• 1
  • 2
2008-09-16, 20:07
Medlem
JAg köpte en ångkokare idag, en sådan där i bambu från en kinaaffär. Man kan ställa den i en kastrull och lägga saker i den, så ångkokas de.

Vad kan man ångkoka och hur funkar det med kryddning och sådant? Det är ju som ett nät under, så salt och kryddor trillar månne av och ska tas på i efterhand?

Hur lång tid tar det att ångkoka fisk och grönsaker? Kan man göra det samtidigt?
Citera
2008-09-16, 20:27
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
JAg köpte en ångkokare idag, en sådan där i bambu från en kinaaffär. Man kan ställa den i en kastrull och lägga saker i den, så ångkokas de.

Vad kan man ångkoka och hur funkar det med kryddning och sådant? Det är ju som ett nät under, så salt och kryddor trillar månne av och ska tas på i efterhand?

Hur lång tid tar det att ångkoka fisk och grönsaker? Kan man göra det samtidigt?
Jag såg ett TV-program om asiatisk mat där de helt enkelt la den rensade fisken på en tallrik och sedan kryddade och la diverse grönsaker över fisken och ångkokade den i en bambukokare i c:a tio minuter (tror jag att det var). Såg väldigt enkelt och gott ut! Fast tallriken var jävligt varm när de tog ut den

Skriv: ångkokare bambu recept i sökfältet i Eniro så hittar du en massa roliga grejor att tillaga!
Citera
2008-09-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Jag såg ett TV-program om asiatisk mat där de helt enkelt la den rensade fisken på en tallrik och sedan kryddade och la diverse grönsaker över fisken och ångkokade den i en bambukokare i c:a tio minuter (tror jag att det var). Såg väldigt enkelt och gott ut! Fast tallriken var jävligt varm när de tog ut den

Skriv: ångkokare bambu recept i sökfältet i Eniro så hittar du en massa roliga grejor att tillaga!

TAck vare dig hittade jag det här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=84613

Det verkar inte allt för svårt, detta ska provas i helgen! Dumplings!
Citera
2008-09-16, 21:54
Medlem
mattias_rs avatar
Du kan ångkoka det mesta.

Ett tips: lägg lite kålblad i botten så fastnar inte maten i bambukorgen. (speciellt fisk)

Testa och baka en sockerkaka
Senast redigerad av mattias_r 2008-09-16 kl. 21:57.
Citera
2008-09-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Du kan ångkoka det mesta.

Ett tips: lägg lite kålblad i botten så fastnar inte maten i bambukorgen. (speciellt fisk)

Testa och baka en sockerkaka

Oj, att man ställer kakformen i korgen menar du? Kan det funka? BLir det inte bara klet?

Tar fisken smak av kålbladet? Och vad smakar inte sockerkakan!?
Citera
2008-09-16, 22:13
Medlem
En steamer/ångkokstillsats är ju kanon! I bara med en laxbit eller annat nyttigt kött och sedan lite broccoli, paprika, morötter eller vad du nu tycker om.
Citera
2008-09-16, 22:22
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Oj, att man ställer kakformen i korgen menar du? Kan det funka? BLir det inte bara klet?

Tar fisken smak av kålbladet? Och vad smakar inte sockerkakan!?

Kakformen i korgen - kan även ångkokas i en Wok med vatten, bara lägga locket på om man inte har en riktig ångkokare. Sockerkakan blir riktigt god och härligt luftig.
Kan inte påminna mig om att fisken tog smak utav kålet men så gjorde kockarna i asien när jag jobbade där. Glöm inte att salta (ev lite socker) och lägg in i kylen någon timma för att få bort "fisk smaken".
Citera
2008-09-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Kakformen i korgen - kan även ångkokas i en Wok med vatten, bara lägga locket på om man inte har en riktig ångkokare. Sockerkakan blir riktigt god och härligt luftig.
Kan inte påminna mig om att fisken tog smak utav kålet men så gjorde kockarna i asien när jag jobbade där. Glöm inte att salta (ev lite socker) och lägg in i kylen någon timma för att få bort "fisk smaken".

Sockerkaka ska provas! Det v erkar som att en ångkokare har rätt många användningsområden!
Citera
2008-09-17, 18:04
Medlem
Prova ångkoka hel fisk (rensad, rengjord etc) el. ev. fiskfiléer med

vårlök och ingefära

ställ fisken på värmetåligt fat.

Annars så kan du ångkoka allt.. mycket av de kantonesiska dim sum:en är ångkokt, finns en hel del recept på nätet.

En bra startsida:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dim_sum
Citera
2008-09-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
Prova ångkoka hel fisk (rensad, rengjord etc) el. ev. fiskfiléer med

vårlök och ingefära

ställ fisken på värmetåligt fat.

Annars så kan du ångkoka allt.. mycket av de kantonesiska dim sum:en är ångkokt, finns en hel del recept på nätet.

En bra startsida:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dim_sum

Jag ska ge mig på att ångkoka lite fisk tror jag. Återkommer med resultat senare!
Citera
2008-09-17, 19:45
Medlem
Ja, då vart det ångat då. Fisken fick för lång tid, men blomkålen blev banne mig perfekt! Den godaste blomkålen jag ätit faktiskt. Det blev inte så där blött som det blir när man kokar den.
Citera
2008-09-17, 19:48
Bannlyst
Jag kokar inte potatis i något annat än i en ångkokare iofs en i metall men tycker det blir mycket bättre.

Fast i bambu? kanske det fastnar? går fortare iaf och går inte i tras lika lätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in