2008-09-21, 12:33
Medlem
Mina 2 amstaff tikar fungerar ypperligt ihop men som alla tikar kan de bli sura på varann ibland. Dom har slagits 2 ggr på 4 månader och antagligen kommer det bli någon fler gång under deras livstid.
Sist hade vi missat att ta på dem halsband när vi var ute på gården vilket gjorde det svårare att bryta. Råkade få ett finger i vägen och åkte därmed på en onödig sjukskrivning.
Det ultimata hade ju varit att haft en typ "lipstick stungun" hängande runt halsen på mig alltid.
Vi bor på landet och de lekar dagligen lösa på gården.

Har sökt som en jude men hittar inget vettigt ställe att beställa ifrån. Det bästa hade varit från EU -land med internetbank betalning. Annars åtminstone Paypal.
Eller om någon vet en USA sida som brukar få fram grejorna. Känns ju lite dumt då de flesta företag där heter något med stungun i nämnet känns det som.

Någon som har en åsikt om vilken typ av stungun som behövs. Lipstick stungun kanske suger?

Att bedöva dem med en stungun känns djurvänligare än att de ska bita ihjäl varann om någon har åsikter om det. Breaksticks är lite för klumpiga att hänga runt halsen på mig så minsta möjliga fungerande stungun gäller.
Angående att det är olagligt... Det är det mycket som är... alldeles FÖR mycket.
Citera
2008-09-21, 17:17
Medlem
Bajsfacistens avatar
Vad är lipstick stungun? Är det elhalsband på svenska? De finns att köpa i Sverige, både de som aktiveras av skällning eller fjärrkontroll.
Citera
2008-09-21, 19:32
Medlem
Det du behöver är en Breakstick annars kanske detta är något http://thebullyhouse.net/products4sale/breakingsticks.html

Men att använda en sån känns klart överdrivet när du kan göra en breakstick själv, av tex en skärbräda eller köpa tex här http://www.hurricanekennels.com/bulldog.html .Lite info om BS http://www.pbrc.net/breaksticks.html
Citera
2008-09-21, 21:04
Medlem
En lipstick stungun ser ut som följande:
http://www.defensedevices.com/lipstick-stun-gun.html

Dvs liten och behändligt. Breaksticks känns ej som det ultimata då vi i våran senaste incident ej hade halsband på. Äger förövrigt ett flertal hemmagjorda. Men då jag anser dem för klumpiga att släpa omkring med dygnet runt för att hundarna kan ryka ihop någon sällsynt gång så är jag ute efter något effektivare jag alltid kan ha med hängande runt min hals.
Citera
2008-09-21, 21:13
Medlem
Äppelkäcks avatar
Varför beställer du inte från sidan du länkar till?
Citera
2008-09-21, 21:56
Medlem
Levererar ej utanför USA står det.
Jag vill ha internetbank eller paypal helst.
Höra om någon har erfarenhet av både hur bra själva stungunen är och att de själva faktiskt fått grejor levererade från någon sida.
Citera
2008-09-21, 22:15
Medlem
nazipoliss avatar
att ge dem en elstöt är inget jag hade satsat på!
Citera
2008-09-22, 01:32
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
att ge dem en elstöt är inget jag hade satsat på!

Håller med till fullo.

Till TS:
Du får väl visa vem som bestämmer helt enkelt? Har själv brutit några hundslagsmål då det gått för långt och har inte behövt använda några pinnar eller stunguns för att inte själv bli biten.
Citera
2008-09-22, 02:14
Medlem
Har inte amstaff ofta ganska stark kampvilja mot andra hundar inavlad? Låter som att rangordningen inte är helt klar, men prata med någon duktig hundtränare annars, kan ju hända att elstöten är för stark och skadar eller dödar dina hundar eller att den bara hetsar dem ytterligare.
Citera
2008-09-22, 18:01
Medlem
Ja dom har stark kampvilja så ni som har brutit hundslagsmål utan pinnar och verktyg har antagligen inte sett ett riktigt HUNDslagsmål. Självklart kan jag bryta utan hjälpmedel även med kamphundar men är inte det enklaste varvid ett lätttillgängligt hjälpmedel skulle sitta bra så skaderisken minimeras.

Finns knappast någon hundtränare som kan dressera loss till 2 amstafftikar som redan är uppe i fight, det gäller att ta sådant innan det eskalerar . Loss i övrigt är i givetvis inga problem och anser mig ha god lydnad i övrigt.
Självklart accepteras ej aggressioner i vår flock men misstag sker.

Att dom skulle hetsas ytterligare är i princip omöjligt då det är fullfart redan då jag överväger använda den.
Tror inte dom kan vara FÖR stark mer troligt att det är en värdelös leksak som dom knappt märker. Men man vet ju aldrig. Någon riktigt kraftig modell kan vara overkill. "Lipstick stungun" är endast på 350000 volt och liten som en leksak så finns betydligt värre på marknaden. Har förstått det som så att med en starkare modell går det fortare till den gör verkan bara.

Men erfarenheter vore intressant ist. för spekulationer. Någon?
Pm tas gärna emot ifall någon inte vill riskera att andra med sämre anledningar får tillgång till dom.
Citera
2008-09-22, 18:07
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfGyllengam
Ja dom har stark kampvilja så ni som har brutit hundslagsmål utan pinnar och verktyg har antagligen inte sett ett riktigt HUNDslagsmål. Självklart kan jag bryta utan hjälpmedel även med kamphundar men är inte det enklaste varvid ett lätttillgängligt hjälpmedel skulle sitta bra så skaderisken minimeras.
att man ska behöva informera era stackars jävlar att du är enligt lag skyldig att sköta din hund så hundslagsmål inte förekommer.
det är redan bevisat och ganska solklart att slår du en hund (eller ger den en stöt) blir den i längden mer aggresiv. det är såhär man har skapat kamphunden från början.

stödjer du hundmisshandel av den här typen stödjer du också barna-agande. gör du inte det är du ett moraliskt missfall.
Citera
2008-09-22, 20:12
Medlem
Om de inte slutar att ge sig på varandra blir du kanske tvungen att lämna bort en till någon som inte har hundar eller andra djur. Givetvis inte roligt men bättre än att de biter ihjäl varandra. Det du ska prata med en hundtränare om är givetvis hur du hindrar slagsmålen från att uppstå, kanske kan en hundtränare reda ut vad som utlöser dem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in