som oppdrar denne rasen. Husk rasens opprinnelse og at man aldri vet når instinktet våkner. Har sett flere "snille" amstaffer plutselig gå til angrep på andre hunder!

Det er et stort ansvar å ta vare på en slik hund. De er sterke og holder fast og slipper ikke om de biter seg fast. Jeg ble vitne til et tilfelle der amstaff angrep en annen hund og bet seg fast i halsregionen.
Eieren prøvde på mange måter få hunden løs og det resulterte i at halspulsåren ble revet over. Ikke noe vakkert syn....

Mange eldre folk har små hunder og de ser på dem som sine barn. Mange av de er redde for å gå på tur med sine dyr siden det er så mange amstaffer som unge eiere slipper løs....

I Norge ble amstaff forbudt i 2004. Den nye hundeloven har gjort miljøer og parker i Oslo mye tryggere for alle å ferdes i. Jeg er ikke så glad i forbud og jeg har alltid hatt hund og er glad i hunder, men har sett en del stygge tilfeller i Oslo av nettopp denne rasen.

En ung kvinne på din alder, og min nabo, hadde en slik rase og den ble plutselig aggressiv mot andre dyr da den ble 2 år gammel. En dag klarte hun ikke holde hunden tilbake og den slet seg løs og drepte en annen hund. Tidl. ikke vist slike atferd.

En link for ettertanke når du skal velge rase ? http://hundebitt.no/
Senast redigerad av limaha 2008-09-22 kl. 20:31.
Citera
2008-09-22, 20:45
Medlem
orvarens avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=750161
Läs..

Säger inte varken bu eller bä,men det finns nog hundraser som är lättare att ha att göra med..

(en polare har en blandis på am/rott+något mer,världens pusse hund,mot mig,men folk som han inte känner ska nog inte "hoppa fram"..)

Lycka till med valet!
Citera
2008-09-22, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hundalskaren
Hej alla hundälskare där ute!

- kunna få åka till kennelklubben en kväll och träna. det är så otroligt kul! Älskar agility och träna inkallningar, ja se framsteg helt enkelt.

Om man ska ha en Amstaff bör man nog veta EXAKT var man ska åka för att träna den. "kennelklubben" (Svenska kennelklubben) är ett kontor där det inte bedrivs någon hundträning. Inte de gånger jag har varit där i alla fall. Jag antar ju att du menar brukshundsklubben, men jag ville bara påpeka, eftersom jag vet att det finns en del missuppfattningar här och där om vad SKK egentligen sysslar med.
Citera
2008-10-14, 23:00
Medlem
Jaykobs avatar
Mycket jobb med amstaff, har en själv här hemma

Men det är helt klart värt det. Dom har MYCKET energi, så ifall det finns en hundrastgård eller liknande i närheten av vart du bor så är det perfekt.

Lycka till med valet. Mysigaste hundarna jag träffat i alla fall!
Citera
2008-10-16, 12:43
Medlem
spiddeers avatar
har en amstaff och du måste mentalt träna den mycket. motion ger inte så mkt för dom. men självklart skall man gå med dom oxå men dom måst få jobba med huvudet.
Citera
2008-10-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spiddeer
har en amstaff och du måste mentalt träna den mycket. motion ger inte så mkt för dom. men självklart skall man gå med dom oxå men dom måst få jobba med huvudet.

Har 2st amstaff nu. (lilla e bara 12veckor men) Mkt handlar om att hålla dem engagerade. De behöver mental stimulans. Våran älsta ÄLSKAR att leta efter leksaker både inne å ute. Finns nog inte mkt som slår det (visst hon tycker det e kul att dra saker å jaga bollar med, men hon tröttnar ju aldrig. 200 kast senare sitter hon där å viftar på svansen med en husse som e apslut i armarna) Agility är ingen dum ide. Amstaffen e ruskigt nyfiken av naturen. Att de skulle vara kamplystna har jag aldrig råkat ut för med någon av de hundarna jag har haft genom åren. Som ngn skrev innan. Visa vem som e chef så kommer det att gå bra å lär dem tidigt vad som är rätt å fel genom belöningar osv. Har haft en incident hittils där älsta jycken flippat å då vart hon den som blev attakerad först. Har aldrig haft ngt annat än APB engelsk staffe eller amstaff å kommer nog aldrig att skaffa ngt annat heller. Mera kärleksfulla hundar får man leta efter. Just my 2c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in